آموزش تولید در هلو

در این مقاله با شما خواهیم بود تا آموزش حرفه ای و کامل عملیات تولید و بهای تمام شده در نرم افزار هلو را به شما علاقمندان ارائه کنیم. به همین منظور علاوه بر آموزش گام به گام و تصوری تولید در هلو چند فیلم آموزشی نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بحث […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله با شما خواهیم بود تا آموزش حرفه ای و کامل عملیات تولید و بهای تمام شده در نرم افزار هلو را به شما علاقمندان ارائه کنیم. به همین منظور علاوه بر آموزش گام به گام و تصوری تولید در هلو چند فیلم آموزشی نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بحث آموزش تولید نرم افزار هلو بصورت کامل ادا شده باشد.

علاوه بر آموزش حاضر می توانید با کمک لینک های زیر از سایر خدمات آموزشی ما در حوزه حسابداری و نرم افزار هلو استفاده کنید.

آموزش ثبت عملیات تولید و بهای تمام شده در نرم افزار هلو

در ادامه چند پارت آموزشی از فیلم آموزش ثبت عملیات تولید و بهای تمام شده در نرم افزار هلو در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا با ایجاد فرمول تولید در هلو کاملا آشنا شوید.

برای خرید فیلم کامل آموزش نرم افزار هلو و استفاده از سایر خدمات ما از لینک زیر استفاده کنید.

خوب قبل از ادامه آموزش مقداری در مورد تولید، فرمول تولید، بهای تمام شده و… که مرتبط با این آموزش است صحبت کنیم.

فرمول تولید چیست

همانطور که از اسم تولید بر می آید، فرم تولید قطعا به شرکت های تولید وابسته است. با توجه به همین اصل، از آنجا که در هر کارگاه تولیدی با توجه به نوع فعالیت آن چندین کالا تولید می‌شود، مهم‌ترین نکته برای صاحبان شرکت های تولیدی، میزان مصرف مواد اولیه در هر تولید، هزینه‌های سربار و در نهایت بهای تمام شده هر کالا تولید شده است.

با توجه به همین دغدغه، نیاز به ساخت فرمول تولید بسیار احساس می‌شود چرا که تمام موارد ذکر شده در بالا می‌توانند بر سودآور بودن یا زیان‌ ده بودن تولید اثر گذار بوده و با اطلاع از این فرمول، مالکان می توانند قیمت‌گذاری کالا ها را بر این اساس انجام دهند.

پیش نیاز تعریف فرمول تولید

برای تعریف فرمول تولید در نرم افزارهای حسابداری مختلف باید یکسری اطلاعات درباره بهای تمام شده محصولات و انواع هزینه ا داشته باشیم تا به کمک ان بتوانیم هزینه ها و مواد اولیه برای تولید محصول را ثبت نماییم.

بهای تمام شده

همانطور که در مقاله حسابداری بهای تمام شده چیست توضیح دادیم، بهای تمام شده به زبان ساده به مجموع هزینه های مستقیم و غیر مستقیم کالاهای تولیدی گفته می شود.

هزینه های مسقیم کالاها و مواد اولیه از روش نرخ گذاری کالا در انبار (فایفو،لایفو، شناسایی ویژه و میانگین ) بدست می اید و هزینه های غیر مستقیم نیز با روش های براورد و تسهیم سربار در پایان دوره تولیدی درج میگردد.

عوامل اصلی بهای تمام شده :
  • مواد اولیه
  • دستمزد
  • سربار (سایر هزینه‌های تولید)

۱- مواد اولیه

مواد اولیه، رکن اصلی تولید کالا و محصول می باشد.

مواد اولیه خود به ۲ بخش مواد مستقیم و مواد غیر مستقیم تقسیم می شوند.

مواد مستقیم بخش جدایی ناپذیر کالا است و مستقیما در ساخت کالا نقش دارد. مانند پلاستیک چوب در ساخت درب چوبی و مثلا مس در ساخت سیسم مسی

مواد غیر مستقیم نیز برای تکمیل کالا ضروری می باشند ولی به علت ناچیز بودن نمی توان آنها را جز مواد مستقیم به حساب آورد. مانند چسب در تولید مبلمان

۲- دستمزد

در مورد دستمزد در مقاله مزد چیست کامل توضیح داده ایم. چیزی که اینجا باید بدانید این است که، حق الزحمه پرداختی به کارگران برای تبدیل مواد به محصول می باشد که به ۲ بخش دستمزد مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود.

