سرچ کنسول چیست

اگر نمی دانید گوگل سرچ کنسول چیست، مطمئنا هنوز هیچ قدم موثری برای ارتقا وب سایت خود برنداشته اید. با توجه به اهمیت و کاربرد Google Search Console در گزارش گیری از روند بهبود سایت، در این مقاله از سری مقالات آموزش سرچ کنسول بر آن شدیم تا برای شروع آموزش سئو، یکی از ابزاری […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر نمی دانید گوگل سرچ کنسول چیست، مطمئنا هنوز هیچ قدم موثری برای ارتقا وب سایت خود برنداشته اید. با توجه به اهمیت و کاربرد Google Search Console در گزارش گیری از روند بهبود سایت، در این مقاله از سری مقالات آموزش سرچ کنسول بر آن شدیم تا برای شروع آموزش سئو، یکی از ابزاری های مهم سئو را به شما معرفی کنیم.

برای اینکه بدانید چرا یادگیری گوگل سرچ کنسول مهم است، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر علاقمند به یادگیری کامل سرچ کنسول هستید، علاوه بر آموزش حاضر، می توانید بصورت حضوری و یا آنلاین در دوره سرچ کنسول مجتمع فنی آریا تهران نیز شرکت کنید.

معرفی گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست

در واقع گوگل سرچ کنسول یکی از سرویس های آنلاین و رایگان گوگل است که نقش یک ابزار آماری را برای وب سایت شما ایفا می کند. آماری از میزان عملکرد و وضعیت ترافیک صفحات وب سایت شما.

این آمار شامل تعداد ورودی های سایت، ارورهای مربوط به قسمت های مختلف سایت، تعداد لینک های داخلی و خارجی موثر، عبارتی که مخاطبان را به وب سایت شما کشیده و….. است. علاوه بر این شما به کمک گوگل سرچ کنسول می توانید بعضی کارهایی که باعث بهبود خزش ربات های گوگل در وب سایت شما می شود را نیز انجام دهید.

بطور خلاصه می توان گفت ابزار گوگل سرچ کنسول، از طرفی به صاحبان سایت کمک می‌ کند تا بفهمند که موتور جستجوی گوگل، سایت آنها را چگونه می‌ بیند، و از طرفی دیگر کمک می کند تا بفهمند که سایت آنها با چه کلماتی توسط سرچ کنندگان پیدا شده است.

گوگل سرچ کنسول را می توان مجموعه‌ ای از ابزارها و گزارش‌ ها دانست که به مدیران وب سایت کمک می‌کند تا به بررسی، مدیریت و بهبود جنبه‌های مختلف سئو سایت بپردازند.

پیشنهاد مطالعه: اگر در مورد سئو سایت اطلاعی ندارید، حتما مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای کسب رتبه های تاپ در نتایج گوگل و افزایش ترافیک وب سایت خود، از خدمات آموزش سئو ما استفاده کرده و یا در کلاس سئو مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

محیط گوگل سرچ کنسول جدید

تصویر زیر محیط کلی وب ابزار سرچ کنسول را به شما نمایش می دهد.

محیط گوگل سرچ کنسول جدید

کاربرد گوگل سرچ کنسول چیست

قبل از هر چیز بدانید که برای نمایش داده شدن صفحات شما در لیست نتایج گوگل، ابزار سرچ کنسول الزامی نیست. اما همانطور که گفته شد، در واقع گوگل سرچ کنسول نه تنها می تواند به شما در تشخیص هرگونه مشکل فنی در سئو کمک کند، بلکه محبوب‌ ترین صفحات سایت شما را در گوگل به شما نشان می‌ دهد. بنابراین سرچ کنسول به طور کلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک ارگانیک خود را با یک برنامه درست افزایش دهید.

بنابراین، از سرچ کنسول گوگل می توان به منظور کنترل، حفظ و حل مشکلات احتمالی وب سایت و مدیریت ترافیک برای رسیدن به نتایج تاپ در لیست جستجوی گوکل استفاده کرد. در واقع می توان با اطمینان گفت که هر وبمستر نیاز به ثبت سایت خود در سرچ کنسول گوگل دارد.

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل در ابتدا با نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد. اما در ۲۰ ماه می ۲۰۱۵ نام آن به google search console تغییر کرد.

چرا باید از سرچ کنسول گوگل استفاده کرد ؟

با نگاهی کوتاه به توضیحات بالا، جواب این سوال کاملا روشن است.

