آی پی چیست | ip چیست

آدرس های آی پی شناسه هایی هستند که دستور ارسال اطلاعات میان دستگاه های موجود در شبکه را صادر میکنند. در واقع آدرس آی پی، آدرسی، بی مانند و منحصر به فرد است که یک دستگاه را در اینترنت و شبکه ی محلی میشناسد و مشخص میکند. در این مقاله به طور کلی برسی میکنیم […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

آدرس های آی پی شناسه هایی هستند که دستور ارسال اطلاعات میان دستگاه های موجود در شبکه را صادر میکنند. در واقع آدرس آی پی، آدرسی، بی مانند و منحصر به فرد است که یک دستگاه را در اینترنت و شبکه ی محلی میشناسد و مشخص میکند. در این مقاله به طور کلی برسی میکنیم که آی پی چیست و کاربرد ip چیست. اگر سوالی در هر بخش دارید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

پل ارتباطب با دنیای مجازی پروکسی میباشد که دستگاه هوشمند شما را با آی پی خاص خود به دنیای مجازی مرتبط میکند. اگر نمدانید پروکسی چیست حتما مقاله پروکسی چیست را مطالعه کنید.

آی پی چیست

 آی پی چیست
آی پی چیست

Ip مخفف Internet Protocol است که سری قوانین حاکم بر فرمت بر طرح و قالب داده های ارسال شده از طریق بستر اینترنت یا شبکه ی محلی است.

آی پی ها حاوی اطلاعات مکان جغرافیایی دستگاه ها هستند و آن ها را برای برقراری ارتباط در دسترس همدیگر قرار می دهند.

اگر بخواهیم تعریف آی پی چیست به زبان ساده را به شما ارائه دهیم باید بگوییم برای آن که هر دستگاه هوشمندی بتواند در بستر اینترنت ارتباط برقرار کند باید آیدی یا شناسه یکتا یا منحصر به فرد داشته باشد.

آی پی یک آدرس یا شناسه یکتا میباشد که به دستگاه های هوشمند اختصاص داده میشود و از طریق آن میتوان هم آن دستگاه هوششمند را شناسایی کرد و هم میتوان دسترسی به شبکه را برقرار کرد.

در سطح بین المللی آی پی ها باید منحصر به فرد باشند و نباید تکراری باشند اما در مقابل آی پی های محلی نیز تعریف میشوند که باید در سطح شبکه ای که برای آن ها تعریف میشوند یکتا باشند و محدوده خاصی برای آدرس آی پی آن ها تعریف میشود.

با استفاده از آدرس آی پی میتوان اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی دستگاه هوشمند را به دست آورد. پروکسی و vpn یکی از راه های تغییر آی پی و گاهی مخفی کردنم آی پی میباشند. اگر نمیدانید این دو با هم چه تفاوت هایی دارند حتما مقاله تفاوت پروکسی و vpn را مطالعه کنید.

انواع آدرس IP

انواع آدرس IP
انواع آدرس IP

آدرس آی پی رشته ای از اعداد است که با استفاده از نقطه از یکدیگر جدا شده اند و به صورت مجموعه چهار عدد نشان داده می شوند.

در حال حاضر دو گونه آدرس آی پی وجود دارد: ipv4 و ipv6 .

  • Ipv4

اولین نسخه ی آی پی بود که در سال ۱۹۸۳ به کار برده میشد، همچنان هم بسیار رایج است و برای شناسایی دستگاه های موجود در شبکه به وسیله سیستم آدرس دهی مورد استفاده قرار می گیرد.

این آی پی از آدرس ۳۲ بیتی برای آدرس های خود استفاده میکند که یعنی توانایی ذخیره ۲ به توان ۳٫۲ آدرس را که بیشتر از ۴ میلیارد آدرس می شود، را دارد. تا به امروز این آی پی به عنوان پروتکل اصلی اینترنت شناخته شده و ۹۴% ترافیک را به خود اختصاص داده است.

  • Ipv6

در نسخه ششم پروتکل اینترنت (Ipv6) مقادیر ۱۲۸ بیتی هستند،یعنی: می تواند از ۲ به عنوان ۱۲۸ آدرس اینترنتی پشتیبانی کند.