دستمزد مستقیم بابت کاری پرداخت می شود که مستقیم صرف تبدیل مواد اولیه به کالای ساخته شده می شود. مانند حقوق نانوا در نانوایی

دستمزد غیر مستقیم بابت کاری پرداخت می شود که به طور مستقیم در تولید محصول نقش نداشته باشد مانند حقوق کارگر کامیون آرد، مسئول صندوق و…

۳- سربار

هزینه سربار یعنی هزینه هایی که در جریان تولید اتفاق می افتد ولی نمی توان آنها را به طور مستقیم و مشخص به اقلامی از تولید یا محصول خاص اختصاص داد. مانند هزینه های سرویس دستگاه ها، هزینه بیمه محیط و کارکنان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مور هزینه های سربار حتما مقاله هزینه سربار چیست را مطالعه کنید.

آموزش تولید در هلو

جهت جهت تولید در نرم افزار هلو می توانید از ۳ ماژول زیر استفاده کنید:

  1. تعریف فرمول تولید
  2. تولید طبق فرمول
  3. تولید

تعریف فرمول تولید در هلو

اگر شما محصولاتی دارید که طبق یک فرمول و با مواد اولیه مشابه در طول سال تولید می شوند مس توانید از این ماژول جهت تسریع در تولید استفاده کنید.

در این حالت شما می بایست ابتدا فرمول تولید برای هر محصول را معرفی کرده تا بتوان از قسمت تولید طبق فرمول، کالا مورد نظر را تولید کرد.

برای تعریف فرمول تولید در نرم افزار هلو مسیر زیر را طریق منو پیروی کنید

عملیات مرتبط با کالا >> تولید >> تعریف فرمول تولید

پس از طی کردن مسیر بالا، و ورود به صفحه زیر، اطلاعات را کامل پر کنید.

تعریف فرمول تولید در هلو

در تصویر بالا:

عدد شماره (۱) همان نام فرمول تولید است. در این قسمت نامی که برای فرمول تولید خود در نظر گرفته اید را وارد نمایید. این نام می تواند شامل اسم کالا یا شماره کالای تولید شده و … باشد.

عدد شماره (۲) گروه اصلی است. همانطور که پیش تر گفته شد، در نرم افزار هلو برای معرفی هر کالا ۳ بخش لازم است که اولین آن گروه اصلی است و در اینجا گروه اصلی کالایی که میخواهید تولید کنید را وارد نمایید.

عدد شماره (۳) گروه فرعی است. در این بخش گروه فرعی کالایی که می خواهید تولید نمایید را وارد کنید.

عدد شماره (۴) نام کالا است. در این قسمت کالایی که می خواهید تولید کنید باید وارد انتخاب شود.

شماره (۵) ورود لیست محصولات اولیه مصرفی به ازای یک واحد از محصولات تولیدی می باشد. در این بخش مواد اولیه که برای تولید یک واحد محصول نیاز داریم را وارد میکنیم.‍‍‍‍‍‍‍‍

فراموش نکنید که برای استفاده از این بخش باید ابتدا مواد مصرفی را در قسمت کالا تعریف کرده باشید تا بتوانید در این قسمت از آن استفاده کنید. اگر این کار را انجام داده باشید، همانطور که در فیلم هم توضح داده شده، در هنگام استفاده از فرمول تولید و تولید محصول در نرم افزار هلو باید موجودی مواد اولیه به تعدادی که می خواهیم تولید کنیم وجود داشته باشد و قبل از تولید فاکتور خرید آن ها را وارد کرده باشید.

شماره (۶) بخش هزینه‌ها است. در این بخش هزینه دستمزد، هزینه ثابت، و هزینه متغیر جهت تولید یک واحد محصول را وارد می کنید.

تولید طبق فرمول در هلو

با یادگیری تعریف فرمول تولید در نرم افزار هلو، برای تولید محصول مورد نظر و اضافه شدن مقدار آن به انبار جهت فروش، باید مسیر زیر را پیروی کنید تا وارد قسمت تولید طبق فرمول شوید.

عملیات مرتبط با کالا >> تولید >> تولید طبق فرمول

تولید طبق فرمول در هلو

بخش شماره (۱) محصول تولیدی است. در این قسمت نام محصولی که می خواهید تولید کنیم را انتخاب می کنید.

بخش شماره (۲) فرمول های تعریف شده برای هر محصول است. پس از انتخاب کالای تولیدی در مرحله اول در این قسمت فرمول های تعریف شده برای آن محصول نمایش داده می شود.

