اینتا کد چیست؟

یکی از اقدامات سازمان های مالیاتی در راستای هوشمند سازی نظام مالیاتی، طبقه بندی دقیق فعالیت های شغلی مودیان است. طبقه بندی هایی مانند آیسیک در چنین زمینه ای از پیش وجود داشتند اما این نوع از طبقه بندی نمی توانست تمام فعالیت های مودیان را پوشش دهد. بنابراین سازمان های مالیاتی برای یک کدگذاری […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از اقدامات سازمان های مالیاتی در راستای هوشمند سازی نظام مالیاتی، طبقه بندی دقیق فعالیت های شغلی مودیان است. طبقه بندی هایی مانند آیسیک در چنین زمینه ای از پیش وجود داشتند اما این نوع از طبقه بندی نمی توانست تمام فعالیت های مودیان را پوشش دهد. بنابراین سازمان های مالیاتی برای یک کدگذاری دقیق تر اقدام کرده است که به آن اینتا کد می گویند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که اینتا کد مالیاتی چیست و نحوه دریافت اینتا کد مالیاتی به چه شکل است.

اگر میخواهید حسابداری مالیاتی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش مالیات آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

کد اینتا چیست؟

همان طور که گفته شد، کد اینتا مالیاتی برای ساماندهی و افزایش دقت طبقه بندی فعالیت های اقتصادی اختصاص داده شده است. کد اینتا، فعالیت ها را به سه دسته تولید، بازرگانی و خدمات تقسسیم می کند و در واقع، نوع فعالیت افراد را به صورت دقیق تعریف می کند.

اینتا کد مالیاتی

اینتا کد مالیاتی

از زمانی که کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام کنند و در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند تسلیم اظهارنامه را انجام دهند.

همچنین از دیگر ویژگی های اینتاکد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت هایی که با کد اینتا کد گذاری شده اند برای سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده هستند.
  • اگر فعالیت جدیدی شناسایی شود می توان آن ها را به فعالیت ها اضافه کرد.
  • در زمینه فعالیت های بازرگانی طبقه بندی و کد گذاری طبق تولیدات داخلی و واردات صورت می گیرد. یعنی می توان از سیاست های حمایتی استفاده کرد.
  • امکان تطبیق و ارتباط کد های اینتا با کد های آیسیک وجود دارد.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی چیست

برای آن که صاحبان کسب و کار ها بتوانند معاملات خود را به راحتی انجام دهند نیاز است باید اینتاکد مالیاتی دریافت کنند تا در سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شوند و امور کسب و کار آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

مهندسان نیز مانند سایر مشاغل باید برای کسب و کار خود اینتاکد مالیاتی داشته باشند و در سایت امور مالیاتی کشور برای دریافت اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی اقدام کنند.

دریافت اینتاکد مالیاتی نظام مهندسی در ۹ مرحله انجام میشود و مهندسان به این ترتیب میتوانند معاملات و فعالیت های خود را برای سازمان مالیاتی کشور روشن کنند.

اینتاکد مهندسین ناظر چیست

مهندسین ناظر نیز مانند سایر مشاغل باید برای رسیدگی به امور مالیاتی شان اینتاکد مالیاتی دریافت کنند که برای این کار باید به سایت www.tax.gov.ir مراجعه کنند و بعد از ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی در قسمتی که باید فعالیت خود را وارد کنند گزینه مهندس ناظر را انتخاب نمایند و اینتاکد مالیاتی منحصر به فرد خود را دریافت کنند.

چه افرادی به کد اینتا مالیاتی نیاز دارند؟

تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتا کد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتا کد دریافت کنند.

ثبت نام اینتا کد

انواع اینتاکد چیست

برای آن که صاحبان کسب و کار ها بتوانند مشاغل خود را در دسته بندی های مالیاتی قرار دهند انواع اینتکد مطرح میشود. در پاسخ به سوال انواع اینتاکد چیست میتوان گفت اینتاکد به سه دسته تقسیم میشود:

  • اینتاکد بخش تولید
  • اینتاکد بخش بازرگانی
  • اینتاکد بخش خدماتی

نحوه دریافت اینتا کد مالیاتی

تا اینجای مقاله متوجه شدیم اینتا کد چیست و چرا باید اقدام به دریافت آن کنیم اما سوالی که مطرح میشود این است که نحوه دریافت اینتا کد چگونه است؟

برای دریافت اینتا کد مالیاتی باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید. بعد از آن که ثبت نام کردید (در تیتر پایین توضیح داده شده) باید به صورت حضوری مدارک را تحویل اداره نظارت و پیگیری دهید. این مدارک مورد بررسی قرار میگیرند و به اداره اطلاعات و مالیاتی ارسال میگردند.

