نرم افزار های طراحی طلا

طراحی و ساخت طلا و جواهر در جهان قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد و عمده این طراحی‌ها مربوط به زیورآلات بوده است. تمامی این طراحی‌ها به صورت دستی و با هنر ظریف خاقا آنها ایجاده می‌شده‌آند و زحمت و زمان زیادی برای خلق هر یک صرف می‌شده‌ است. اما امروزه فقط حدود چهل […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

طراحی و ساخت طلا و جواهر در جهان قدمتی بیش از هفت هزار سال دارد و عمده این طراحی‌ها مربوط به زیورآلات بوده است. تمامی این طراحی‌ها به صورت دستی و با هنر ظریف خاقا آنها ایجاده می‌شده‌آند و زحمت و زمان زیادی برای خلق هر یک صرف می‌شده‌ است. اما امروزه فقط حدود چهل درصد از جواهرات تولید شده کار دست هستند. زیرا با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن میزان حساسیت و دقت در طراحی جواهرات ، طراحی دستی دیگر نمی‌تواند به تنهایی جواب‌گوی نیازهای بازار پر مخاطب این صنعت باشد. اما با پیشرفت علوم کامپیوتر و ظهور نرم‌افزارهای پیشرفته و گوناگون، این نیاز تا حدود زیادی برطرف شده است. با پیدایش و ورود نرم‌افزار های سه بعدی به بازار کامپیوتر، طراحی جواهرات بسیار سریع و و راحت‌تر شده است، اما همچنان نیازمند میزان بالایی از خلاقیت انسانی است.

پیش از مطالعه ادامه این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله های شغل طلاسازی و راه اندازی کارگاه طلاسازی را مطالعه کنید.

اگر میخواهید طلاسازی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش طلاسازی رایگان آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

نرم‌افزارهای طراحی جواهرات

با توجه به آنچه که گفته شد، تغییرات زمانه و تکنولوژی موجب شده است که صاحبین مشاغل طلا و جواهرسازی نیازمند تسلط کافی به طراحی انگشتر با نرم‌افزارهای مختلف باشند تا بتوانند به هنگام مواجهه با مشتری برای سفارش کاری منحصربفرد و تک‌نسخه، تمامی مراحل طراحی از جمله تخمین وزن، رنگ و جزئیاتی از قبیل سایه قلم، برش، سایه مات و براق، پلیسه و … را توسط نرم‌افزار انجام دهند و در نهایت محصول دلخواه مشتری را تولید کنند. نرم‌افزارهای مختلفی برای طراحی جواهرات در بازار وجود دارد که هر یک برای هدفی خاص و متفاوت طراحی شده است ما در این مقاله به طور مختصر هر یک را معرفی خواهیم کرد:

  • نرم‌افزار طراحی دو بعدی مثل فوتوشاپ
  • نرم‌افزار CAD دو بعدی مثل  TypeEdit، Illustrator، Corel Draw و Inkscape
  • نرم‌افزار CAD سه بعدی مثل ۳Design، Rhino، Matrix، Firestorm  و JewelCAD
  • نرم‌افزار CAD متعامل با مشتری مثل  Countersketch
  • نرم‌افزار مجسمه‌سازی سه‌بعدی مثل  Geomagic Sculpt، Mudbox و Zbrush

علت وجود این نرم‌افزارهای مختلف طراحی طلا و جواهر درواقع آن است که هرکدام از این ابزارها با بقیه متفاوت هستند و حتی برنامه‌هایی با اهداف مشابه نیز در طراحی و روش استفاده باهم تفاوت‌هایی دارند. شما باید نرم‌افزار مورد نیازتان که در کار با آن راحت هستید و نیاز شما را برطرف می‌کند، پیدا کنید.

در اینجا به اختصار برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای طراحی طلا و جواهرات را برای شما توضیح می‌ٔهیم:

۱- راینو

این نرم‌افزار بیشتر در معماری و طراحی صنعتی کاربرد دارد و می‌تواند در ساخت مدلهای دقیق و پیچیده استفاده شود و نسخه راینوگلد (Rhino Gold) صرفا برای طراحی طلا و جواهر برنامه‌ریزی شده است و این امکان را به طراحان می‌دهد که  قطعه‌های جواهرات را بسیار دقیق طراحی کنند. این نرم‌آفزار شامل ماژول مدل‌سازی و حکاکی هم هست که آن را تبدیل به نرم‌افزاری کارآمد برای ساخت مدل سه‌بعدی می‌کند.

۲-ماتریکس

اگر در سطح حرفه‌ای مشغول به طراحی جواهرات و طلا هستید، قطعا برای طراحی طلا و جواهر با کامپیوتر از نرم‌افزار ماتریکس استفاده کرده‌اید. ماتریکس نرم‌افزار محبوبی است که برای شروع یک پروژه از ابتدا بسایر مناسب است؛ زیرا این نرم‌افزار CAD مخصوص ساخت جواهرات است. اما دقت داشته باشید که برای استفاده ازنرم‌افزار ماتریکس نیاز به کمی تجربه بیشتر دارید. ماتریکس تقریبا شبیه نرم‌افزار راینو است؛ اما میت ان این است که از ابتدا کل نرم‌افزار و رابط آن مخصوص جواهرات طراحی شده است.

۳Design۳-

این نرم‌افزار هم یک CAD  مختص طراحی جواهرات است که با آن می‌توانید اشیا سه‌بعدی با جزئیات دقیق طراحی کنید و قبل از پرینت، تصاویر خود را از تمام زوایا ببینید. تکنولوژی این نرم‌افزار مشابه گرافیک بازی‌های ویدئویی است تا تصویری واقعی نمایش دهد؛ زیرا رابط کاربری آن کاملا بصری است و در نتیجه یادگیری نحوه کار با آن بسیار راحت است و با کمی تمرین می‌توان به آن مسلط شد.

