تفسیر نقاشی کودکان

احتمالا راجع به تفسیر نقاشی کودکان با توجه کردن به شخصیت کودک مطالبی خوانده یا شنیده اید. این که چطور می‌شود از روی حالات نقاشی کودکان حالات درونی و ویژگی های شخصیتی آن ها را حدس زد و یا هر رنگ که به کار می‌برند به چه معناست. اما آیا چنین کاری امکان پذیر است؟‌ […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: نقاشی
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

احتمالا راجع به تفسیر نقاشی کودکان با توجه کردن به شخصیت کودک مطالبی خوانده یا شنیده اید. این که چطور می‌شود از روی حالات نقاشی کودکان حالات درونی و ویژگی های شخصیتی آن ها را حدس زد و یا هر رنگ که به کار می‌برند به چه معناست.

اما آیا چنین کاری امکان پذیر است؟‌ چطور می‌توان صرفا از روی یک نقاشی شخصیت درونی یک کودک را روانشناسی کرد؟‌ برای گرفتن پاسخ این سوالات با ادامه این مقاله همراه باشید.

آموزش نقاشی کودکان
 نقاشی کودکان

روانشناسی نقاشی کودکان

ممکن است شما پدر یا مادر کودکی خلاق باشید و بخواهید این مهارت را به دست بیاورید که به اسرار و ویژگی های درونی شخصیتی کودک خودتان پی ببرید. یا اینکه صرفا کنجکاو باشید که بتوانید نقاشی کودکان را روانشناسی کنید.

در هر صورت بهتر است بدانید برای روانشناسی نقاشی کودکان آموزش ها و نکات فراوانی هست که در صورتی که بخواهید از این نقاشی ها اطلاعات دقیقی استخراج کنید نیاز به تسلط بر آن ها دارید.

شاید برای شما سوال باشد که چگونه با استفاده از یک نقاشی ساده می‌توان به احساسات درونی کسی پی برد؟

پاسخ این است که کودکان می‌توانند به صورت کاملا بی پروا از مداد و کاغذ به عنوان یک وسیله و ابزار ارتباطی برای بیان و انتقال احساسات خود استفاده کنند و بدون این که بدانند و به صورت کاملا ناخودآگاه اطلاعاتی راجع به ویژگی های شخصتی خود به ما بدهند.

به طور کلی از تحقیقات و آمار گیری های جهانی این طور استنباط شده است که کودکانی که مهارت بیش تری در نقاشی کسب می‌کنند، EQ و یا هوش هیجانی و عاطفی بالا تری نیز دارند.

همچنین احتمال ابتلای این کودکان به افسردگی نیز پایین تر است. چرا که آن ها می‌توانند از نقاشی برای بیان عواطف خود استفاده کنند و تمام ترس ها، آرزو ها، علاقمندی ها و نگرانی های خود را از طریق نقاشی بیرون بریزند.

انتخاب وسایل برای نقاشی کردن، در صورت وجود حق انتخاب برای کودک، تصادفی نیست و خود این روش، یکی از راه های روان شناسی نقاشی کودکان است.

حتی ابعاد کاغذ نیز می‌توان بیان گر حالات کودک باشد. به طور مثال بزرگ بودن کاغذ به این معنی است که کودک بیش تر نیاز به دیده شدن دارد.

روانشناسی نقاشی کودکان

چطور نقاشی کودکان را تجزیه و تحلیل کنیم؟

بهتر است بدانید که بررسی یک نقاشی از کودک به اندازه تحلیل چند نقاشی اطلاعات دقیق و موثری به ما نخواهد داد. برای گرفتن نتایج دقیق و درست و کلی بهتر است به صورت مداوم نقاشی های کودک را تحت نظر بگیرید.

حتی میمیک صورت کودک موقع نقاشی کردن، حالت نشستن و انتخاب ابزار، می‌تواند در تشخیص شما تاثیر بگذارد. به طور مثال عوض کردن ابزار ها به صورت پی در پی می‌تواند به معنی سخت بودن تصمیم گیری برای کودک باشد.

چطور نقاشی کودکان را تجزیه و تحلیل کنیم

قوانین کلی در تفسیر نقاشی کودکان 

با وجود این که تنها با یک نقاشی نمی‌تواند عملیات تفسیر حالات درونی کودک را به صورت دقیق انجام دهید، اما قواعدی کلی برای این کار وجود دارد.

