توسعه دهنده وب

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند: توسعه دهنده وب چیست مهارت های توسعه دهنده وب مراحل توسعه وب سایت چگونه یک توسعه دهنده وب شویم تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب توسعه دهنده وب کیست شغل توسعه دهنده وب درآمد توسعه دهنده وب توسعه دهنده وب (Web developer) کسی است که وظیفه پیاده […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: web design tutorial
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

توسعه دهنده وب (Web developer) کسی است که وظیفه پیاده سازی صفحات وب سایت و همچنین وظیفه برطرف کردن مشکلات فنی وب سایت را بر عهده دارد.

درواقع یک Web developer دانش کامل بر زبان های برنامه نویسی سمت کاربر (Front-End) و زبان های برنامه نویسی سمت سرور (Back-End) را دارد و با تکیه بر دانش فنی خود بسیاری از مشکلات بوجود آمده برای وب سایت ها را می تواند برطرف نماید.

توسعه دهنده وب چیست

در ابتدای مطلب گفته شد که توسعه دهنده وب یا همان Web developer باید به بخش Front-End و Back-End تسلط کامل داشته باشد.

همانطور که می دانید زبان های برنامه نویسی سمت وب شامل دو بخش زیر می باشد:

  1. برنامه نویسی سمت کاربر – Front-End
  2. برنامه نویسی سمت سرور Back-End

مهارت های توسعه دهنده وب

زبان های سمت کاربر شامل موارد زیر هستند:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript (زبان جاوا اسکریپت با توجه به توسعه ای که در طی سال های اخیر داشته است و از آن به عنوان زبان برنامه نویسی آینده نیز یاد می کنند به عنوان یک زبان سمت سرور نیز می توان از آن استفاده کرد.)

زبان های سمت سرور شامل موارد زیر هستند:

  • Python
  • PHP
  • JavaScript
  • Ruby
  • Java
  • C#

برای توسعه وب سایت یک Web developer باید تسلط کافی بر روی زبانم های سمت کاربر و سمت سرور را داشته باشد، و به کسی که تسلط کامل بر روی زبان های برنامه نویسی ذکر شده را داشته باشد اصطلاحا برنامه نویس Full stack developer می گویند، که این شخص طراحی و توسعه وب سایت را به صورت کاملا حرفه ای می تواند انجام دهد.

توسعه دهنده وب چیست
توسعه دهنده وب چیست

مراحل توسعه وب سایت

حالا که تا به این جا متوجه شدیم که توسعه وب سایت چیست و برای توسعه وب چه مهارت هایی را باید یاد بگیریم، در مرحله بعد به سراغ مراحل تبدیل شدن به توسعه دهنده وب می رویم.

معمولا ما ۳ دسته Web developer را داریم:

توسعه دهنده‌ی Front end:

فردی است که به طراحی ظاهر سایت و بخش سمت کاربر می‌پردازد، این شخص باید به CSS ،HTML و JavaScript متسلط کافی داشته باشد.

توسعه دهنده Back end:

فردی است که به توسعه‌ی سمت سرور می‌پردازد، بخش‌های از وب‌سایت که معمولا در ظاهر تاثیری ندارند اما فعالیت‌های پشت کار مثل ارتباط با Data Base را انجام می‌دهند، این شخص باید به یک یا چند زبان سمت سرور مثل php ،Pythone ،Ruby و غیره تسلط کافی داشته باشد.

Full Stack Developer:

فردی است که تسلط کافی به تمامی بخش های front-end و back-end را دارد، البته یک Full Stack Developer درآمد بسیار بالایی را نیز در این حرفه می تواند برای خود داشته باشد، هر چند که مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک مسیر بسیار دشوار و پر پیچ و خمی می باشد.

مراحل توسعه وب سایت
مراحل توسعه وب سایت

چگونه یک توسعه دهنده وب شویم

در پاسخ به این سئوال که چگونه یک توسعه دهنده وب شویم و یا برای توسعه وب سایت چه کارهای باید انجام داد باید گفت که شما برای طی کردن این مسیر باید مسیر یادگیری طراحی سایت را به خوبی بلد باشید.