تعداد آدرس های Ipv6، ۱۲۸ برابر بیشتر از Ipv4 است و این به این معناست که: تعداد آدرس های این آی پی برای گسترش دستگاه های اینترنتی خیلی زیادتر از حد مورد نیاز هم هست.

یکی از خدماتی که در اموزشگاه آریا تهران ارائه میشود برگزاری دوره های آموزش icdl با ارائه مدرک بین المللی فنی حرفه ای میباشد. اگر میخواهید مهارت های هفتگانه کامپیوتر را به صورت حرفه ای و بدون هیچ پیش نیازی یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی حرفه ای وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید به صفحه آموزش icdl مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در مورد این دوره آموزشی کسب نمایید.

آی پی استاتیک و داینامیک چیست

  • آدرس آی پی استاتیک/static ip :

این آی پی ثابت است و هیچگاه تغییر نمی کند که از این رو به آن آی پی ثابت هم می گویند. معمولا در زمان خرید سرویس های گران ایننترنت به همراه bandwidth داده می شود.

این آی پی را می توان به صورت شخصی هم خرید که معمولا هزینه ی آن به صورت ماهیانه حساب می شود.

از مزایای آی پی استاتیک می توان به: سرور هاستیگ آسان، دسترسی آسان از راه دور، ارتباط قابل اعتماد و انتقال آسان فایل ها اشاره کرد و از معایب آن می توان به: مشکلات امنیتی( به دلیل ثابت بودن آی پی که می توان به کمک اقداماتی همچون فایروال ها این مسئله را کنترل کرد) ، هزینه ی بالا و تنظیمات پیچیده اشاره کرد.

  • آدرس آی پی داینامیک/ dynamic ip :

زمان اتصال به این آی پی یک آدرس آی پی پویا به شما اختصاص می یابد که به صورت دوره ای تغییر میکند؛ از این رو به آن آی پی پویا هم گفته می شود.

این آی پی نیازی به پرداخت هزینه ندارد، مگر اینکه درخواست آی پی ایستا بدهید و هزینه ی آن را پرداخت نمایید.

از مزایای آی داینامیک می توان به: تنظیم خودکار، عدم نیاز به صرف هزینه ی اضافی و دستگاه های نامحدود اشاره کرد و از معایب آن می توان به: downtime بیشتر(بعضی اوقات ISP شما نمی تواند یک آدرس آی پی پویا به شما اختصاص بدهد و می تواند اتصال اینترنت شمارا قطع کند) و دسترسی محدود از راه دور اشاره کرد.

تفاوت آی پی خصوصی و عمومی در چیست

آدرس های آی پی طبقه بندی های متفاوت و عملکرد های متفاوتی دارند و یه شیوه های گوناکون و متفاوتی توزیع می شوند. زمان انتخاب آدرس آی پی و امنیت اینترنت، دانستن تفاوت آی پی عمومی و خصوصی بسیار مهم است.

آدرس آی پی عمومی (public IP ):

این آدرس برای دسترسی مستقیم از طریق اینترنت به یک دستگاه اختصاص داده می شود این آدرس توسط اینترنت قابل دسترسی است و مانند کد پستی برای دریافت نامه یا محصول به منزل شما عمل می کند.

Public Ip در سرتاسر جهان به صورت منحصر به فرد است.یک شبکه ی آی پی باید برای هر کدام از دستگاه های خود از یک آی پی مخصوص و یکتا بهره بگیرد و از آن جایی که اینترنت یک شبکه ی آی پی است به منظور جلوگیری از استفاده ی یک آ پی برای چند دستگاه مختلف، در نگهداری آدرس های آی پی باید دقت زیای شود.

مدیریت آدرس آپی های عمومی به عهده ی سازمانی به نام LAN است که محدوده های آی پی را به سازمان های مختلف اختصاصی میدهد و زمانی که این آدرس های آی پی به روترهای اینترنت تعلق بگیرد باید پیکربندی شوند تا دستگاه های موجود در فضای اینترنت بتوانند به آن ها دسترسی یابند. بنابراین تمام آدرس های آی پی عمومی به صورت سراسری قابل شناسایی و مسیر یابی خواهند بود.

محدوده های این آی پی برای Ipv4 و Ipv6 موجود می باشند.

