چگونه ssl را فعال کنیم

فعال سازی ssl یکی از مراحل مهم و از اولین اقداماتی است که باید بعد از طراحی سایت و قبل از ایندکس کردن آن انجام شود. یعنی هنگامی که ربات گوگل برای اولین بار صفحه اصلی شما را Discover می کند و آن را کرال می کند باید انتقال اطلاعات بین Browser با Server را […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

فعال سازی ssl یکی از مراحل مهم و از اولین اقداماتی است که باید بعد از طراحی سایت و قبل از ایندکس کردن آن انجام شود. یعنی هنگامی که ربات گوگل برای اولین بار صفحه اصلی شما را Discover می کند و آن را کرال می کند باید انتقال اطلاعات بین Browser با Server را در حالت امن ببیند. گواهینامه ssl می تواند خریداری شود و یا به صورت رایگان روی سایت نصب شود. در این مقاله قصد داریم به صورت تصویری نشان دهیم چگونه ssl را فعال کنیم. در این مقاله نصب گواهینامه SSL را در هاست های لینوکس Linux و ویندوز با هر دو نوع کنترل پنل cPanel و Direct admin آموزش می دهیم. برای آگاهی از نحوه نصب ssl ویدیو زیر را مشاهده کنید:

ویدیو در حال آماده سازی است و به زودی آپلود می شود.

برای مشاهده فیلم های آموزشی سئو به لینک فیلم آموزش صفر تا صد سئو رایگان مراجعه کنید.

چگونه-ssl-را-فعال-کنیم
چگونه-ssl-را-فعال-کنیم

چگونه ssl را فعال کنیم

اگر بخواهیم ببینیم چگونه ssl را فعال کنیم باید این کار را برای انواع وب سرور ها و کنترل پنل ها آموزش ببینیم، زیرا نصب ssl در وب سرورهای مختلف متفاوت است. فعال سازی ssl باید در همان ابتدای شروع به کار وبسایت و بعد از سوار کردن dns های دامنه روی هاست انجام شود. فعالسازی و نصب ssl از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از موارد مهم در سئو تکنیکال وبسایت محسوب می شود. دریافت گواهینامه ssl باعث می شود اطلاعات شما به صورت امن بین Browser و Server رد و بدل شود. گوگل به دلیل حفظ امنیت اطلاعات کاربران، وجود ssl را در اعتبار یک وبسایت به عنوان یک فاکتور مهم در نظر می گیرد. در ادامه مقاله با نصب گواهینامه ssl با ما همراه باشید.

برای آشنایی با اصول سئو فنی سایت به لینک سئو تکنیکال مراجعه کنید.

نصب-اس-اس-ال
نصب-اس-اس-ال

نصب گواهینامه ssl

نحوه نصب گواهینامه ssl به هاست شما و کنترل پنل آن بستگی دارد. هاست ها در دو نوع لینوکس و ویندوز موجود می باشند. هاست های لینوکسی بسیار رایج می باشند. کنترل پنل هاست های لینوکسی می تواند دایرکت ادمین یا سی پنل باشد. در این مقاله نصب گواهینامه ssl را در هر دو نوع هاست ویندوزی و لینوکسی و همینطور برای کنترل پنل های cPanel و Direct admin آموزش می دهیم.

برای آشنایی با انواع هاست و وب سرور به لینک هاست چیست مراجعه کنید.

نصب ssl رایگان Let’s Encrypt

شما می ‌توانید گواهی SSL را به صورت رایگان از مراکز صدور گواهی ssl معتبر مانند Let’s Encrypt دریافت کنید. Let’s Encrypt یک مرکز صدور معتبر ssl است که گواهی ‌های SSL رایگان ارائه می‌ دهد و می ‌توانید از آن برای امن کردن انتقال اطلاعات وبسایت های خود استفاده کنید. با نصب این نوع ssl وبسایت شما به صورت کاملا امن و محافظت شده اطلاعات را بین سرور و مرورگر رد و بدل می کند.

برای آشنایی با ssl به لینک گواهی SSL چیست مراجعه کنید.

