آموزش رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد

یکی از مشکلات مهندسین در حین کار با نرم افزار اتوکد، مشکل فونت فارسی در اتوکد می باشد به این صورت که در زمان دریافت پرینت از خروجی اتوکد به صورت فایل PDF فونت های فارسی دچار بهم ریختگی می شوند. طی این مقاله آموزشی قصد داریم تا روش هایی را جهت رفع مشکل نمایش فونت فارسی […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از مشکلات مهندسین در حین کار با نرم افزار اتوکد، مشکل فونت فارسی در اتوکد می باشد به این صورت که در زمان دریافت پرینت از خروجی اتوکد به صورت فایل PDF فونت های فارسی دچار بهم ریختگی می شوند. طی این مقاله آموزشی قصد داریم تا روش هایی را جهت رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد معرفی نماییم پس با ما همراه باشید.

اگر میخواهید به صورت صفر تا صد کار با نرم افزار اتوکد را یاد بگیرید و مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید میتوانید به صفحه آموزش اتوکد مراجعه کرده و فیلم های آموزشی رایگان با تدریس برترین اساتید ما را مشاهده کنید.

روش اول رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد

وارد منوی مربوط به Print شده و از بخش Properties در بخش Graphic حالتی وجود دارد بنام True type که دو حالت As Text و As graphic دارد.

اگر تنظیمات مربوط به این بخش به درستی انجام شود مشکلات مربوط به فونت فارسی اتوکد حل خواهد شد.

ولی مسئله اینجاست که در در برخی ورژن های اتوکد چنین گزینه ای وجود ندارد، بنابراین مجبور می شویم تا از روش دیگری مشکل فونت فارسی را حل نماییم، پس به سراغ روش دوم می رویم.

روش دوم رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد

همانطور که در تصویر مشاهد می کنید در اتوکد ۲۰۱۷ گزینه های نام برده در روش اول وجود ندارد و با روشی که در این بخش معرفی نموده ایم مشکل بهم ریختگی حروف فارسی در اتوکد برطرف خواهد شد.

تایپ عبارت appload در بخش command line

در تصویر روبرو متون انگلیسی بدرستی ذخیره شده (بصورت Single Line) ولی متن فارسی دچار بهم ریختگی حروف شده است. گاهی اوقات حروف بصورت مجزا از هم و گاهی از انتها به ابتدا نوشته می شود و از ابتدا مهندسین مشکلات متعددی با فونت فارسی در اتوکد داشته اند.

برای حل مشکل ابتدا باید فارسی ساز کاتب را دانلود و بر روی اتوکد نصب نمایید، همچنین یکسری فونت های فارسی مربوط به نرم افزار اتوکد را نیز به صورت مجزا نصب نمایید.

برای این کار کافی است در گوکل عبارت دانلود کاتب برای اتوکد۲۰۱۷ را سرچ کنید، سایت های متعددی در این زمینه وجود دارد.

پس از دانلود یکسری فونت وجود دارد که می بایست در محل نصب اتوکد در پوشه Fonts کپی نمایید و فایل فارسی ساز کاتب رو نیز کپی کرده و در پوشه support در محل نصب نرم افزار است قرار می دهیم.

پس از انجام این مراحل کار ما در زمینه دانلود و نصب فارسی ساز کاتب و فونت ها تمام شده است و به محیط برنامه اتوکد باز می گردیم.

در محیط نرم افزار باید ابتدا اپلیکیشن فارسی ساز کاتب را Load نماییم، بدین منظور در بخش command line عبارت Appload را تایپ و Enter می کنیم.

نمایش صحیح متن فارسی
افزودن استایل جدید

در پنجره ای که مشاهده می کنید فونت کاتب را انتخاب و گزینه Load را می زنیم، در بخش پایین پنجره پیغامی مبنی بر بارگذاری موفق فونت ظاهر می شود و در این مرحله می توانیم دکمه Close را بزنیم.

نهایتا برای تکمیل کار در بخش Anotation در بخش font گزینه Manage text style را انتخاب می کنیم.

انتخاب گزینه Manage Text Style
بخش Anotation

در این پنجره همانطور که مشاهده می کنید استایلی که تا بحال استفاده می کردیم Standard بود و ما قصد داریم تا استایل جدید تعریف کنیم پس گزینه New را انتخاب و سپس نامی برای آن وارد و ok می کنیم.