با توجه به افزایش رقابت در فضای وب، بودن در لیست صفحه اول نتایج گوگل و ارتقا پیدا کردن در این لیست بسیار مهم است. به همین دلیل، بررسی مدام عملکرد وب سایت امری حیاتی و مهم است.

بنابراین به کمک آمار سرچ کنسول، و امکان تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد سایت این امکان به شما داده می شود که عملکرد سئو خود را بررسی کرده و در جهت ارتقا آن برنامه ریزی کنید.

نکته قابل توجه این است که، ابزار بسیار مهمی مثل گوگل سرچ کنسول کاملاً رایگان بوده و هر وب سایتی، صرف نظر از پلتفرمی که روی آن ساخته شده، می تواند از آن استفاده کند.

فراموش نکنید که برای عملکرد صحیح سرچ کنسول گوگل باید آن را به درستی نصب و پیکربندی کنید، معنی معیارها و گزارش‌ ها را فهمیده و نحوه دسترسی به قسمت‌ های مختلف آن را یاد بگیرید.

پیشنهاد ویژه: اگر نیاز به طراحی سایت، باز طراحی سایت و یا عیب یابی سایت دارید همین حالا می توانید از خدمات طراحی سایت ارزان مجموعه آریا تهران استفاده کنید.

شیوه اتصال گوگل سرچ کنسول به سایت

شیوه اتصال گوگل سرچ کنسول به سایت

برای اینکه بتوانید از خدمات google search console استفاده کنید، قبل از هر چیزی باید یک جیمیل داشته باشید. اگر در این مورد اطلاعی ندارید، می توانید فیلم آموزشی ساخت جیمیل فارسی را مشاهده کنید.

اگر صاحب یک جیمیل معتبر هستید، کافی است وارد صفحه اصلی سرچ کنسول شوید. روی دکمه Start now کلیک کرده و وارد حساب گوگل خود شوید.

با ورود به صفحه سرچ کنسول شما با استفاده از گزینه add property می توانید وب سایت خود را به دو شکل زیر به ابزار سرچ کنسول متصل کنید. البته می توانید از این بخش لاگین سرچ کنسول هم استفاده کنید.

نکته بسیار مهم اینجا، این است که، گوگل به هرکسی اجازه بررسی و مشاهده وضعیت وب سایت را نمی‌ دهد. بنابراین شما باید ثابت کنید که مالک سایت هستید و مالکیت خود را تایید کنید.

بنابراین قبل از اینکه با هر یک از دو روش زیر سرچ کنسول را به سایت متصل کنید، می بایست به اطلاعات هاستینگ وب سایت مد نظر دسترسی داشته باشید.

انواع add property در google search console

  • Domain
  • URL prefix
انواع  add property  در google search console

نصب گوگل سرچ کنسول از طریق اضافه کردن Domain Property

این روش زمانی به کار شما می آید که قصد داشته باشید گوگل تمامی اطلاعات زیر دامنه‌ های موجود در یک دامنه را نیز ردیابی کند. این حالت شامل پروتکل‌ های مختلف نظیر http و https و ftp نیز می‌شود.

یعنی مثلا با وارد کردن دامنه aryatehran.com تمام دامنه های http://www.aryatehran.com/، https://www.aryatehran.com/ و…. رصد می شوند.

نصب سرچ کنسول از طریق URL prefix property

این روش یک مرحله پایین‌ تر از روش قبلی است. در این حالت گوگل تنها یک آدرس مشخص و دامنه هایی که بعد از آن ایجاد شده را ردیابی می‌کند.

برای مثال شما اگر آدرس https://www.aryatehran.com را وارد کنید، قادر به مشاهده اطلاعات آدرس http://www.aryatehran.com نخواهید بود. به همین دلیل لازم است که در این روش آدرس دقیق و درست سایت خود را وارد می کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه اتصال گوگل سرچ کنسول به سایت، فیلم آموزش نصب گوگل سرچ کنسول را مشاهده کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری شیوه درست ساخت و مدیریت سایت از آموزش طراحی سایت رایگان ما استفاده کنید. همچنین می توانید در دوره طراحی سایت مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

امکانات گوگل سرچ کنسول چیست

با ورود به محیط گوگل سرچ کنسول شما ابزار های مختلفی را در درسترس خواهید داشت.

ابزار گزارش اجمالی ( Overview Report )

در بخش Overview Report گزارشی از وضعیت کلی سایت خود به کمک تمام ابزارهای موجود در گوگل سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد.