گواهینامه ssl که نصب آن را در ادامه برای کنترل پنل های دایرکت ادمین و سی پنل توضیح می دهیم به طور رایگان از هاست نصب می شوند. پیشنهاد می کنیم برای نصب ssl رایگان با توجه به هاست و نوع کنترل پنل خود، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

اگر به طراحی سایت آشنایی ندارید و مایلید به عنوان یک شغل پر درآمد آن را فرا بگیرید به لینک آموزش طراحی سایت با وردپرس مراجعه کنید.

نصب ssl بر روی سرور لینوکس

سرور لینوکس دارای دو نوع کنترل پنل می باشد که سی پنل cpanel و دایرکت ادمین Direct admin نام دارند. در ادامه نصب ssl رایگان در هر کدام را به صورت تصویری آموزش می دهیم.

برای آشنایی با قالب های وردپرس و طریقه نصب آنها روی نصب قالب وردپرس کلیک کنید.

فعال سازی ssl رایگان در cpanel

مراحل آموزش نصب SSL در cPanel به صورت زیر است:

برای فعال سازی گواهی SSL رایگان در cPanel، می ‌توانید از AutoSSL (SSL خودکار) استفاده کنید که توسط سی‌ پنل ارائه می ‌شود. AutoSSL می ‌تواند گواهی‌ های SSL رایگان از Comodo (Sectigo) را بر روی وبسایت‌ ها شما نصب و مدیریت کند. اینجا مراحل نصب گواهی SSL رایگان در cPanel با استفاده از AutoSSL را مرور می‌کنیم:

وارد cPanel خود شوید. معمولاً می ‌توانید به آدرس زیر دسترسی پیدا کنید:

https://example.com:2083

سپس در پنل cPanel، در بخش “Security”، به دنبال گزینه ‌ای مانند “SSL/TLS Status” یا “SSL Certificate” بگردید و روی آن کلیک کنید.

حالا بر روی گزینه “Manage AutoSSL” یا “AutoSSL” کلیک کنید.

SSL-TLS-Certificate
SSL-TLS-Certificate

قبل از کلیک روی Run Autossl دقت کنید که در این قسمت سه گزینه در تب های بالا مشاهده می کنید.

  • include Domain during AutoSSL:  با کلیک روی این گزینه می توانید تعیین کنید که فعال سازی ssl تنها برای دامنه های انتخاب شده به صورت بگیرد.
  • Exclude Domain from AutoSSL: اگر تیک دامنه ی روی این دکمه ر افعال کنید، دستور عدم نصب ssl روی دامنه مورد نظر را ارسال کرده اید.
  • Run AutoSSL: در آخر بعد از مشخص کردن دامنه های مورد نظر خود روی این گزینه کلیک می کنید.
auto-ssl-domain
auto-ssl-domain

در آخرین مرحله از نصب SSL رایگان سی پنل باید روی دکمه Run AutoSSL کلیک کنید تا فرآیند فعال سازی خودکار SSL برای دامنه های مشخص شده با موفقیت به پایان برسد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی عملیات فعالسازی خودکار ssl با موفقیت به اتمام می رسد که در کنار دامنه علامت سبر رنگ قرار گرفته و در بخش Certifcate Status نیز عبارت «AutoSSL Domain Validated» نمایش داده شود.

فعال سازی ssl در دایرکت ادمین

برای فعال کردن SSL در هاست دایرکت ادمین، ابتدا با وارد کردن “۲۲۲۲:” بعد از نام دامنه خود به هاست دایرکت ادمین وارد شوید.

سپس از طریق منو مدیریت حساب Account Manager که به شکل زیر ظاهر می شود، گزینه SSL Certificate را انتخاب نمایید.

نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین
نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین

در مرحله بعدی صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه روی دکمه ENABLE SSL بزنید.

نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین-۱
نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین-۱

در صفحه ای که در زیر نمایش داده شده، زبانه های مختلفی می بینید. به طور معمول زبانه اول مربوط به فعال سازی SSL رایگان Let’s Encrypt است. در این مرحل پس از بررسی اطلاعات قرار گرفته در فیلد ها، روی دکمه SAVE کلیک کنید.

نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین-۳
نصب-SSL-در-دایرکت-ادمین-۳

بدین ترتیب می توانید به راحتی و تنها با چند کلیک اقدام به فعال سازی ssl رایگان در دایرکت ادمین نمایید.

فعال سازی ssl روی سرور ویندوز

چگونه ssl را فعال کنیم؟ برای فعال سازی گواهی SSL روی یک سرور ویندوز، شما می ‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

در این مثال، ما از Internet Information Service (IIS) برای مدیریت وبسایت‌ ها استفاده می‌ کنیم. شما باید گواهی SSL را از یک مرکز صدور معتبر تهیه کنید. بعد از خرید گواهی SSL، شما فایل‌های مربوطه و یک سریال key دریافت کنید.

مراحل زیر را برای فعال سازی ssl در iis دنبال کنید:

مرحله اول: ابتدا کنترل پنل مدیریتی IIS  را باز می کنیم و طبق تصویر زیر روی Server Certificate کلیک می کنیم.

نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۱
نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۱

مرحله دوم: سپس گواهی Certificate خود را Import می کنیم.

نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۱
نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۱

مرحله سوم: بر روی وبسایت رفته و سپس به قسمت Bindings می رویم و Certificate خود را از لیست Certificate ها انتخاب می کنیم تا ssl ما فعال شود.

نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۲
نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۲

در قسمت Add Site Bindings باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

نوع “https” را انتخاب کنید.

در قسمت آدرس IP گزینه‌ی All Unassigned را انتخاب کنید. سپس در صورتی که چندین آدرس IP دارید، آدرس صحیح را انتخاب کنید.

در قسمت پورت،‌ عدد ۴۴۳ را وارد کنید.

از قسمت کادر پایین یعنی گواهینامه های SSL، گواهی SSL را که به تازگی نصب کرده اید انتخاب کنید. برای تأیید جزئیات اعتبار گواهی‌ ها، روی «view» کلیک کنید.

نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۵
نصب-SSL-در-وب-سرور-ویندوز۵

در نهایت روی ok کلیک کنید تا مراحل نصب ssl به اتمام برسد.

چگونه ssl را غیر فعال کنیم

برای غیر فعال کردن SSL بر روی یک وبسایت، بسته به وب‌ سروری که شما استفاده می ‌کنید (مانند Apache، Nginx، IIS و غیره) به شرح زیر عمل کنید:

 به عنوان مدیر وبسایت که دسترسی کامل دارد، وارد سرور خود شوید. برای غیر فعال کردن SSL، شما باید به تنظیمات وب‌ سرور خود دسترسی داشته باشید. شما باید تنظیمات SSL را که در فایل‌ های تنظیمات مربوط به وب‌ سایت (مثل فایل ‌های Apache VirtualHost یا Nginx Server Block) ذخیره می ‌شوند از فایل‌ های تنظیمات وب‌ سرور خود حذف کنید. پس از اعمال تغییرات، وب‌ سرور را مجدداً راه‌ اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود.

سوالات متداول

آیا همه وبسایت ها به گواهینامه ssl نیاز دارند؟

بله، برای هر نوع وبسایتی فعال کردن گواهینامه SSL باعث افزایش امنیت و اعتبار می شود. همچنین دریافت ssl برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک ضروری است.

آیا برای دامنه ir می توان ssl نصب کرد؟

برای دامنه های ملی ir نیز می توان ssl نصب کرد اما باید از خدمات شرکت Certum استفاده کرد و برای دریافت خدمات سرویس های دیگر محدودیت وجود دارد.

آیا برای صدور گواهی ssl مدارکی نیاز است؟

اگر قصد داشته باشید از گواهینامه های OV و DV استفاده کنید استفاده کنید باید ترجمه رسمی مدارک سازمان که تایید کنند هویت شما می باشد را به شرکت صادر کننده ارائه دهید.