در صورتی که این مدارک درست باشند در اداره مالیات به شما اینتا کد اختصاص داده میشود و این کد برای شما منحصر به فرد خواهد بود.

اینتا کد بر روی کارت اقتصادی درج میشود و در صورتی که اطلاعات اطلاعات در مورد مشخصات شرکت تغییری ایجاد شود نیاز است این تغییرات به اداره مالیات اطلاع داده شود.

ثبت نام اینتا کد

برای فعال سازی اینتا کد باید از طریق سامانه ثبت نام عمل کنید. ابتدا به صفحه https://register.tax.gov.ir/ رفته و وارد حساب کاربری مودی مالیاتی شوید.

سپس، می بایست وارد صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت در انیتا کد شوید.

یک سطر جدید به ازای تمام فعالیت های اقتصادی با ذکر اطلاعات فعالیت و خدمات خود انتخاب کنید و میزان فعالیت در حوزه را تعیین نمایید. درصد فعالیت در اینتا کد باید جمعا به صد برسد.

عنوان دقیق فعالیت های اقتصادی خود را بر اساس پروانه کسب در بخش شرح فعالیت ها درج کنید. روی گزینه تایید و ثبت نهایی کلیک کنید و با این کار، سیستم به صورت اتوماتیک، کد inta شما را به شما اختصاص می دهد.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره حسابداری آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

بعضی اوقات مودی مالیاتی پس از کلیک روی گزینه ثبت و تایید اینتا کد، متوجه اشتباهاتی می شود که در این صورت باید طبق مراحل زیر عمل کند:

  • مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی
  • انتخاب گزینه ورود به ثبت نام در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک

سپس، شما به صفحه ای هدایت می شوید که همه پرونده های شما در آن نشان داده می شوند و باید پرونده ای که قصد دارید آن را اصلاح کنید را انتخاب کنید.

برای این منظور باید به سامانه با نام کاربری و رمز خود وارد شوید و در بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام گزینه افزودن فعالیت جدید را انتخاب کنید.

به این ترتیب، می توانید اطلاعات قبلی خود را ویرایش نمایید و به عبارتی اقدام به ویرایش اینتاکد مالیاتی کنید.

حذف اینتاکد مالیاتی

گاهی ممکن است قصد حذف اینتاکد مالیاتی را به دلیل وجود چندین اینتاکد و یا اینتاکد های اشتباه داشته باشید. در این زمان بایدبه شما بگوییم شما از طریق سامانه امور مالیاتی کشور نمیتوانید اقدام به حذف اینتاکد کنید و باید به یکی از مراکز مالیات مراجعه کنید تا حذف اینتا کد برای شما با موفقیت انجام شود.

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتا کد

در صورتی که مودی هنگام ثبت نام، کد خود را در جدول اینتا کد مشاغل نیابد، باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • انتخاب گزینه سایر یا متفرقه از بین گزینه ها
  • ارسال یک نامه به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی

زمانی که شما در نامه خود که به همراه مجوز ارسال شده است، فعالیت اقتصادی خود را ذکر می کنید، سازمان فعالیت های شغلی شما را خواهد دانست و بنابراین سه راهکار به شما پیشنهاد می کند.

  • معرفی کردن زیر شاخه شغلی مرتبط با شغل شما
  • اضافه کردن شاخه شغلی مربوطه
  • باقی ماندن در زیر شاخه سایر با اطلاع سازمان مالیاتی از ویژگی های شغلی مودی مالیاتی

اگر بری انجام هر مورد به ایرادی برخوردید میتوانید از یک حسابدار مالیاتی کمک بگیرید. یک حسابدار مالیاتی به تمام این مراحل واقف است و میتواند رد کوتاهترنی زمان شما را راهنمایی کند. اگر نمیدانید شاخه حسابداری مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد پیشنهاد میکنیم مقاله حسابداری مالیاتی چیست را مطالعه کنید.