آی پی خصوصی (private Ip):

این آدرس که بعضی ائقات آی پی محلی هم نام برده می شود، مخصوص استفاده در شبکه ی خصوصی است و برای دستگاه های خارج از شبکه قابل مشاهده و دسترسی نمی باشد. این آدرس ها می توانند استاتیک یا داینامیک باشند.

تفاوت اصلی آدرس آی پی های خصوصی با عمومی در این است که: این آی پی ها لزومی ندارند که منحصر به فرد باشند و بقیه ی دستگاه ها می توانند از آن استفاده کنند البته به شرطی که در یک شبکه نباشند و دلیل آن این است که: دستگاه های موجود در شبکه ی خصوصی توانایی ارتباط با دستگاه های خارجی را ندارند و همین موضوع سبب از بین بردن خطر اختلال در آدرس می شود.

یکی از مزایای انتخاب آدرس خصوصی، حریم خصوصی است. به دلیل عدم ارتباط دستگاه های موجود در شبکه ی خصوصی با خارج از این شبکه، هیچ داده ای نمی تواند به شبکه وارد یا از آن خارج شود.

یعنی: فقط از طریق آن دستگاه ها می توان به داده های حساس دسترسی پیدا کرد و همینطور از آن جا که فضای آدرس خصوصی از فضای بیرونی جدا شده است،ورود بد افزارها یا ویروس ها به شبکه و امکان آلوده کردن سیستم دشوارتر می باشد.

آی پی گوشی من چیست

آی پی گوشی من چیست
آی پی گوشی من چیست

چگونه آی پی گوشی خود را پیدا کنیم؟ آی پی گوشی من چیست ؟ این یکی از سوالاتی است که همیشه برای کاربران مطرح میشود و همه به دنبال راهی هستند که بتوانند بدون دردسر آی پی خود را پیدا کنند.

راه های پیدا کردن آی پی گوشی در اندروید و ios متفاوت است.

  • پیدا کردن آی پی برای گوشی های اندرویدی:
  1. وارد تنظیمات (setting) شوید.
  2. روی گذینه ی network & internet یا connections یا مورد مشابهی که به شبکه یا اتصالات مرتبط باشند کلیک کنید.
  3. سپس روی گذینه ی wifi ضربه بزنید.
  4. اگر به مودم متصل باشید در این قسمت نام شبکه دیده می شود که باید آن را انتخاب کنید.
  5. اگر در این قسمت جزئیات شبکه و آدرس آی پی مشخص نشد، گزینه ی advanced را انتخاب کنید.
  6. در این مرحله بخش network details میبینید که در آن IP Address خود را مشاهده خواهید کرد. اگر گوشی شما سامسونگ است، بعد از انتخاب گزینه ی advanced باید مقابل اسم wifi روی گزینه ی تنطیمات( آیکن چرخ دنده) بزنید و در پنجره ی بعدی آی پی خود را مشاهده میکنید.
  • پیدا کردن آی پی برای گوشی های ios:
  1. وارد تنظیمات (setting) شوید.
  2. منوی wifi را انتخاب کنید.
  3. اگر به وای فای متصل باشید، رو به روی نام شبکه علامت تعجب را میبینید، آن را لمس کنیدو
  4. در این صفحه IP Address خود را در پایین سربرگ ipv4 مشاهده میکنید.
  • پیدا کردن آی پی کامپیوتر در ویندوز:
    • برای ویندوز ۷ و ۸ :
  1. در روش اول کلید های  Win و R کیبورد را به صورت همزمان فشار داده و در پنجره باز شده عبارت cmd را تایپ کنید. سپس کلید Enter را فشار دهید تا خط فرمان ویندوز (command prompt) باز شود.
  2. در خط فرمان عبارت ipconfig را تایپ کرده و Enter کنید. پس از انجام این کار لیستی از اطلاعات اتصالات شبکه شما به نمایش در می آید.
  3. در این بخش تمام اطلاعات مربوط به اتصالات شبکه روی کامپیوتر شما نمایش داده می شود. اتصال فعال شما در شبکه ممکن است با عبارت هایی مثل Wireless Network Connection ، Ethernet adapter و یا Local Area Connection نام گذاری شده باشد.اتصال فعال خود را یافته و به دنبال IPv4 Address بگردید.آدرس IP خصوصی از چهار قسمت مجزا که هر قسمت شامل حداکثر سه عدد است، تشکیل می شود و هر قسمت به وسیله نقطه از قسمت دیگر جدا شده است.
  • برای ویندوز ۱۰:
  1. روی آیکون ویندوز در گوشه پایین سمت چپ صفحه کلیک راست کرده و “تنظیمات” را انتخاب کنید.
  2. روی “Network & Internet” (شبکه و اینترنت) کلیک کنید.
  3. بسته به اتصال بی سیم یا از طریق کابل اترنت، “Wi-Fi” یا “Ethernet” را در فهرست سمت چپ انتخاب کنید.
  4. روی “Network” (شبکه) در ستون مرکز کلیک کنید. آدرس IP شما در پنجره بعدی، در ورودی “آدرس IPv4” ظاهر می شود.
  • پیدا کردن آی پی کامپوتر با cmd :
  • از منوی start وارد run شوید.
  • سپس عبارت cmd را وارد کرده اینتر را بزنید.
  • در صفحه باز شده باید عبارت ipconfig را بنویسید و اینتر را بزنید. در این مرحله برای شما اطلاعاتی نمایش داده میشود که یکی از این اطلاعات آدرس IP دستگاه شما میباشد. آدرس آی پی در مقابل IPv4 address نوشته شده است.
  • ساده ترین راه پیدا کردن آی پی کامپیوتر

یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن آدرس IP سیستم این است که وارد مرورگر خود مانند کروم شوید. در بخش جستجو مرورگر عبارت What is my IP را تایپ کنید. بدون کمترین دردسری آدرس آی پی سیستم شما نمایش داده میشود. شما میتوانید از این آدرس برای هر کاربردی استفاده کنید.

آی پی تلگرام چیست

آی پی تلگرام کد شناسایی ای است که دستگاه شما را از سایر دستگاه ها جدا و قابل شناسایی می کند. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که با فیلترشکن می توان محل اتصال خود را مخفی کرد، اما این تصور کاملا اشتباه می باشد زیرا این برنامه ها(فیلترشکن ها و پروکسی ها) صرفا از لحاظ نرم افزاری این کار را انجام می دهند و توانایی تغییر سخت افزاری مک آدرس متصل به سرویس را ندارند.

پیدا کردن IP در تلگرام

یکی از کار هایی که میتوانید انجام دهید این است پیدا کردن IP در تلگرام را با استفاده cmd انجام دهید و از آدرس آی پی افراد استفاده های زیادی کنید.

شما میتوانید با استفاده از وی پی ان یا پروکسی آی پی خود را مخفی کنید. این کار برای فرار از بعضی از تحریم ها مفید است و میتوان تا حدودی این تحریم ها و فیلتر ها را دور زد. اگر نمیدانید vpn چیست و چه کاربردهایی دارد حتما مقاله vpn چیست را مطالعه کنید.

برای پیدا کردن آدرس آی پی افراد در تلگرام باید ابتدا چند پیام برای فرد مورد نظرتان در تلگرام ارسال نمایید.

cmd کامپیوتر را باز کنید و دستور netstat -n را در آن بنویسید و اینتر را بزنید.

در این مرحلخ شما میتوانید آدرس های آی پی های مختلفی را در صفحه cmd خود مشاهده کنید که این آدرس ها مربوط به دستگاه های هوشمندی است که در سیستم تان با آن ها در ارتباط هستید.

شما میتوانید آدرس های آی پی که در این صفحه مشاهده میکنید را در سایت iplocation وارد کنید و مکان و موقعیت این دستگاه ها را به دست آورید.

دقت داشته باشید که برای به دست آوردن آی پی تلگرام افراد در زمان انجام این کار مرورگر های خود را ببندید و تعداد اتصالات خود را به حداقل برسانید تا اشکالی در گزارش ایجاد نشود.

آی پی اینستا چیست

آی پی اینستاگرام در واقع کد شناسایی است که دستگاه شما را از بقیه ی دستگاه ها متمایز و قابل شناسایی می کند. برای تغییر آی پی اینستاگرام می توان از فیلترشکن ها استفاده کرد اما لازم به ذکر است که این کار فقط برای مدت کوتاهی جوابگو است و استفاده ی طولانی مدت از آن می تواند شما را از نظر اینستاگرام مشکل دار نشان دهد.

