برنامه ماتریکس چیست

ابتدایی‌ترین مرحله طراحی جواهرات ، طراحی دستی است. طراح باید این توانایی را داشته باشد که نقوش و شکل اصلی جواهر را ترسیم کند. همه شرکت‌های دنیا،  در ابتدا به صورت دستی طراحی را انجام می‌دهند، سپس طرح کلی را برای بررسی دقیق‌تر جزئیات با نرم‌افزار ماتریکس رسم و بررسی می‌کنند. اگر میخواهید طلاسازی را […]
  • تعداد نظرات: 1
  • دسته بندی ها: آموزشگاه
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

ابتدایی‌ترین مرحله طراحی جواهرات ، طراحی دستی است. طراح باید این توانایی را داشته باشد که نقوش و شکل اصلی جواهر را ترسیم کند. همه شرکت‌های دنیا،  در ابتدا به صورت دستی طراحی را انجام می‌دهند، سپس طرح کلی را برای بررسی دقیق‌تر جزئیات با نرم‌افزار ماتریکس رسم و بررسی می‌کنند.

اگر میخواهید طلاسازی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش طلاسازی رایگان آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

نرم‌افزار ماتریکس چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

طراحی طلا و جواهرات برای اکثر متخصصان به خصوص ایرانیان، به شیوه سنتی انجام می‌شود؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در هنر طراحی به خصوص طراحی جواهرات، با وجود ارزش هنری طراحی‌های دستی، تطبیق این هنر ظریف با علم و نرم‌آفزار ناگزیر است.

امروزه با استفاده از تکنیک‌های مدرن، طرح‌های ظریف و بدیعی در هنر ساخت طلا و جواهرات به وجود امده است که بدون وجود نرم‌افزارها میسر نبود. ( پیشنهاد می کنیم پیش از ادامه مطالعه این مطلب مقاله شغل طلاسازی را مطالعه کنید. )

از آنجایی که بازار و مشتریان امروز نیز متقاضی طرح‌های مدرن و دقیق است، تحقق خواسته مشتریان نیز به هان اندازه هنر و خلاقیت داشتن مهم است.

نرم‌افزار ماتریکس (ماتریکس) برای ساخت مدل‌هایی واقع‌گرایانه از طلا و جواهرات ساخته شده به طوری که تبدیل به یکی از نرم‌افزارهای مورد علاقه طراحان شده است.

این نرم‌افزار توسط گروهی از متخصصان کَد (CAD) در آمریکا طراحی شده و دارای آرشیوی از سنگ‌های قیمتی و انواع جواهرات و شکل‌هایی است که می‌توان در طراحی از آنها استفاده کرد. همچنین این آرشیو قابل آپدیت بوده و موارد جدید را نیز می‌توان به آنها اضافه کرد.

نرم‌آفزار ماتریکس یک فرآیند مدل‌سازی تعاملی دارد که هم باعث افزایش سرعت می‌شود وهم در مقایسه با سایر ابزارهای مدل‌سازی جواهرات، ماتریکس پیشرفته‌تر است و البته در نظر داشته باشید که به این ترتیب یادگیری آن نیز زمان بیشتری می‌گیرد.

ماتریکس یک نرم‌افزار کاربردی برای طراحی سه بعدی جواهرات است. جدا از دانشی که متخصصان سنتی این حوزه دارند، این نرم‌افزار می‌تواند طلا یا جواهر طراحی‌شده را به صورت سه بعدی نمایش دهد؛ به طوری که از نظر سایز و اندازه و استانداردهای لازم کامل باشد و طراح بتواند آن را از زوایای مختلف با دقت کامل بررسی کرده و سپس آن را اجرا کند.

به این دلیل که در برنامه ماتریکس می‌‌توانید طراحی را از صفر آغاز کنید، این نرم‌افزار برای ساخت جواهرات سفارشی بسیار مناسب است و محصول طراحی‌شده نهایی کاملاً منحصر به ‌فرد و خاص می‌باشد.

پیش از این طراحان صنعت طلا و جواهر، از برنامه رایو (Rhino) برای طراحی استفاده می‌کردند. اما طراحی این نرم‌افزار انقلابی در صنعت هنری طراحی جواهرات به وجود آورد که ویژگی‌ّای بی‌نظیری دارد.

در این نرم‌افزار پلاگین TSPline(پلاگین انحصاری Autodesk ) نیز استفاده می‌شود که تا پیش از این فقط در مدل‌های اصلی نرم‌افزار راینو موجود بود؛ اما اکنون به صورت پیش‌فرض در نرم‌افزار ماتریکس وجود دارد.

