آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس

آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس، بنا به درخواست هنر جویان قصد داریم در این مقاله به مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس بپردازیم، تا آن دسته از هنر جویانی که قصد دارند دوره های کاربردی آموزش کامپیوتر، ویندوز، و آموزش icdl را سپری کنند، با خواندن این مقاله آموزشی اطلاعات کامل تری نسبت به انواع سیستم عامل ها داشته باشند، پس در ادامه با ما همراه باشید
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: آموزش مجازی
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس،لینوکس بهتر است یا ویندوز چرا ؟رابط کاربری ویندوز و لینوکس و سایر تفاوت های دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس را قصد داریم با هم بررسی کنیم.

اگر قصد دارید بیشتر با قابلیت های کامپیوتر و سیستم  عامل ها آشنا شوید حتماسری به آموزشگاه آریا تهران، بهترین آموزشگاه کامپیوتر و برنامه نویسی در تهران بزنید.

اگر علاقه مند به یادگیری قابلیت های ویندوز و کامپیوتر هستید، آموزشگاه آریا تهران معتبر ترین آموزشگاه کامپیوتر در شهر تهران برای خرید مدرک icdl پذیرای شما علاقه مندان به علوم کامپیوتر و IT می باشد. شما می توانید در مجتمع فنی و حرفه ای آریاتهران پیشرفته ترین آموزش icdl را دریافت نمایید.

لینوکس بهتر است یا ویندوز چرا

لینوکس بهتر است یا ویندوز چرا ؟ این اولین سئوالی که برای بسیاری از افراد بوجود می آید، که سیستم عاملی که قرار است روی کامپیوتر خود نصب کنند دارای چه ویژگی هایی است و کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد.

لینوکس یک ویژگی مشخص دارد که منحصر به هیچ شرکت خاصی نیست، هسته لینوکس پایه سیستم عامل به حساب می آید، و توسط بسیاری از افراد در سراسر جهان پشتیبانی می شود.

 اکثر مردم توزیع های لینوکس را به عنوان سیستم عامل لینوکس می شناسند به گونه ای که بیش از ۱۰۰ها توزیع لینوکس به وجود آمده است و هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند به عنوان مثال میتوان به توزیع های رومیزی، نرم افزاری، سخت افزاری و… اشاره کرد

حالا اگر بخواهیم درباره سیستم عامل ویندوز حرف بزنیم، تنها یک شرکت وجود دارد که تولید کننده و پشتیبان ویندوز است. این شرکت مایکروسافت نام دارد که تمام توسعه و نگهداری سیستم عامل ویندوز را انجام می دهد، هسته، محیط دسکتاپ و بسیاری از نرم افزارهای ویندوزی و… پس بنابراین شما اختیاری در انتخاب ویژگی های سیستم عامل خود ندارید.

رابط کاربری ویندوز و لینوکس

سیستم عامل ویندوز خیلی سبک نبوده و بسیار آسیب پذیر است به گونه ای که اگر سیستم شما به اندازه کافی حفظ نشود، ممکن است آن را از دست بدهید. در مقابل سیستم لینوکس بسیار سریعتر است و نیازی به منابع سیستمی زیادی ندارد و این ویژگی باعث می شود که لینوکس بتواند بر روی سخت افزارهای قدیمی اجرا شود

سیستم عامل ویندوز به عنوان بهترین سیستم عامل برای کاربران تازه کار معرفی شده است، اما لینوکس هم برای کاربران مبتدی و هم پیشرفته مناسب است.

 به احتمال زیاد ویندوز کاربر پسندتر باشد زیرا اولین سیستم عاملی بوده است که از دوران کودکی در سیستم خود یا دیگر کامپیوتر ها مشاهده نموده اید.