در ابتدا که به شما پیشنهاد می کنیم که تا می توانید زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید چرا که با یادگیری زبان انگلیسی شما می توانید به وب سایت های معتبر برنامه نویسی مانند وب سایت stackoverflow.com که در این وب سایت بهترین برنامه نویسان دنیا سئوالات برنامه نویسی شما را به صورت رایگان پاسخ می دهند، و یا وب سایت هایی نظیر w3school.com که به صورت رایگان شما می توانید در این وب سایت آموزش ببینید، و همچنین آموزش های رایگان درج شده در وب سایت یوتیوب که می توانید از این آموزش ها برای شروع کار خود استفاده نمایید.

ضمن این که علاوه بر یادگیری زبان های برنامه نویسی سمت وب برای توسعه وب سایت شما باید بر روی نرم افزار های بانک اطلاعاتی نظیر My Sql و نرم افزار های سمت ویندوز مانند SQL Server و oracleنیز تسلط داشته باشید.

چگونه یک توسعه دهنده وب شویم
چگونه یک توسعه دهنده وب شویم

تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب

فرق طراح وب و توسعه دهنده وب در این است که یک طراح وب سایت تنها وظیفه ارائه ایده اولیه برای ظاهر قالب سایت را دارد.

که معمولا این کار را با استفاده از از نرم افزار هایی نظیر فتوشاپ، ایلوستریتور و غیره انجام می دهند و ظاهر اولیه یک وب سایت را در آن ایجاد می کنند، سپس این ایده اولیه تحویل توسعه دهنده وب می شود تا ایشان با دانش برنامه نویسی خود آن را تبدیل به یک وب سایت نماید.

خیلی ها تصور می کنند که طراح سایت و Web developer یک کار را انجام می دهند، در حالی که این تصور کاملا غلطی می باشد، طراحان سایت لزوما نباید دانش برنامه نویسی داشته باشند در حالی که Web developer ها باید تسلط کامل را بر روی زبان های برنامه نویسی سمت وب داشته باشند.

البته تعدادی از طراحان سایت هم هستند که با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نظیر جوملا، وردپرس، دروپال و غیره صفحات وب را طراحی و پیاده سازی می کنند.

که شما اگر تمایل دارید که با این سیستم های مدیریت محتوا آشنا شوید مقاله آموزشی آموزش طراحی سایت با وردپرس را مطالعه نمایید، و همچنین می توانید در کلاس های دوره طراحی سایت آریا تهران شرکت نمایید.

تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب
تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب

توسعه دهنده وب کیست

با توجه به توضیحات ارائه شده تا به این جای مقاله توسعه دهنده وب یا برنامه نویس و توسعه دهنده وب کسی است که علاوه بر طراحی و پیاده سازی وب سایت با استفاده از زبان های برنامه نویسی سمت وب که در بخش های قبلی به شما معرفی کردیم باید بتواند بسیاری از مشکلات فنی وب سایت را نیز برطرف نماید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما اقدام به خرید سایت آماده کرده اید، این وب سایت آماده که شما خریداری کرده اید یک سری مشکلات فنی مانند سرعت لود بسیار پایین، عدم ریسپانسیو سازی برخی از صفحات را دارد.

در این جا Web developer وظیفه دارد که با بهینه سازی سورس کد های HTML، CSS و جاوا اسکریپت سرعت وب سایت را بهینه سازی نماید، با استفاده از کد های CSS کار ریسپانسیو سازی صفحات را انجام دهد تا وب سایت مورد نظر در حالت دسکتاپ، موبایل و تبلت نمایش درستی را داشته باشد.

توسعه دهنده وب کیست
توسعه دهنده وب کیست

شغل توسعه دهنده وب

همانطور که که می دانید شغل توسعه دهنده وب سایت امروزه یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد در تمام دنیا محسوب می شود، در ایران هم اگر چه یک Web developer درآمد بسیار بالایی را می تواند بدست بیاورد اما با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و سقوط روزانه ارزش پول ملی بسیاری از Web developer ها در ایران ترجیح می دهند که مهاجرت کنند چرا که در سایر کشور های اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا و کشور هایی از این قبیل درآمد بسیار بالاتری را می توانند بدست آورند.

البته در خود ایران هم برخی از شرکت های معتبر و با سابقه وجود دارند که برای حفظ Web developer های حرفه ای خود حتی حاضر هستند که حقوق ماهانه آن ها را به دلار پرداخت نمایند.