در همین جا باید نوع فونت را هم انتخاب کنیم برای مثال فونت Naghsh را انتخاب می کنیم.

در قسمت پایین پنجره برای نمایش صحیح متون فارسی تیک گزینه Backward را فعال نموده و Apply می کنیم.

تنظیم نوع فونت
اضافه نمودن استایل جدید

اگر میخواهید در بهترنین آموزشگاه تخصصی اتوکد و زیر نظر برترین اساتید اتوکد کشور کار با نرم افزار اتوک را یاد بگیرید و مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید میتوانید به صفحه آموزشگاه اتوکد مراجعه کنید و از خدمات آموزشگاه اتوکد آریا تهران بهره مند شوید.

حال اگر بخواهیم به صورت فارسی تایپ کنیم در بخش command Line کاتب را فراخوانی کرده و روی صفحه کلیک کرده و عبارت مد نظر را تایپ می کنیم.

در اینجا متن را برعکس تایپ می کند ولی اگر روی صفحه کلیک کنیم در انتهای نگارش متن فارسی به حالت استاندارد باز می گردد

برای مشاهد نتیجه از پروژه خروجی PDF دریافت می کنیم، همانطور که مشاهد می کنید متنی که با فارسی ساز کاتب نوشته شده به شکل صحیح و متنی که بدون فارسی ساز نوشته شده بطور نامناسب نمایش داده شده است.

اگر میخواهید با قابلیت هایی بیشمار نرم افزار اتوکد آشنا شوید و به صورت تخصصی کار با آن را یاد بگیرید میتوانید به صفحه اتوکد چیست مراجعه کنید.

نمایش صحیح متن فارسی
تایپ متن فارسی با فارسی ساز کاتب

رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد با نصب فونت

یکی از دلایلی که برای رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد بررسی میکنیم مربوط به فونت های برنامه میباشد. گاهی ممکن است تغییر فونت اتوکد انجام شده باشد اما فونت روی سیستم تان به درستی نصب نشده باشد.

  • برای رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد و درست کردن فونت اتوکد برای این مورد شما باید در برنامه اتوکد خط فرمان Style را تایپ کرده و اینتر را بزنید. همچنین شما میتوانید روی منو Annotate کلیک کرده و روی آیکونی که به شکل فلش در بخش Text قرار دارد کلیک کنید.
رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد با نصب فونت
رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد با نصب فونت
  • پنجره ای به نام Text Style برای شما در این مرحله از رفع مشکل فونت فارسی اتوکد برای شما باز میشود.
  • شما میتوانید در قسمت Styles که در قسمت چپ این پنجره نمایش داده شده است لیستی از قلم هایی که در برنامه تعریف شده است را مشاهده کنید.
رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد با نصب فونت
رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد با نصب فونت
  • همچنین شما میتوانید در قسمت راست این پنجره در بخش Font و با عنوان Font Name نام فونتی که برای قلم مورد نظر انتخاب شده است را مشاهده کنید.
  • شما میتوانید برای اطمینان از نصب بودن فونت ها روی تک تک استایل ها یا قلم ها کلیک کنید و در بخش فونت ها نام فونت مورد نظر را مشاهده کنیدف در صورتی که در کنار نام فونت مثلث زرد رنگ باشد نشان دهنده آن است که فونت نصب نیست و شما باید با دانلود و نصب فونت اقدام به رفع مشکل فونت فارسی اتوکد کنید.
  • دقت داشته باشید در صورتی که پسوند فونت شما SHX باشد میتوان آن را در پوشه Fonts اتوکد قرار داد و در صورتی که این پسوند را نداشته باشد از نوع فونت های ویندوزی است و باید در ویندوز نصب شود.
  • در نهایت پس از آن که فونت مورد نظر را نصب کردید برای فارسی کردن اتوکد باید برنامه را ببندید و مجدد آن را باز نمایید.

برای شرکت در تخصصی ترین کلاس های آموزش اتوکد در تهران به صورت حضوری و آنلاین و دریافت مدرک فنی حرفه ای بین المللی میتوانید به صفحه دوره اتوکد مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در مورد این دوره کسب کنید.