بنابراین تغییر سیستم عامل احتمالا برای شما سخت خواهد بود و قطعا افرادی هم وجود دارند که اصلا نام لینوکس را نشنیده اند،  با این حال توصیه می کنیم که حتما برای یک بار هم که شده توزیع لینوکسی مانند اوبونتو را نصب کرده و کار کردن با آن را امتحان کنید.

در ادامه مقاله آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس با ما همراه باشید تا سایر تفاوت های ویندوز و لینوکس را با هم بررسی کنیم.

لینوکس بهتر است یا ویندوز چرا


مقایسه امنیت ویندوز و لینوکس

در ادامه مقایسه سیستم عامل ویندوز ولینوکس به سراغ مقایسه امنیت ویندوز و لینوکس می رویم، مسئله ی امنیت بسیار حائز اهمیت می باشد، به دلیل این که زمانی که شما از یک سیستم عامل استفاده می کنید اگر آن سیستم عامل امنیت کافی برای محافظت از اطلاعات شخصی شما را نداشته باشد، طبیعتا شما با آسودگی خاطر نمی توانید از آن استفاده نمایید.

پس به همین خاطر شما اگر قصد استفاده از هر کدام از دو سیستم عامل ویندوز و یا لینوکس را دارید باید مقایسه امنیت ویندوز و لینوکس را بدانید، که در این مورد باید بگوییم که سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن باز است، یعنی این که سورس کد های آن در اختیار برنامه نویسان و متخصصان قرار گرفته و آن ها می توانند راه کار های مناسبی برای جلوگیری از ورود بدافزار ها و ویروس های مخرب به داخل سیستم عامل را بگیرند، در حالی که در سیستم عامل ویندوز باید حتما شما از همان ابتدای نصب یک آنتی ویروس قدرتمند برروی آن نصب نمایید تا از ورود ویروس های مخرب به داخل منابع سیستم عامل جلوگیری نمایید، همچنین به دلیل اینکه کاربران بسیار زیادی از سیستم عامل ویندوز به دلیل رابط کاربری راحت تر آن استفاده می کنند، در حالی که کاربران بسیار کمتری از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند، و به همین دلیل تعداد ویروس ها و برنامه های مخرب بیشتری برای ویندوز نوشته شده است، و این سیستم عامل بیشتر در معرض حملات مخرب قرار می گیرد.

نکته مهم این است که لینوکس ساختار امنیتی بهتری نسبت به ویندوز دارد. بدافزارها در سیستم عامل ویندوز در غالب فایل‌های اجرایی هستند ، علاوه بر این فایل فشرده zip هم می‌تواند شامل فایل exe باشد.

به محض اینکه این فایلها اجرا شوند، دستگاه کاربر آلوده می‌شود، اما در لینوکس، سیستم این نوع فایل‌‌ها را اجرا نمی‌کند.

در لینوکس نوع دیگری از فایل‌‌ها: مانند rpm، deb و غیره وجود دارند و این فایلهای اجرایی تنها زمانی اجرا می‌شوند که کاربر root درخواست اجرا را داده باشد

در ادامه مقاله آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس با ما همراه باشید تا دیگر تفاوت های ویندوز و لینوکس را با هم مقایسه کنیم

مقایسه امنیت ویندوز و لینوکس


تفاوت برنامه نویسی در لینوکس و ویندوز

سلیقه ی برنامه نویسان در انتخاب سیستم عامل با کاربران عادی تاحدودی متفاوت است، گروه اول بیشتر به فکر کارایی، سرعت و آسانی کار با سیستم عامل هستند چراکه می بایست ساعت های طولانی به مانیتور زل زده و به حل کردن مشکلات جدید بپردازند.

 از طرفی، گروه دوم در کنار سرعت و آسانی کار، برای ظاهر و زیبایی بصری سیستم عامل نیز اهمیت ویژه ای قائل هستند. البته این حرف دلیل بر آن نیست که برنامه نویسان به زیبایی گرافیکی سیستم عامل خود اهمیت نمی دهند.