قسمت Overview-Report سرچ کنسول

ابزار گزارش عملکرد ( Performance Report )

بخش Performance Report اطلاعات دقیقی در مورد تعداد کلیک، ایمپرشن، نرخ کلیک و جایگاه صفحات و همچنین محبوب ترین کلمات سرچ شده در رابطه با وب سایت مد نظر را در اختیار شما می گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، فیلم آموزشی بخش performance در سرچ کنسول گوگل را مشاهده کنید.

بخش Performance Report در گوکل سرچ کنسول

بخش بازرسی آدرس ( URL Inspection )

بخش URL Inspection در گوگل سرچ کنسول به شما کمک می کند تا با وارد کردن آدرس هر صفحه از وب سایت مورد نظر، وضعیت آن صفحه و نحوه رندر شدن صفحه توسط گوگل را مشاهده کنید.

این قسمت به ایندکس شدن سریع وب سایت شما نیز کمک می کند. بنابراین اگر یک مطلب جدید در سایت منتشر کردید یا تغییراتی در یکی از صفحات سایت ایجاد شد می‌ توانید با استفاده از این بخش، گوگل را از آخرین تغییرات یا انتشار مطلب جدید مطلع کنید، تا سریع تر به نتایج بالای گوگل برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم موجود در مقاله ابزار URL Inspection را مشاهده کنید.

نوار ابزار index در سرچ کنسول

این بخش دارای چهار ابزار است:

  • pages
  • video pages
  • Sitemap
  • Removals

پیشنهاد مطالعه: اگر در مورد مفهوم index اطلاعی ندارید. حتما مقاله ایندکس چیست را مطالعه کنید.

بخش صفحات ( pages )

به کمک بخش pages در گوگل سرچ کنسول می‌ توان صفحات که در وب سایت شما توسط گوگل بدون مشکل ایندکس شده یا در ایندکس مشکل دارند را بررسی کرد. این گزارش برای مدیران وب سایت هایی که مرتبا در حال تولید محتوا و ایجاد صفحات جدید هستند مفید خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله راهنمای کامل ابزار Coverage در سرچ کنسول جدید را بخوانید.

بخش Index Coverage در گوگل سرچ کنسول

بخش نقشه سایت ( Sitemaps )

بخش Sitemaps گوگل سرچ کنسول به شما امکان ثبت نقشه سایت جدید در سرچ کنسول و مشاهده نقشه‌ های سایتی که پیش از این ثبت شده اند را می دهد.

اگر نمی دانید نقشه سایت چیست و چه اهمیتی دارد، و چگونه نقشه سایت را به Sitemaps اضافه کرد، حتما از فیلم آموزشی sitemap چیست استفاده کنید.

بطور خلاصه نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که آدرس تمامی صفحات سایت شما را در خود دارد.

نقشه سایت، صفحات مهم سایت شما (صفحاتی که شما مشخص می کنید) را به ربات های گوگل معرفی می کند. این کار ایندکس کردن صفحات را برای ربات های خزنده گوگل آسان می‌ کند.

ثبت نقشه سایت در گوکل سرچ کنسول یکی از ضروری ترین اقدامات پس از اتصال سرچ کنسول به سایت است.

بخش Sitemaps گوگل سرچ کنسول

بخش حذف از گوگل ( Removals )

ابزار Removals گوگل سرچ کنسول به شما این امکان را می‌ دهد تا در صورت نیاز یک صفحه را بصورت موقت (حداکثر ۶ ماه) از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید. توجه داشته باشید که این ابزار جلوی دیده شدن سایت شما توسط ربات گوگل (crawl) را نخواهد گرفت و تنها صفحه یا صفحاتی موقتا را از نتایج جستجوی گوگل حذف خواهد کرد.

نکته مهم اینکه برای حذف دائم یک صفحه از نتایج جستجوی گوگل علاوه بر ثبت درخواست حذف باید آن صفحه را نیز از سایت خود حذف نمایید.

ابزار Removals گوگل سرچ کنسول

نوار ابزار Experience

نوار ابزار Experience در سرچ کنسول گوگل به سه بخش زیر تقسیم می شود:

  • Page Experience
  • Cover Web Vitals
  • Mobile Usability

کاربردپذیری موبایل ( Mobile Usability )

ابزار Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول به شما وضعیت سازگاری صفحات وب سایت با موبایل یا همان ریسپانسیو بودن صفحات برای گوشی های تلفن را نشان می‌ دهد.

