۵ نشانه اعتیاد به اینستاگرام و روش های ترک آن!

بدون شک یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی در جهان اینستاگرام می باشد اما این اندازه محبوبیت برای بسیاری از افراد مشکل ساز بوده از این جهت که با مراجعه دائم به اینستاگرام و مرور کردن پست های دیگران، به نوعی اعتیاد گرفتار شده اند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: اینستاگرام
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

بدون شک یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی در جهان اینستاگرام می باشد اما این اندازه محبوبیت برای بسیاری از افراد مشکل ساز بوده از این جهت که با مراجعه دائم به اینستاگرام و مرور کردن پست های دیگران، به نوعی اعتیاد گرفتار شده اند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که گمان می کنید دچار چنین مشکلی شده اید می توانید موارد زیر را مرور کنید تا ببینید واقعا به اینستاگرام اعتیاد دارید یا خیر.

در این نوشته همچنین روش های موئثری را جهت رفع اعتیاد به اینستاگرام برای شما عنوان می کنیم. البته قبل از شروع نوشته باید به این نکته اشاره کنم که اعتیاد به اینستاگرام یک معضل جهانی بوده و اگر شما به انگلیسی عبارت addiction to instagram را جستوجو نمایید متوجه این منظور خواهید شد.

اعتیاد به اینستاگرام

اگر نشانه های زیر را دارید با کمال احترام به احتمال زیاد شما به اینستاگرام معتاد هستید.

  • بعد از بیدار شدن و قبل از خواب اینستگرام را چک می کنید
  • اکانت های متعدد زیادی دارید
  • بیشتر از ۳ ساعت و به دلایل غیر کاری و صرفا از روی تفریح در اینستاگرام هستید
  • هنگامی که گوشی از شما جدا است دچار استرس می شوید
  • کسانی که پست های شما را لایک می کنند چک می کنید

آیا اعتیاد به اینستاگرام دلیل منطقی داره؟

در جواب این سوال باید بگم بله. به طور کلی شما وقتی پستی رو منتشر می کنید که دیگران اون رو لایک می کنند. خوشحال می شوید یا زمانی که فالوور های شما بالا می رود. دلیل این خوشحالی انشتار هرومون های مختلی در مغز انسان به نام دوپامین یا سرتونین و… می باشد. پس از چند بار تکرار شدن این روند یعنی همین سیستم انتشار پست و لایک کردن. مغز شما به مقدار دوپامین و سرتونینی و دیگر محرک های خوشحالی که طی این فرایند آزاد می کند عادت می کند و حتی برای کسب بیشتر خوشحالی شما را تشویق می کند!

خب در این صورت شما به اینستاگرام معتاد می شوید درواقع اعتیاد شما تنها برای کسب همین احساس رضایتی که از این طریق به دست می آید است. البته روانشناسان دلایل دیگری هم برای اینگونه اعتیاد ها عنوان کرده اند. اما سوالی که پیش می آیند این است که چطور می توانید به صورت کنترل شده از اینستاگرام استفاده کنیم.

خب سوال این است که چطور میشه بر اعتیاد به اینستاگرام غلبه کنیم؟

اگر به صورت داعم احساس استرس، اضطراب و تشویش کرده اید و مدام از اینستاگرام استفاده می‌کنید ، و یا اگر خودتان رامیخواهید با دیگران مقایسه کنید و احساس سرخوردگی و افسوردگی می‌کنید، ممکن است به اینستاگرام اعتیاد پیدا کرده باشید که اصلا این نشانه ها شانه یخوبی نیست ، پس گام‌هایی برای غلبه بر اعتیادتان به اینستاگرام وجود دارد که در قسمت پایین توضیح داده شده است .

۱- به تاخیر انداخته و زمان بندی کنید

باید وقتی که شما صرف اینستاگرام می‌کنید را کاهش دهید و کار بهتری برای انجام دادن پیدا کنید ( سعی کنید برای مدتی از گوشی دور باشید در تایم کوتاهی ) این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که زندگی شما مسابقه نیست و از اینستاگرام برای نشان دادن “کی از همه بهتره” نباید استفاده کنید زیرا نتایج خوبی ندارد.

با یک زمان بندی مناسب فعالیت‌تان در اینستاگرام می‌توانید وقت آزاد و انرژی زیادی بدست بیاورید که سعی کنید این انرژی رو با تلفن همراه خودتان هدر ندهید.

۲- ارزش های شما به تعداد فالور‌های‌تان نیست

اصلا نباید در اینستاگرام خودتان را با سلبریتی‌های مشهور مقایسه کنید. زیرا چون تعداد فالورها نشان دهنده‌ی ارزش شما نیست.

۳- برای آرامش خود نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام را خاموش کنید

در ابتدا، وقتی نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام خودرا خاموش می‌کنید ممکن است حس کنید که دارید چیزی مهمی را از دست می‌دهید، اما نه اشتباه نکنید این موضوع در طی زمان برای شما عادی و آسان می‌شود. و دیگر لازم نیست درباره‌ی همه چیز به‌تان اطلاع رسانی شود و حتی این کار از استرستون هم کم میکند. همانطور که در بالا گفتم وقتی که چند دقیقه یک بار ببینید صفحه‌ی گوشی‌تان روشن می‌شود برای‌تان استرس بوجود می‌آید اما اصلا اهمیت ندهید.

۴- شادی های خود را بیرون از دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید

لازم نیست که همیشه به دیگران اطلاع رسانی کنید که زندگی شاد و خوبی دارید، به جای آن باید آن زندگی شادی را که دوست دارید برای خود فراهم کنید.

زندگی‌ شما باید در مورد خودتان و احساسی که دارید باشد و نه اینکه دیگران لایک‌تان کنند و شما را بپسندند. شما خودتان باید خودتان را لایک کرده و دوست داشته باشید

۵- مدام به گوشیتان دست نبرید

مدام به گوشیتان دست نبرید و برای مدت کمی از گوشی خود دور بمانید شما میتوانید موبایل‌تان را جایی دور از دسترس قرار دهید که دست هیچ کس به آن نرسد. مثلا میتوانید در اتاقی دیگر یا زیر تخت و فقط کافی است آن را جایی خارج از دید قرار دهید تا فراموش کردن آن آسان‌تر شود.

سپس با انجام دادن این کارها شما یک فرد دانا عاقل و خوشحال هستید و دیگر از شر اینستاگرام راحت و خلاص شده اید.

مرسی از شما دوستان که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید خوشحال میشم که نظراتتون را با ما به اشتراک بگذارید.