اما به دلیل فاکتور های بسیار مهمی برنامه نویسی در لینوکس می تواند آینده بهتری را برای شما رقم بزند، دلایلی مانند اینکه نصب لینوکس آسان است، و همچنین شما در سیستم عامل لینوکس آزادی بیشتری را در اختیار دارید، و لینوکس یک سیستم عامل رایگان است، از اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند، مخصوصا زبان های برنامه نویسی پرطرفداری که در قسمت زیر به آن ها اشاره شده است :

  • C
  • C++
  • CSS
  • Java
  • JavaScript
  •  HTML
  • PHP
  •  Perl
  • Python
  •  Ruby

از جمله زبان های برنامه نویسی پرطرفداری هستند که توسط سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می شوند.

دلیل بعدی درباره ی اینکه برنامه نویسی با لینوکس نسبت به ویندوز ارجحیت دارد این است که در سیستم عامل لینوکس شما قدرت برنامه نویسی باش را کاملا حس می کنید، و همچنین شرکت های معتبر و صاحب نامی هم در ایران و هم در سراسر دنیا وجود دارند که به دنبال استخدام برنامه نویس لینوکس هستند.

در ادامه مقاله آموزش رایگان مقایسه سیستم عامل ویندوز و لینوکس با ما همراه باشید تا دیگر تفاوت های ویندوز و لینوکس را بررسی کنیم.

مقایسه ویندوز و لینوکس در یک جدول

دسترسی
قابلیت سفارشی سازی
لایسنس
پشتیبانی
به روز زسانی
امنیت
دسترسی

ویندوز : همه‌ کاربران به کدهای منبع دسترسی ندارند و تنها اعضایی منتخب قادر به ایجاد تغییر در کدها هستند
لینوکس : در لینوکس هر کاربر به کدهای منبع اصلی دسترسی دارد و می‌تواند بسته به نیازهای خود آنها را اصلاح کند. یکی از مزایای لینوکس این است که باگ‌ها به سرعت رفع می‌شوند و عیب آن این است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از هر ضعف این سیستم عامل سوء‌استفاده کنند

قابلیت سفارشی سازی

ویندوز : گزینه‌های سفارشی سازی بسیار کمی ارائه می‌دهد
لینوکس : انواع مختلفی از این سیستم عامل وجود دارد که براساس نیاز کاربران توسعه یافته و سفارشی سازی شده است

لایسنس

ویندوز : در ویندوزی که همراه با لایسنس مایکروسافت است، کاربر نمی‌تواند کدهای منبع را تغییر دهد و بسته به تعداد لایسنس، می‌تواند هر ویندوز را روی یک کامپیوتر نصب کرد
لینوکس : در لینوکس همراه با اجازه‌ نامه‌ ی جی پی ال کاربران می توانند، نرم‌افزارها را اصلاح کنند و از آنها در بی‌شمار تعداد کامپیوتر استفاده نمایند یا حتی نسخه‌ ویرایش شده خود را بفروشند

پشتیبانی

ویندوز : ویندوز پشتیبانی رایگان، سایت‌ها و انجمن‌ها، و پشتیبانی غیر رایگان دارد
لینوکس : پشتیبانی لینوکس از طریق یک اجتماع بزرگ از کاربران و توسعه‌دهندگان در وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها امکان پذیر است

به روز زسانی

ویندوز : به صورت ناگهانی pop up اتفاق می افتد
لینوکس : کاربر کنترل کامل بر به‌روزرسانی‌ها دارد و می‌تواند هر زمانی که بخواهد آن‌ها را به راحتی نصب کند

امنیت

ویندوز هدف اصلی توسعه‌دهندگان ویروس‌ها و بدافزارهاست و بدون آنتی ویروس بسیار آسیب‌پذیر است
لینوکس ایمن‌تر از ویندوز است و هکرها و توسعه‌دهندگان ویروس‌ها به سختی می‌توانند به آن نفوذ کنند