این ابزار بسیار مهم است. چرا؟ همانطور که در آموزش گوگل آنالیتیکس گفتیم، بیشتر بازدید صفحات شما به کمک گوشی ها انجام می شود. پس اطلاع از ارور های مربوط Mobile Usability و برطرف سازی آنها بسیار مهم است.

در مورد ابزار Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول و شیوه حل ارور های مربوط به آن می توانید فیلم آموزشی، آموزش Mobile Usability گوگل سرچ کنسول را مشاهده کنید.

ابزار  Mobile Usability در گوگل سرچ کنسو

نوار ابزار Enhancements

نوار ابزار Enhancements وضعیت اسکیمای سایت یا همان داده‌های ساختار یافته را به شما نمایش می دهد. اگر در مورد schema چیزی نمی دانید، مقاله جامع اسکیما چیست را مطالعه کنید.

اسکیما به سایت شما کمک می‌ کند تا در صفحات جستجو از سایر نتایج متمایز باشید و CRT بهتری کسب کنید. ستاره‌ های در کنار نتایج در صفحات جستجو، پرسش و پاسخ‌ های زیر هر لینک از مثال‌های نتایج غنی یا همان schema در صفحات گوگل هستند.

اطلاعات بخش‌های مختلف صفحه Enhancement در رفع خطاهای مربوط به اسکیمای سایت به شما کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید، مقاله آموزش Enhancements در سرچ کنسول گوگل را بخوانید.

نوار ابزار امنیت و اقدامات دستی ( Security and Manual Actions )

نوار ابزار Security and Manual Actions برای اطلاع از موارد نقض خط مشی گوگل در مورد جلوگیری از اسپم بودن و پایبندی وب سایت‌ ها است. در صورتی که سایت شما هر یک از قوانین مورد نظر گوگل را نقض کند، گزارش این اتفاقات را در قسمت اقدامات دستی می‌توانید ببینید.

عدم رسیدگی به هشدار های موجود در این قسمت می‌ تواند منجر به حذف کل سایت یا بخش‌ هایی از سایت شما در نتایج جستجوی گوگل شود. در این خصوص می توانید مقاله الگوریتم های گوگل در سئو را مطالعه کنید.

نوار ابزارها و گزارش‌ های قدیمی ( Legacy Tools and Reports )

نوار ابزار Legacy Tools and Reports شامل بخش‌ هایی از نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول است که هنوز در نسخه جدید جایگزین نشده‌ اند.

ابزار گزارش لینک‌ها ( Links )

ابزار Links در گوگل سرچ کنسول به شما امکان مشاهده و بررسی لینک دهی ها داخلی و خارجی را می دهد. این گزارش به شما نشان می‌ دهد کدام سایت‌ ها به سایت شما لینک داده‌ اند و از چه انکرتکستی برای لینک استفاده کرده‌ اند. همچنین این گزارش نمای کلی از وضعیت لینک‌ های داخلی سایت را نشان ‌می‌ دهد و اینکه هر صفحه چه تعدادی لینک از سایر صفحات سایت دریافت کرده است.

فراموش نکنید که لینک سازی بخش مهمی از سئو است. اطمینان از داشتن لینک پروفایل سالم منجر به افزایش اعتبار شما نزد گوگل خواهد شد. به همین دلیل حتما مقاله آموزش لینک سازی در سئو را مطالعه کنید.

علاوه بر مقاله فوق، خواندن مقاله سئو داخلی و البته pbn چیست به شما پیشنهاد می شود.

آیا سرچ کنسول همان گوگل وبمستر تولز است؟

بله. همانطور که گفته شدف کنسول جستجوی گوگل یا گوگل سرچ کنسول ( Google Search Console ) تا سال ۲۰۱۵ با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می‌ شد و پس از آن به گوگل سرچ کنسول تغییر نام داد.

گوگل سرچ کنسول در سئو تاثیر گذار است؟

۱۰۰ درصد. گزارش های حاصل ار تباط گوگل سرچ کنسول و سایت شما قطعا شما را در بهبود سئو وب سایت ها یاری می دهد.

آیا گزارش گوگل سرچ کنسول با گزارش گوگل آنالیتیکس یکی است؟

هر دو ابزار برای بهبود سئو حیاتی هستند. با این تفاوت که گوگل آنالیتیکس تمام جزئیات فعالیت کاربران را برای شما ثبت و ضبط می کند. اما گوگل سرچ کنسول متمرکز بر تاثیر فعالیت شما و کاربران بر موتور جستجو است.