مشکل فونت فارسی در اتوکد تنظیم استایل روی فونت اشتباه

از دیگر موارد مشکل فونت فارسی در اتوکد که باعث میشود فونت فارسی به درستی اجرا نشود تنظیم قلم (Style) روی فونت (Font) اشتباهی میباشد. یکی از مشکلاتی که در نرم افزار اتوکد مشاهده میشود این است که زمانی که شما با صفحه کلید تغییر فونت در اتوکد را انجام میدهید و متن مورد نظر خود را تایپ میکنید شاید تصور کنید که مشکلی وجود ندارد اما در زمان پرینت گرفتن ممتوجه مشکل تغییر فونت در اتوکد میشوید.

دقت داشته باشید در صورتی که قصد تغییر در فایل اتوکدی را دارید که قبل از شما با فونت دلخواهی در آن متن نوشته شده باشد و شما بخواهید متنی که از نرم افزار کاتب استفاده کرده باشد را اشتباهی با قلم SHIRAZ.SHX تغییر دهید متن به صورت ناخوانا نمایش داده میشود و به عبارتی مشکل نخواندن فونت فارسی در اتوکد اتفاق میفتد.

شما میتوانید از نرم افزار های فارسی نویس اتوکد برای این منظور استفاده کنید که در خانواده های مختلف انواع فونت های فارسی را گنجانده اند.

  • شما میتوانید برای درست کردن فونت اتوکد فایل مورد نظرتان را در نرم افزار اتوکد باز کنید.
  • یکی از متونی که اشتباه نمایش داده میشود را انتخاب و در دستور اتوکد CH را تایپ و اینتر را بزنید. شما میتوانید در اتوکد ۲۰۱۳ روی متن کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید تا اقدام به درست کردن فونت اتوکد کنید.
  • پنجره برای شما باز میشود که برای حل مشکل بهم ریختگی کلمات فارسی در اتوکد موقع پرینت گرفتن باید عنوانی که در بخش Style نمایش میدهد را به خاطر بسپارید.
  • در خط فرمان اتوکد کد Style را تایپ و اینتر را بزنید. و یا میتوانید در اتوکد ۲۰۱۶ روی منو Annotate و همچنین روی آیکون فلش در قسمت Text کلیک کنید.
  • در پنجره Text Style باز شده میتوانید طبق مراحلی که در قسمت قبل توضیح دادیم بررسی کنید که آیا فونت در اتوکد شما نصب است و یا نیاز است برای حل مشکل بهم ریختگی کلمات فارسی در اتوکد موقع پرینت گرفتن اقدام به نصب فونت مورد نظر کنید.
  • پس از نصب فونت مورد نظر روی Apply کلیک کنید و Close را بزنید تا Text Style بسته شود و تغییرات برای به هم ریختن فونت فارسی در اتوکد ذخیره شود.
  • در دستورات اتوکد RE را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
  • در صورتی که مشکل اصلاح فونت در اتوکد برطرف نشد شما باید خانواده ای دیگر از فونت ها را در این مراحل مجدد انتخاب کنید و مراحل را تکرار نمایید تا تغییر فونت اتوکد اعمال شود.

اگر همچنان برای رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد و دستور تغییر فونت در اتوکد سوالی دارید که برطرف نشده میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید ما شما را راهنمایی کنند.

بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf

حتما شما هم با مشکل بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf رو به رو شده اید و به دنبال راهی برای رفع مشکل جدا شدن حروف فارسی هنگام چاپ یا خروجی pdf در کد هستید که رد این بخش میخواهیم کاربردی ترین روش رفع مشکل فونت فارسی در تبدیل اتوکد به pdf به را به شما یاد دهیم.

در این روش رفع مشکل فونت فارسی در تبدیل اتوکد به pdf شما نیازی به فونت کاتب و فونت های فارسی ساز نخواهید داشت. در روش اول بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf شما باید نوع پرینتر خود را microsoft print to pdf انتخاب کنید.

در این روش نیازی نیست شما dwg to pdf را برای نوع پرینتر خود انتخاب کنید.

بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf
بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf

در روش دوم رفع مشکل بهم ریختگی فونت در پرینت اتوکد شما میتوانید از نصب نرم افزار Print2PDF کمک بگیرید.

زمانی که شما این نرم افزار را نصب کردید برای رفع مشکل بهم ریختگی فونت در اتوکد گزینه جدیدی در لیست پرینتر ها با عنوان Print2PDF اضافه میشود که شما میتوانید با انتخاب این گزینه اقدام به رفع مشکل وارونه شدن فونت نسخ هنگام تبدیل به pdf در اتوکد ۲۰۱۶ و سایر نسخه های اتوکد کنید.

بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf
بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf

شما میتوانید با استفاده از این روش ها برای رفع مشکل بهم ریختن فونت اتوکد در pdf، بهم ریختن فونت فارسی در پرینت اتوکد و به طور کلی برعکس شدن فونت فارسی در اتوکد ۲۰۱۶ در زمان چاپ استفاده کنید.

با همه توضیحات اگر بازهم سوالی در حوزه نمایش فونت فارسی در اتوکد دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط اساتید ما پاسخ داده شود.

نحوه ویرایش متن فارسی در اتوکد

یکی از مشکلاتی که در فارسی کردن فونت اتوکد با آن موجه هستند ویرایش متن در اتوکد میباشد. در این قسمت میخواهیم به بررسی نحوه ویرایش متن فارسی در اتوکد بپردازیم.

  1. در مرحله اول از نحوه ویرایش متن فارسی در اتوکد شما باید روی متن مورد نظر در اتوکد دو بار کلیک کنید.
  2. در مرحله بعد با باز شدن تب Text Editor میتوان تنظیمات فونت اتوکد و متن در اتوکد را در همین بخش تغییر داد.

به این ترتیب شما میتوانید در این تب تمام تغییرات برای ویرایش متن فارسی در اتوکد را انجام دهید تا متن به درستی نمایش داده شود.

رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد اندروید

شما میتوانید فایل های اتوکد را با استفاده از اپلیکیشن های خاصی که در این حوزه وجود دارد اجرا کنید و فونت های فارسی را در آن اجرا نمایید. از جمله این اپلیکیشن ها برای رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد اندروید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DWG FastView
  • AutoCAD – DWG Viewer & Editor
  • GnaCAD
  • CAD Reader

در این برنامه ها امکان معرفی فونت های فارسی وجود دارد و شما میتوانید رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد اندروید را به راحتی با آن ها انجام دهید.

نصب فونت فارسی در اتوکد

برای نصب فونت فارسی در اتوکد شما ابتدا باید فونت فارسی نویس کاتب را دانلود کرده و محتویان فایل font را در مسیر C://program Files/Autodesk/autocad 20../font بریزید و فایل Kateb.lsp را نیز در مسیر C://program Files/Autodesk/autocad 20../support بریزید.

در مرحله بعد برای نصب فونت فارسی در اتوکد و پاسخ به سوال چگونه فونت اتوکد را درست کنیم باید منو Tools را در نرم افزار اتوکد باز کنید و با انتخاب گزینه Load applications فایل Kateb.lsp را از مسیری که ذخیره کردید لود نمایید.

در این مرحله از نصب فونت فارسی در اتوکد باید Text styleای را با نام دلخواه و با استفاده از یکی از فونت هایی که در پوشه دانلود شده font بسازید و تیک گزینه Backwards را بزنید.

در نهایت برای اجرای فونت فارسی در اتوکد و رفع مشکل فونت در اتوکد باید دستور kateb را تایپ و اینتر را بزنید و متن فارسی دلخواه خود را تایپ کنید.

اگر میخواهید نصب اتوکد را به طور کامل یاد بگیرید و فایل دانلودی آن را دریافت نمایید میتوانید به صفحه دانلود اتوکد ۲۰۱۸ به همراه اموزش نصب مراجعه کنید.

جمعبندی

در این مقاله به بررسی رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد و بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf پرداختیم و روش های کاربردی برای رفع مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد و تغییر زبان اتوکد به انگلیسی به شما ارائه دادیم. اگر همچنان سوالی در مورد اصلاح فونت فارسی در اتوکد و درست کردن فونت فارسی در اتوکد برای شما باقی مانده که در مقاله آموزش داده نشده میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید اتوکد ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

امیدوارم از این مقاله آموزشی استفاده کافی را برده باشید.

سوالات متداول

رفع مشکل نمایش فونت فارسی در اتوکد چگونه است؟

روش های مختفی برای رفع بهم ریختگی فونت در تبدیل اتوکد به pdf و رفع مشکل فونت فارسی اتوکد وجود دارد که در این مقاله تمام روش ها به صورت تصویری و گام به گام آموزش داده شده اند.

رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد اندروید چگونه است؟

برای رفع مشکل فونت فارسی در اتوکد اندروید باید نرم افزار هایی را نصب کنید که تمامی این اپلیکیشن ها در این مقاله معرفی شده اند.