کدینگ حسابداری

در این مقاله ما می خواهیم انواع استاندارد های کدینگ حسابداری را مورد بررسی قرار دهیم مانند: کدینگ استاندارد حسابداری شرکت های تولیدی و کدینگ استاندارد حسابداری صنعتی و  کدینگ استاندارد حسابداری بازرگانی و کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی و کدینگ استاندارد حسابداری همکاران سیستم.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر در مورد کدینگ های حسابداری اطلاعی ندارید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر مقاله استاندارد حسابداری چیست را نیز مطالعه نمایید.

کدینگ استاندارد حسابداری

کدینگ استانداری حسابداری چیست؟ از آنجایی که همه ما میدانیم که فرایندها و عملیات های حسابداری گستردگی و وسعت زیادی دارند، در صورتی که به دسته بندی و طبقه بندی های اصلی و فرعی تقسیم نشوند باعث نوعی پیچیدگی و مشکلات نظمی خواهند شد که این عمل فرایندها و عملیات های بعدی حسابداری را تحت الشعاع خود قرار می دهند و باعث بهم ریختگی و یا حتی از بین رفتن برخی از آنها می شوند.

در توضیحی ساده به طبقه بندی و دسته بندی کردن عملیات ها و فرایندها به سطوح مختلف کدینگ حسابداری می گویند.

کدینگ حسابداری

پیشنهاد ویژه: آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته در آموزشگاه آریا تهران، بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران، و ارائه مدرک فنی و حرفه ای حسابداری در کمترین زمان

اجرای سیستم کدینگ حسابداری

اجرای سیستم کدینگ حسابداری به دلیل اینکه از قابلیت های فراوان و متعددی برخوردار است مورد توجه خلی از حساب دار های حرفه ای قرار گرفته است.

نرم افزار های مالی و حسابداری به این علت که قابلیت های فراوان و متعددی را دارا هستند و امکانات ویژه ای را برای طراحی کردن در آن ها در نظر گرفته شده است برای اجرا کردن سیستم کدینگ کاملا مناسب هستند.

از سطوح اصلی این سیستم می توان به مواردی همچون حسابهای کل، حساب های تفضیلی و معین که متناسب با تشخیص حسابداری کد های مخصوص به آنها تعلق گرفته است.

از مهمترین قسمت های کدینگ حسابداری می توان به حساب های کل اشاره کرد، حساب کل در سیستم کدینگ حسابداری باید به طریقی تعریف و مشخص شود که بتوان تمامی اطلاعات که بعد ها به اداره دارایی و مالیات داده می شود را بتوان در صورت لزوم از حالت فشرده درآورد و استخراج کرد که البته این عملیات باید کاملا دقیق و درست انجام شود و تمامی عملیات ها و فایل ها به صورت کامل و با جزییات دقیق ذخیره شوند.

کدینگ حسابداری

انواع مختلف کدینگ حسابداری

از انواع کدینگ های حسابداری می توان  به چند مورد اشاره کرد که عبارت اند از: کدینگ بر اساس حروف اول حساب 

اگر سیستم، کدینگ را بر اساس حروف اول نام حساب ها تعریف کند، به این کدینگ کدینگ حفظی می گویند برای مثال کدینگ : ح.پ که بیانگر و نشان دهنده حساب پرداختی است.

کدینگ سریالی برای اعداد پی در پی

اگر سیستم کدینگ بر اساس اعداد پی در پی باشند، می توان از این روش برای معرفی حساب ها استفاده شود ، به این روش، سیستم کدینگ سریالی و یا متوالی می گویند.

سیستم کدینگ توده ای

اگر در سیستم کدینگ فقط از یک سری اعداد برای حساب های یک دوره مالی مشخص استفاده شود، به این راه، سیستم کدینگ توده ای می گویند.

کدینگ استاندارد حسابداری شرکت های تولیدی 

کدینگ استاندارد حسابداری شرکت های تولیدی یک کدینگ کاملا ساده است که که با توجه به انواع کدینگ های موجود دسته بندی و طبقه بندی می شوند.

به این صورت که اگر کدینگ بر اساس حروف اول حساب باشد تمام کالاهای موجود در تولیدی به آن ترتیب طبقه بندی می شوند.

به شرکت هایی که مواد اولیه و کالایی را که خریداری شده است را تغییر میدهند و به کالای جدیدی تبدیل می کنند و به فروش می رسانند. شرکت های تولیدی می گویند، شرکت های تولیدی با کمک عوامل تولید به ساخت کالا می پردازند.

کدینگ حسابداری

کدینگ استاندارد حسابداری کالا 

کدینگ  استاندارد حسابداری کالا نیز از عوامل مهم است که در انضباط کار هر شرکتی تاثیر بسزایی دارد.

شرکت های بزرگ که کالاهای بسیاری دارند برای بهبود روند دسته بندی و طبقه بندی کالا های خود مجبور به کدینگ حسابداری کالا های خود هستند.

کدینگ کالا ها از اهمیت بسزایی برخوردار است به صورتی که با کدینگ استاندارد کالا ها دیگر با مشکلاتی مانند کمبود کالا در پایان دوره برخورد نخواهیم کرد.