۴- Firestorm CAD

این نرم‌افزار نیز مدل‌سازی CAD برای طراحی جواهرات استو برای طراحی طلا و جواهرات سه بعدی با شکل‌های طبیعی بسیارعالی است؛ زیرا ابزارهای ویرایش قدرتمندی دارد که سرعت ار شما را بالا می‌برند و همچنین آرشیو طرح‌های مختلفی نیز دارد.  

۵- Zbrush

این نرم‌افزار یک ابزار دیجیتال است که به شما امکان مدل سازی و نقاشی با رزلوشن بالا را می‌ٔهد. Zbrush   از تکنولوژی پیکسل‌های سه‌بعدی برای طراحی استفاده می‌کند که هر پیکسل شامل اطلاعاتی در مورد عمق، جهت، نوع ماده و رنگ آن است. این نرم‌آفزار برایی اضافه کردن جزئیات زیاد به کار و کار بر روی سطوح و بافت بسیار مناسب است.

۶- Blender

بلندر یک نرم‌افزار رایگان است که از نوع پارامتری نیست؛ بلکه بر اساس mesh مدل سازی می‌کند. با وجود اینکه آموزش‌های زیادی برای کاربران درباره نرم‌آفزار بلندر وجود دارد،‌ با این حال این نرم‌افزار کمی پیشرفته است و برای تازه کارها و افراد مبتدی مناسب نیست.

نرم‌آفزار بلندر بیشتر برای  کارهای هنری از جمله طراحی جواهرات  مناسب است.

۷- Sketchup

نرم‌افزار اسکچ‌آپ یک نرم‌افزار محبوب برای پرینت سه بعدی است و برای مبتدیانی که تازه وارد حوزه طراحی جواهرات شده‌اند و تجربه زیادی در زمینه کار با نرم‌افزارهای مدل سازی سه‌بعدی ندارند، مناسب است. این نرم‌افزار برای طراحی مدل‌های هندسی مناسب می‌باشد.

این نرم‌افزارها چندین نمونه از مهم‌ترین نرم‌افزارهای طراحی طلا و جواهرات هستند که بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید و همچنین سطحی از حرفه‌ای بودن که در آن قرار دارید،‌می‌توانید از هر کدام استفاده کنید. البته باید بدانید که معروف‌ترین و بهترین نرم‌آفزارهای طراحی طلا و جواهرات در حال حاضر دو نرم‌افزار اول یعنی راینو (برای مبتدیان) و ماتریکس (برای حرفه‌ای‌ها) می‌باشند و عموما اکثرا طراحان طلا و جواهر به دلیل ویژگی‌ّهای منحصر به فرد و کامل این دو نرم‌افزار به سراغ آنها می‌روند.

طراحی و تولید جواهرات با پرینت سه‌بعدی

طراحی و تولید جواهرات با پرینت سه‌بعدی

برای انجام پرینت سه‌بعدی جواهرات، ابتدا باید یک مدل سه‌بعدی خوب را با نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی جواهرات طراحی کنید. چه در انجام این کار متبحر و با تجربه باشید و چه هنرجو و تازه کار، امروزه و با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال برنامه هایی وجود دارد که نیازهای شما را به خوبی و کاملا برآورده می سازد. پس از آنکه طراحی مورد نظر خود را با این نرم‌افزارها انجام دادید، حالا می‌توانید به سراغ پرینت سه بعدی آنها بروید و نسخه نهایی طراحی خود را از نزدیک ببینید.

 

سوالات متداول

چه نرم‌افزاری برای شروع کار طراحی جواهرات مناسب است ؟

اولین چیزی که مهم است این است که تعیین کنید در چه سطحی از کار با نرم‌افزار هستد و سپس مشخص کنید که چطور میخواهید از نرم‌افزار طراحی استفاده کنید. مثلا آیا سرعت عمل نرم‌افزار برای شما مهم است؟ امکانات و یا آرشیو طرح‌های از پیش آماده آن یا موارد دیگر و بر اساس این موارد نرم‌افزار مناسب خود را پیدا کنید.

چگونه می‌توان وارد کار طراحی طلا و جواهر شد؟

–         

  • ساده‌ترین راه این است که اگر فکر می‌کنید خلاقیت لازم برای طراح شدن را دارید،‌در کلاس‌های حضوری یا جازی طراحی طلا و جواهرات شرکت کنید و یا فیلم‌های آموزشی موجود در اینترنت را ببیند و سپس برای خودتان شروع به طرح زدن و کسب تجربه کنید تا زمانی که بدانید از مدل‌های موجود در بازار و نگاه یکسان فاصله گرفته‌اید و می‌توانید طرح‌های منحصر به فرد بزنید. در این زمان شما آماده ورود به بازار کار و همکاری با شرکت‌ها هستید و یا می‌توانید مشتری‌ّهای خاص خود را پیدا کنید.
  • آیا نرم‌آفزار ماتریکس برای شروع کار طراحی مناسب است؟ در وصرتی که شما سابقه کار طراحی را ندارید و تا پیش از این طراحی سه‌بعدی انجام نداده‌اید، این نرم‌افزار می‌تواند برای شروع شما کمی سنگین باشد و بهتر است از نرم‌افزار راینو برای یادگیری اصول اولیه استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله نرم‌افزارهای مهم طراحی طلا و جواهر را به اختصار توضیح دادیم و درابره مدل کاربرد هر یک صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر این مطلب را دوست داشتید مقاله های طراحی جواهرات و نرم افزار ماتریکس را نیز مطالعه فرمایید.