بخش شماره (۳) تعداد تولید می باشد. در این قسمت تعداد کالایی که می خواهیم تولید کنید را وارد نمایید. پس از وارد کردن تعداد تولید مقدار مواد اولیه در مرحله بعد خود به خود افزایش پیدا می کند.

بخش شماره (۴) لیست مواد اولیه مصرفی است. در این بخش مواد اولیه که در هنگام تعریف فرمول تولید وارد کرده اید نمایش داده می شود. این قسمت قابل ویرایش نیست.

بخش شماره (۵) هزینه‌ های مصرفی می باشد. این قسمت قابل ویرایش است و می توان اطلاعات مورد نظر خودمان را وارد کنیم.

تولید در هلو

هر چند فیلم های آموزش بالا برای یادگری تولید در هلو کافی است، اما در ادامه به آموزش تصویری تولید در هلو نیز خواهیم پرداخت.

برای ثبت عملیات تولید در منوی اصلی روی گزینه تولید کلیک کنید، تا پنجره مربوط به ثبت عملیات تولید در هلو باز شود.

البته همین کار را از طریق منوی عملیات مرتبط با کالا >> زیر منوی تولید >> تولید، انجام دهید.

از این بخش برای تولید محصول استفاده می شود.

این قسمت برای محصولاتی مناسب است که همواره دارای مواد اولیه متغیر با بهای تمام شده متفاوت در هر بار تولید کالا می باشند و نمیتوان برای آنها فرمول تولید تعریف کرد.

البته در شرایط تورمی هم بهتر است برای یک کالا با مواد اولیه یکسان از تولید استفاده کنیم به علت آنکه ممکن است در هر بار تولید قیمت مواد اولیه آن تغییر کند.

تولید در هلو

پر کردن فیلد های پنجره تولید در هلو

در پنجر باز شده شما می بایست اطلاعات زیر را متناسب با نوع کالا پر بکنید تا ورود لیست محصولات اولیه مصرفی تولید ثبت گردد:

  • تاریخ ثبت
  • گروه اصلی
  • گروه فرعی
  • نام کالا
  • تعداد تولید

پر کردن فیلدهای هزینه تولید در هلو

بعد از پر کردن فیلد های بالا و انتخاب کالا، شما می بایست فیلد های مربوط به هزینه ها را پر کنید. این قسمت شامل موارد زیر است:

  • هزینه دستمزد
  • هزینه ثابت
  • هزینه متغیر

هزینه ‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که بدون توجه به تغییرات حجم تولید، ثابت هستند مانند هزینه بیمه، هزینه اجاره، و….

هزین ه‌های متغیر هزینه ‌هایی هستند که با توجه به تغییر در سطح تولید، تغییر می کنند مانند اضافه کاری و…

تهیه گزارش کالا های تولید شده در هلو

در انتهای همین پنجره نیز امکان تایید اطلاعات، اضافه کردن کالای جدید، اضافه کردن گروه جدید و سند دستی نیز فراهم شده است.

در گوشه بالا سمت راست گزینه با عنوان ” چاپ بعد از تایید” قرار داده شده است. شما با تیک زدن این گزینه، چاپ گزارش تولید محصول را دومرحله ای و بعد از تایید نهایی انجام خواهید داد.

در انتها با کلیک کردن گزینه تایید فرم چاپی گزارش کالا های تولید در هلو را نمایش خواهد داد.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری حسابداری و نرم افزار هلو علاقمند هستید می توانید با شرکت در دوره حسابداری ویژه بازار کار مجتمع فنی آریا تهران، علاوه بر یادگیری اصول حسابداری، با لیست بیمه، اظهارنامه مالیاتی و حسابداری حقوق و دستمزد آشنا شوید. مهمترین چیز در این دوره امکان دریافت مدرک بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای است.

سوالات متداول
ایا نرم افزار هلو امکان ثبت عملیات تولید دارد؟

بله. نرم افزار هلو یک نرم افزار کامل بوده در نسخه های شرکتی خود امکان ثبت عملیات تولید را فراهم آورده است.

آیا نرم افزار هلو قدر ثبت تولیـد کالا طبق یک فرمول خاص را دارد؟

بله. هماطور که در فیلم آموزشی موجود در همین صفحه توضیح داده شده، شما با تعریف فرمول تولید در نرم افزار هلو، امکان تولید طبق فرمول را خواهید داشت

در نرم افزار هلو امکان محاسبه بهای تمام شده وجود دارد؟

همانطور که در سوال های قبل هم پاسخ داده شده. بله. هم امکان تعریف فرمول تولید و هم بهای تمام شده کالا وجود دارد.