با به روز رسانی اینستاگرام تان میتوانید به قابلیت های بیشماری در آن دسترسی پیدا کنید که یکی از آن ها پیدا کردن آی پی اینستاگرام میباشد. با مراجعه به صفحه بروزرسانی اینستاگرام جدیدترین نسخه اینستاگرام را دانلود کرده

آی پی ایران چیست

به مجموعه ی آی پی هایی که مخصوص کاربران و سرورهایی که در موقعیت ایران باشند و از اینترنت داخلی استفاده کنند آی پی ایران گفته می شود.

رنج آی پی چیست

دامنه ی آدرس آی پی، در واقع رشته ای از اعداد است که با نقطه جدا می شوند.

در قالب Ipv4 دامنه ی آدرس های آی پی از ۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ شروع و با ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ پایان می یابد. هر عدد در این ۴ مجموعه می تواند از ۰ تا ۲۵۵ متغیر باشد. لازم به ذکر است که آدرس های آی پی تصادفی و احتمالی نیستند و توسط IANA (مرجع واگذاری اعداد در اینترنت) تولید و اختصاص داده می شوند.

نحوه ی تغییر آی پی

نحوه ی تغییر آی پی
نحوه ی تغییر آی پی

اکثر خدمات آنلاین در کشورهای دیگر دارای محدودیت جغرافیایی هستند یعنی در خارج از کشور قابل دسترسی نیستند.گاهی تنها راه دسترسی به آن خدمات تغییر آی پی است که در ادامه به به توضیح آن میپردازیم:

تغییر آی پی داخلی از راه تنظیمات ویندوز: وارد کنترل پنل شوید و مسیر ذکر شده در ادامه را طی کنید: Network and Sharing Center > Change Adapter Settings > Network Connections

تعداد مختلفی از اتصالات شبکه را مشاهده خواهید نمود، بر روی گزینه ای که میخواهید تغییرات را در آن اعمال کنید کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Properties کلیک کنید: در بخش باز شده به سمت پایین اسکرول نمائید و روی گزینه InterInternet Protocol Version 4 (TCP / IPv4) کلیک کنید؛ در ادامه از طریق فیلد تعیین شده، آدرس IP را تغییر دهید و نهایتاً بر روی گزینه OK کلیک کنید.

تهدید های امنیتی آدرس IP

مزیت استفاده از پابلیک عمومی در واقع بزپتریم خطر ان به شمار می رود. یعنی اجازه می دهد تا هرشخصی از هر مکانی متصل شود که این شامل مجرمان سایبری هم می شضودوآن ها می توانند به فایل ها دسترسی پیدا کنند و آن ها را بفروشند یا تهدید و باج خواهی کنند.آدرس واقعی آی‌پی شما نه تنها برای هک کردن شبکه خانگی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه برای انجام حمله DDoS، که شامل حمله همزمان از دستگاه‌های مختلف با استفاده از اینترنت و روتر شما به دیگران می‌شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد توضیح داده شده است که ip چیست و کاربرد آی پی چیست و چگونه میتوان آدرس آی پی در دستگاه های هوشمند مختلف را به دست آورد و یا آدرس آی پی را تغییر داد. اگر در هر بخش سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

آی پی چیست؟

ip یک آدرس یا شناسه یکتا و منحصر به فرد میباشد که به دستگاه های هوشمند اختصاص داده میشود و از این طریق میتوانند در بستر اینترنت ارتباط برقرار کنند. آی پی ها ارسال اطلاعات در اینترنت را ممکن میسازند. آدرس های آی پی حاوی اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی دستگاه و دسترسی های دستگاه میباشد و نقش مهمی در ارتباطات در بستر اینترنت ایفا میکنند.

نحوه پیدا کردن آدرس ip خود و دیگران؟

در این مقاله روش های مختلف پیدا کردن ip را به شما آموزش داده ایم که ساده ترین روش این است که در مرور گر خود سرچ کنید What is my IP. در این صورت آی پی دستگاه شما بدون هیچ دردسری نمایش داده میشود.