شغل توسعه دهنده وب
شغل توسعه دهنده وب

درآمد توسعه دهنده وب

در جدول زیر شما میزان درآمد و حقوق توسعه دهنده وب یا Web developer را در کشور های مختلف می توانید مشاهده نمایید.

کشور درآمد سالانه
ایالات متحده آمریکا $۷۸,۳۰۵٫۰۰
ژاپن $۷۱,۲۳۵٫۰۰
استرالیا $۸۱,۳۰۰٫۰۰
بریتانیا $۵۵,۱۲۳٫۰۰
ایتالیا $۳۲,۶۲۰٫۰۰
آلمان $۶۵,۴۲۰٫۰۰
فرانسه $۴۹,۱۲۵٫۰۰
یونان $۳۰,۸۸۰٫۰۰
سوئیس $۹۰,۳۵۰٫۰۰
سوئد $۷۳,۱۹۲٫۰۰
روسیه $۲۹,۱۱۹٫۰۰
مصر $۸,۶۸۰٫۰۰
هند $۹,۷۸۰٫۰۰
اندونزی $۵,۳۴۷٫۰۰
مالزی $۲۱,۵۸۷٫۰۰
سنگاپور $۴۲,۵۰۲٫۰۰
بحرین $۱۷,۵۰۵٫۰۰
برزیل $۲۹,۱۱۹٫۰۰
هنگ کنگ $۳۸,۷۱۴٫۰۰

استخدام توسعه دهنده وب

آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران که علاوه بر دپارتمان آموزشی در بخش طراحی سایت تهران نیز فعالیت می کند، از متخصصین حوزه Web developer دعوت به همکاری می کند، افرادی که در زمینه توسعه دهنده وب با php و همچنین توسعه دهنده صفحات وب با php و mysql و توسعه دهنده جاوا مهارت و تسلط کافی را دارند می توانند از طریق راه های ارتباطی درج شده در وب سایت آریا تهران با همکاران ما ارتباط برقرار نمایند تا یک وقت مصاحبه برای آن ها تعیین شود، و در صورت داشتن مهارت کافی در این مجموعه استخدام شوند.

رشته طراحی و توسعه وب سایت

در ایران رشته طراحی وب سایت نیز در شاخه کار و دانش و فنی حرفه ای برای علاقه مندان به این حرفه در نظر گرفته شده است، اما از آن جا که منابع آموزشی در داشگاه های ایران بیشتر به صورت پروژه محور و بدون توجه به نیاز های بازار کار تدوین می شوند، تحصیل در این رشته از طریق داشنگاه شاید کمک چندانی را به شما نکند.

سئوالات متداول در مورد توسعه دهنده وب؟

صفر تا صد توسعه دهنده وب؟

درواقع یک Web developer دانش کامل بر زبان های برنامه نویسی سمت کاربر (Front-End) و زبان های برنامه نویسی سمت سرور (Back-End) را دارد و با تکیه بر دانش فنی خود بسیاری از مشکلات بوجود آمده برای وب سایت ها را می تواند برطرف نماید.

توسعه دهنده وب یعنی چه؟

به شخصی که با دانش و تسلط کافی بر روی زبان های برنامه نویسی سمت وب بتواند یک وب سایت پویا را طراحی و پیاده سازی نماید و مشکلات فنی سایت را مرتفع سازد توسعه دهنده وب سایت گویند.

آموزش توسعه دهنده وب؟

برای یادگیری مسیر توسعه وب سایت شما می توانید در کلاس های برنامه نویسی و طراحی سایت آموزشگاه آریا تهران شرکت نمایید.

توسعه دهنده وب به انگلیسی؟

در زبان انگلیسی به توسعه دهنده وب Web developer می گویند.

آینده شغلی توسعه دهنده وب؟

با توجه به اطلاعات درج شده در جدول میزان درآمد یک Web developer مشاهده کردید که این حرفه یکی از پر درآمد ترین مشاغل دنیا محسوب می شود.

مدرک توسعه دهنده وب؟

آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران به افرادی که در کلاس های آموزشی این مجتمع و در کلاس های توسعه دهنده وب شرکت می کنند و این دوره ها را با موفقیت پشت سر می گذرانند مدرک فنی حرفه ای معتبر ارائه می دهد.