کدینگ استاندارد حسابداری صنعتی 

کدینگ های استاندارد در دسته بندی های مختلفی انجام می شود و مختص به بخش خاصی نیست. به طور مثال کدینگ کلا شاخه های مختلفی را پوشش می دهد کدگذاری کالا، کدگذاری اقلام انبار و…

کدینگ استاندارد حسابداری صنعتی یک فرایند است که مختص به کسب وکار خاصی نیست و در همه تجارت ها و پیشه ها قابل اجراست. به خصوص  در کسب و کارهایی که تولیدی هستند و در حوزه ی صنعت فعالیت دارند با توجه به شرایط کاری شان و محیط و بستر اقتصادی جامعه برای حیات هر چه بیشترشان لازم الاجراست.

کدینگ یا کدگذاری کالا ما را هر چه بیشتر در این روند آماده می کند تا برای صدور فاکتور و قبض و همچنین امور حسابداری و حسابرسی داخلی و خارجی مان با شفافیت و سرعت و دقت بیشتری عمل کنیم. کدینگ استاندارد حسابداری صنعتی بخشی از پروسه ی کدینگ است که حتما باید آن را در سیستم شرکت لحاظ کرد.

کدینگ حسابداری

کدینگ استاندارد حسابداری بازرگانی 

طراحی و داشتن یک کدینگ استاندارد حسابداری بازرگانی جامع برای هر شرکت بزرگ و هر کسب و کاری ملزم و ضروری و داشتن آن سبب تسریع و شفاف نمودن امور مالی و بازرگانی و همچنین تفکیک تمامی جنبه های مالی یک شرکت از یکدیگر می شود.

کدینگ استاندارد حسابداری بازرگانی را جدی بگیرید قبل از اینکه زمام امور از دست خودتان و حسابدارتان خارج شود و به دست حسابرسان و شرکت های دیگر بیفتد. البته این را باید در نظر داشته باشید که یک کدینگ استاندارد حسابداری بازرگانی واحد وجود ندارد و بسته به شرکت شما و سطح وسعت و پیچیدگی امور مالی و بازرگانی جاری تان باید کدینگ مختص به خودتان را داشته باشید تا در ادامه روند به مشکل بر نخورید.

در شرکت ها و سازمان های تولیدی که نیاز به نظارت و کنترل هر روزه ی هزینه و درآمد ها است در کنار سیستم حسابداری یک سیستم هزینه گذاری هم در نظر گرفته می شود برای برآورد هر چه بهتر و دقیق تر حسابهای جاری تا بتوانید امور مالی را بهتر مدیریت کنید.

کدینگ حسابداری

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه حسابداری با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید حسابداری است. برای شرکت در دوره حسابداری همین حالا اقدام کنید

کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی 

کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی کلید اصلی و رمز موفقیت در تحلیل و بررسی امور مالی و حسابداری و ارائه گزارشات است و هر شرکتی نیازمند کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی است. سیستم های کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی الگو های مختلفی دارد و در دسته بندی های متنوعی است.

کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی شما را دچار محدودیت هایی می سازد که از منظری برای شما مفید است و از منظری دیگر بازدارنده است که البته این بسیار کمک کننده است. کدینگ استاندارد سازمان حسابرسی شما را قادر می سازد تا با یک برآورد مالی درست بر هزینه ها و درآمدها بتوانید یک پیش بینی درست از وضعیت فعلی و آینده خود و روندی که باید در پیش بگیرید داشته باشید.

کدینگ استاندارد حسابداری همکاران سیستم 

گروه بندی حساب ها و کدینگ سیستم همه و همه در آموزش صفر تا صد کدینگ استاندارد حسابداری همکاران سیستم منظور گردیده و همواره سعی بر آن شده است بالاترین کیفیت را در مناسب ترین قالب  و محتوا ارائه گردیده است. کدینگ استاندارد حسابداری همکاران سیستم توانسته است با آزمون و خطا های فراوانی که از بازار کسب و کار و همینطور صنف حسابداران گرفته است در جهت بهبود سطح مدیریت امور مالی اقدام های مثبتی انجام دهد.

شما هم اگر به دنبال یک کدینگ خوب و کارا برای کسب و کار و شرکت خود هستید لازم نیست که حتما به شرکت های حسابداری و یا حسابرسان مراجعه کنید بلکه می توانید با تهیه ی یک اشتراک کاربری ساده از همکاران سیستم از سیستم کدینگ استاندارد حسابداری همکاران سیستم استفاده کنید و از مزایای آن هر چه بیشتر و بهتر بهره مند شوید.

کدینگ حسابداری فروش

کدینگ حسابداری فروش زیر یک کدینگ پیشنهادی است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حسابداری فروش را مطالعه کنید.

گروه کل حساب کل معین تفصیل
دارایی ها حساب های دریافتنی حسابهای دریافتنی تجاری اشخاص
درآمدها درآمدهای عملیاتی برگشت از فروش و تخفیفات گروه کالا
درآمدها درآمدهای عملیاتی درآمد از فروش گروه کالا
بدهی ها مالیات های پرداختنی درآمد از فروش مالیات و عوارض ارزش افزوده

سخن آخر 

در این مقاله درباره استانداردهای کدینگ درباره شرکت های تولیدی، کدینگ برای کالا و کدینگ برای بازرگانی، کدینگ برای سازمان حسابرسی و حسابداری همکاران سیستم مطالبی جمع آوری شده است که بدرد حسابدارانی که قصد دارند کدینگ را یاد بگیرند کاملا مفید است