قابلیت های منحصر به فرد نرم افزار ماتریکس

قابلیت‌ّهای منحصر به فرد نرم‌افزار ماتریکس

  • قابلیت طراحی انواع قطعات ظریف با جزئیات دقیق و پیچیده
  • وجود طرح‌هایی آماده از جواهرات مختلف مثل انگشتر وزنجیر و … با امکان ویرایش که به عنوان پایه کار استفاده می‌شود.
  • امکان چیدن قطعات سنگی روی سطوحی مثل انگشتر
  • داشتن نوار ابزار پیشرفته
  • امکان انجام دستورات ترکیبی مانند گرفتن Isocurve به صورت زاویه دار از روی سطوح معمولی
  • ·          History قوی برای دستورات اختصاصی
  • امکان ویرایش مختصر جزئی
  • ابزارهای انتخاب و تغییر سایز انگشتر
  • تخمین وزن
  • بخش Art برای طراحی بافت‌ها و نقش برجسته‌ها
  • وجود قسمت Job Bag برای ذخیره طرح‌های نیمه و تکمیل آنها در روزهای آینده
  • استفاده از پلاگین Vray برای رندرینگ و عکس برداری مجازی از مدل طراحی شده، Vray
  • وجود دستورات و ابزارهای جواهرسازی مختلف در طیف‌های گسترده تا ۱۵۰ دستور مختلف

نرم‌افزار ماتریکس زمان مورد نیاز برای طراحی را با آسان کردن مراحلی مثل: قرارگیری سنگ‌ها، ساخت رکاب یا اندازه‌ی قطر حلقه‌ها، تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با این حال، تنها کسانی می‌توانند به طور موثر از ماتریکس استفاده کنند پیش از آن مدل‌سازی در راینو را تجربه کرده باشند و می‌خواهند سرعت طراحی خود را بالا ببرند. اگر قبلاً با نرم‌افزارهای CAD یا CAM کار کرده باشید، کار با ماتریکس را خیلی زود یاد خواهید گرفت و اگر در راینو حرفه‌ای هستید، می‌توانید از ویژگی‌های پیشرفته‌ ماتریکس مثل اسمارت  ماتریکس فلو، ابزارهای ترنسفرم، کانال‌ها و … استفاده کنید.

همچنین کسانی که می‌خواهند تصاویری از مدل خود را با استفاده از آرشیو سنگ‌های تزئینی تهیه کنند، ماتریکس گزینه‌ای بسیار مناسب برایشان است.

با توجه به عمر ده ساله‌ نرم‌افزار ماتریکس و این نکته که تمامی پلاگین‌های نرم‌افزار راینو نیز به صورت خودکار در ماتریکس موجود است، قابلیت‌های استاندارد در طراحی جواهرات را به طور قابل توجهی گسترش داده است.

شما حتی می‌توانید محیط این نرم‌افزار را شخصی‌سازی کنید تا تمام عناصری که لازم دارید در دسترس شما باشند.

تنها محدودیت نرم‌افزار ماتریکس، ذهن خود طراح است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان راحت‌تر از قبل، آخرین طراحی‌ها را به مشتریان نشان داد.

نرم‌افزار ماتریکس به طور مرتب به روز‌رسانی می‌شود و در هر بار به‌روز‌رسانی، بخش‌های کمتر استفاده شده حذف و دسته بندی‌های جدیدتری به جای آنها اضافه می‌گردد.

بستر مناسب برای کار با نرم‌افزار ماتریکس

  • بهتر است از کامپیوتر یا لپ‌تاپ به جای تبلت برای طراحی استفاده کنید.
  • پردازنده حداقلی مورد نیاز برای عملکرد بهینه این نرم‌افزار:
  • Intel I7 Quad Core, 2GHz (۷th Generation) یا بالاتر و رم حداقل ۸ گیگ است.

سوالات متداول:

چطور می‌توانم کار با ماتریکس را یاد بگیرم؟

ابتدا لازم است که با مقوله طراحی جواهرات آشنا باشید و حداقل آشنایی مختصری با نرم‌افزار راینو که ساده‌تر است داشته باشید. سپس می‌توانید از از دوره‌های آموزشی حضوری و یا اینترنتی برای یادگیری نرم‌افزار ماتریکس استفاده کنید.

آیا امکان گرفتن عکس و فیلم در نرم‌افزار وجود دارد؟

بله یکی از بهترین قابلیت‌ّای این نرم‌افزار در مراحل پیشرفته این است که شما می‌تواندی گالزی عکس درست کنید و حتی از زوایای مختلف طراحی جواهرات خود فیلمی نیز تهیه کنید.

آیا استفاده از نرم‌افزار ماتریکس نتایجی واقع‌گرایانه دارد؟

بله، زیرا اساسا این نرم‌افزار برای تهیه واقع‌گرایانه‌ترین طراحی‌های ممکن از جواهرات و طلاها، توسط یک یک طراح جواهر‌ساز و تیم طراحی وی طراحی شده است و کاملا واقعی است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره اینکه نرم‌افزار ماتریکس چیست، برای چه کسانی مناسب است و چه قابلیت‌هایی دارد، صحبت کردیم و درباره بخش‌های مختلف این نرم‌افزار نیز توضیخات مختصری دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که به این مطلب علاقه داشتید خوب است مقاله های نرم افزار های طراحی طلا و راه اندازی کارگاه طلاسازی را نیز مطالعه کنید.

همچنین مقاله آموزش ماتریکس نیز می تواند برای شما مفید واقع شود.