وجود برخی عناصر که در بیش تر نقاشی های کودکان تکرار می‌شوند می‌توانند به شما در این امر کمک نمایند.

پیش از بررسی این عناصر بهتر است چند قاعده کلی را بررسی کنیم که البته هیچ یک از این قواعد به صورت صد در صدی نیستند و شرایط می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی نقاشی کودکان بگذارد.

اگر ادمک هایی که کودک در نقاشی های خود از آن استفاده می‌کند زیادی قد بلند یا زیادی قد کوتاه بودند باید آن ها را دقیق تر بررسی کنید.

قد خیلی بلند می‌تواند به معنی وجود حس غرور و یا پرخاشگری در کودک باشد و برعکس، قد کوتاه و به طور کلی جثه کوچک احتمالا بیان گر حس شرمساری و عدم عزت نفس و افسردگی است.

دهان های بزرگ در نقاشی ها به معنی کودکان پر حرف و وراج و البته دارای حالت تهاجمی هستند. چشم های بزرگ در نقاشی نیز به معنی کنترل بسیار زیادی است که روی کودکان اعمال می‌شود و آن ها این را احساس می‌کنند.

اگر چشم ها بسیار کوچک تر از حالت طبیعی باشند، شاید به معنی ضعیف بودن و وابسته بودن کودک به دیگران است. البته می‌تواند معنی گوشه گیری را نیز داشته باشد.

قوانین کلی در تفسیر نقاشی کودکان

تفسیر نقاشی کودکان

در این قسمت از مقاله به بررسی چند نمونه از این عناصر و تقسیر آن ها در نقاشی کودکان پرداخته ایم.

خورشید یکی از عناصری است که تقریبا در نقاشی هر کودکی می‌توانید آن را پیدا کنید. در صورتی که پشت کوه پنهان شود یا با رنگ های تند ترسیم شود به معنی ترسیدن از شخص بزرگتری مانند پدر است.

خانه نیز یکی از عناصر پرکاربرد در نقاشی کودکان است که به طور کلی به معنی امنیت و سرپناه شناخته می‌شود. در صورتی که تزئینات خانه زیاد و رنگ های شاد در آن به کار برده شود به معنی زندگی خوب و خوشحالی است که کودک احتمالا دارد ولی در صورتی که یک خانه تنها در یک منظره نمایش داده شود، به معنی انزوا و تنفر کودک از خانه ای که در آن زندگی می‌کند است.

آدم ها نیز در نقاشی کودکان زیاد به کار می‌روند که در قسمت بالا تر مقاله به بررسی تفاوت های آنان و تاثیر نحوه کشیدنشان در تفسیر نقاشی کودکان پرداختیم.

یکی دیگر از طرح هایی که در نقاشی بچه ها زیاد به کار برده می‌شود، درخت است. در صورتی که درختی که کودک ترسیم می‌کند با ریشه های قوی و تنه کلفت و محکم باشد نشان گر اعتماد به نفس و احساس قدرت در کودک شماست و در صورتی که نازک و ریشه های آن پیدا نباشد برعکس به معنی ترس و اضطراب و احساس ضعف در کودک است.

یکی از روش های مهم برای برقراری ارتباط با کودک چیست؟

از زمانیکه کودک به سنی می رسد که می تواند مداد شمعی را در دستش بگیرد و بر روی کاغذ بکشد، نقاشی کشیدن یکی از روش های مهم برای برقراری ارتباط و درک تفکرات او خواهد بود برای اطلاعات بیشتر درباری تفسیرنقاشی کودک کلیک کنید.

روانشناسی نقاشی کودکان به چه معناست؟

کودکان می‌توانند به صورت کاملا بی پروا از مداد و کاغذ به عنوان یک وسیله و ابزار ارتباطی برای بیان و انتقال احساسات خود استفاده کنند و بدون این که بدانند و به صورت کاملا ناخودآگاه اطلاعاتی راجع به ویژگی های شخصتی خود به ما بدهند.
انتخاب وسایل برای نقاشی کردن، در صورت وجود حق انتخاب برای کودک، تصادفی نیست و خود این روش، یکی از راه های روان شناسی نقاشی کودکان است.

قوانین کلی در تفسیر نقاشی کودکان چیست؟

آموزش موسیقی می تواند جریان خون را در نیم کره چپ مغز افزایش دهد. این قسمت مسئول یادگیری موسیقی و زبان است. برای اطلاعات بیشتر درباری تفسیرنقاشی کودک کلیک کنید.