نحوه رفع ارور اینتاکد در اظهارنامه مالیاتی

معمولا در زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی افراد با ارور هایی رو به رو میشوند که معروف ترین این ارور ها این است:

“مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید و سپس تمامی فعالیت‌های مربوط به واحد شغلی خود را براساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل نمایید.”

برای آن که بتوانید اقدام به رفع ارور اینتاکد در اظهارنامه مالیاتی کنید باید به منو فعالیت ها مراجعه کنید. همچنین میتوانید از بخش لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد مالیاتی و ثبت نوع فعالیت شغلی و درصد اشتغال به آن شغل اقدام به رفع این ارور کرد.

درصد فعالیت در اینتاکد چیست

یکی از سوالاتی که در این حوزه مطرح میشود این است که درصد فعالیت در اینتاکد چیست . در واقع در پاسخ به این سوال میتوان گفت زمانی که شما فرم مربوط به اینتا کد را پر میکنید از شما در مورد فعالیت اصلی شرکت سوالاتی پرسیده میشود.

در این قسمت تلاش میشود در مورد فعالیت اصلی شما سوالاتی پرسیده شود تا گروه فعالیتی شرکت معین شود . بعد از اینکه این فیلد ها را پر کردید از شما در مورد درصد فعالیت در اینتا کد سوال پرسیده میشود که به این معنی است که چه درصدی از این شغل تامین کننده درآمد فرد است.

در صورتی که این شغل به عنوان تنها شغل فرد باشد باید این درصد را ۱۰۰٪ انتخاب کند و در غیر این صورت باید درصد تامین کنندگی این شغل در درآمد فرد تعیین شود.

اهمیت استفاده از کد آیسیک مالیات

با استفاده از مد آیسیک مالیات میتوان کسب و کار ها و فعالیت های اقتصادی را طبقه بندی کرد و به این ترتیب فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی طبقه بندی میشود.

از این طبقه بندی آیسیک نزدیک به ۹۸٪ کشور های جهان استفاده میشود و به این ترتیب با استفاده از کد آیسیک میتوان فعالیت هایی که در سطح ملی و بین المللی انجام میشوند را مقایسه نمود. به طور کلی سازمان ملل متحد استفاده از طبقه بندی isic را به همه کشور ها توصیه میکند.

اینتاکد مالیاتی مشاورین املاک

مشاورین املاک نیز مانند سایر مشاغل باید اینتاکد مالیاتی دریافت کنند تا امور اقتصادی ان ها مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس قانون مالیاتی کشور مشاورین املاک باید ۴ مرتبه در سال اظهارنامه ارزش افزوده ارائه دهند که در این اظهارنامه باید ۹ درصد کمیسیونی که از مشتریان دریافت میکنند به عنوان مالیات بپردازند.

به دلیل آن که مشاورین املاک باید تا خرداد ماه سال آینده اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند نیاز است که کلیه هزینه ها شامل حق مشاوره، کمیسیون قراردادها، هزینه های کلی آژانس را در دفتر ثبت کنند تا مالیات آن ها به مشکلاتی برنخورد.

جمع بندی:

در این مقاله به صورت جامع توضیح دادیم اینتاکد مالیاتی چیست. برای انجام وظایف مالیاتی، به داشتن اینتا کد مالیاتی نیاز دارید که نحوه دریافت آن در این مقاله توضیح داده شد. در صورتی که پس از مطالعه کامل این مقاله همچنان سوالی درباره نحوه دریافت اینتا کد، اینتا کد مشاغل داشتید و یا هنوز پاسخ سوال اینتاکد چیست را به صورت کامل دریافت نکرده اید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا توسط کارشناسان پاسخ داده شود. در این حوزه به شما پیشنهاد میشود برای آن که بتوانید به سرعت امور مالیاتی خود را انجام دهید.

سوالات متداول

اینتا کد چیست؟

همان طور که گفته شد، کد اینتا مالیاتی برای ساماندهی و افزایش دقت طبقه بندی فعالیت های اقتصادی اختصاص داده شده است. کد اینتا، فعالیت ها را به سه دسته تولید، بازرگانی و خدمات تقسسیم می کند و در واقع، نوع فعالیت افراد را به صورت دقیق تعریف می کند.

نحوه دریافت اینتا کد چگونه است؟

در این مقاله به طور کامل نحوه دریافت اینتا کد و ثبت نام اینتا کد آموزش داده شده است.