انبار گردانی چیست؟

در این مقاله به شما مطالب مفیدی درباره انبار گردانی، نحوه انبارگردانی، انواع انبار گردانی در شرکت های بزرگ و کوچک، و فواید و مزایای انبار گردانی و چگونگی کمک انبارگردانی به حسابداران ارائه می شود.
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: آموزش مجازی
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

انبار گردانی چیست؟

انبار چیست؟

به محیطی که یک یا چندین کالای صنعتی، بازرگانی ، فرآورده های مختلف و یا مواد اولیه را بر اساس یک نظم مشخص و دقیق، دسته بندی و طبقه بندی می کنند انبار می گویند.

انبار ها به سه شکل سرپوشیده یا هانگارد و باز یا محوطه دسته بندی می شود.

 

انبار گردانی چیست؟ 

انبار گردانی را در عبارتی مفید و کوتاه می توان به این شکل بیان کرد: تعیین مقدار موجودی یک کالا در پایان هر دوره و مطابقت تمامی کالا های انبار با مقادیری که در سیستم ثبت شده است و در نهایت تصحیح میزان اضافه کاری و کسری موجودی کالا را انبارگردانی می گویند. 

 با توجه اهمیت انبارگردانی و نیز بر طبق استاندارد های موجود، لازم است که در تمامی انبار های شرکت های بزرگ مانند شرکت های صنعتی ، تولیدی و بازرگانی انبار گردانی انجام شود.

البته قابل ذکر است که این زمان با  توجه به نوع کالا و میزان اهمیت و ابعاد آن قابل تغییر است و یا کوتاه تر و یا بیشتر می شود.

در واقع هدف اصلی شرکت های بزرگ از انبارگردانی شمارش موجودی کالا برای کنترل تعداد و کمیت و نیز کنترل کلی کالا ها است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه حسابداری با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید حسابداری

 

چرا باید انبارگردانی کنیم؟

دلیل اصلی اینکه شرکت های بزرگ انبارگردانی را انجام می دهد این است که ارزش های مالی موجودی های کالای خود را دریابند و همچنین با استفاده از اطلاعات بوجود آمده در انبارگردانی می توانند میزان سود و یا ضرر خود را طی روندی که در پیش گرفته اند ارزیابی کنند و با استفاده از این روش نیز متوجه خواهند شد که چطور می شود درآمد خود را خرج چه نوع کالاهایی بکنند و یا در کدام کالا سرمایه گذاری را انجام دهند.

و اینکه شرکت های بزرگ هنگامی که موجودی کالای خود را محدود می بینند دست به انبارگردانی نمی کنند و این روند در طول کاری هر شرکت به صورت منظم و دقیق انجام می شود.در غیر این صورت برای کنترل موجودی انبار به یک سیستم دقیق و حساب شده نیاز است.

 

انبار گردانی

 

انبار گردانی نرم افزار هلو 

دسترسی سریع به اطلاعات تمام کالاهای یک انبار از عوامل مهم و تاثیر گذار پیشرفت یک شرکت بزرگ در یک کسب و کار مهم است.

از عواملی که  باعث می شود خدمات ارائه شده از فروشنده به مشتری سرعت قابل توجهی بگیرد این است که فروشنده در لحظه ای با اراده فرد تمامی اطلاعات موجود درباره کالا و نیز مشخصات آن به صورت آنی نمایش داده شود و به خریدار اطلاع رسانی شود.

نرم افزار هلو این امکان را می دهد که به صورت ۲۴ ساعته و در هر مکانی بتوانید سیستم کالاهای خود را انبارگردانی و مدیریت کنید و به مشتریان خود ارائه خدمات کنید.

این نرم افزار با وجود محیط کاربری ساده، از برترین نرم افزار های مدیریت و حسابرسی به کالا ها و نیز انبارگردانی کالاها است و سرعت کار شرکت های بزرگ مجهز به این نرم افزار را به صورت قابل توجهی ای بالا آورده است

از مهمترین امکاناتی که نرم افزار هلو در سیستم انبارداری خود ارائه می دهد به موضوعات زیر اشاره کرد.

۱- معرفی کالا ها به ۳ صورت اصلی ، فرعی و نام کالا

۲-تغییرات کلی قیمت های کالا به صورتی درصدی و ریالی

۳- چاپ بارکد به همراه کد و قیمت و سایز مشخصات کالا

۴- کنترل حرفه ای به صورت حداقلی و یا حداکثری موجودی و نقطه سفارش کالا

۵- انبارگردانی و اعمال تصمیمات کلی و جزئی در رابطه با مغایرت ها

۶- معرفی ده مدل قیمت فروش برای هر کالا

۷- انبارگردانی به صورت تعدادی و ریالی

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بهترین دوره حسابداری با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید حسابداری

 

انبارگردانی داروخانه 

 

انبارگردانی در داروخانه نیز مانند سایر روش ها برای انبارگردانی کارخانه به یک صورت نیز است.

به طور کلی تعیین مقدار موجودی دارو های مورد نظر در انبار داروخانه و تطبیق آن تعداد با تعداد های فروش رفته و خریداری شده و عدم کسری اضافی دارو ها و دیگر وسایل را انبارگردانی داروخانه می گویند. 

انبارگردانی در داروخانه ها با توجه به استانداردهای موجود تقریبا هر سال یکبار اتفاق می افتد.

 

انبارگردانی در حسابداری 

انبار گردانی و مدیریت انبار ها، از حساس ترین بخش های هر مرکز و یا تجارتی است، بخش قابل توجه و بزرگی از موجودی های بنگاه ها در انبار قرار دارد.

حسابداران انبار، باید موارد و ارزش های موجودی هر کالا را از اول تا پایان دوره مورد بررسی قرار بدهند و در صورت مغایرت به دنبال راه حل آن باشند.

اولین و بزرگترین وظیفه هر حسابدار در حوزه انبار، شناسایی اسناد قابل بررسی در حسابداری انبار است.

 

انبارگردانی موجودی کالا 

 

کنترل موجودی کالا ها باید به دو صورت دائمی و انبارگردانی انجام شود، در کنترل دائمی انبار که عموما به صورت کنترل دائمی و به صورت شمارش کالا ها در طول سال انجام می گردد می باشد، انباردار ها و یا افرادی که مسئول انبار داری هستند به طور مداوم ورود و خروج کالا ها را با میزان آنها مطابقت داده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کند.

در این روش مزایای متعددی وجود دارد و از این جمله مزایا می توان به پیشگیری و بروز تفاوت ها در انتهای دوره اشاره کرد.

اطلاعات انبار در هر زمان به روز بوده و در دسترس می باشند و از آن جایی که  انبار دار ها به طور مداوم کار هارا انجام می دهند و در این زمینه تخصص لازم را بدست آورده اند این عمل با دقت بسیار بالایی انجام می گردد.

علاوه بر این مورد در هنگام تعطیلی ها هیچ گونه کاری اضافه نمی ماند و تمام کار ها طبق روال خودشان در حال انجام هستند پس تعطیلی تاثیری در این روند نخواهد داشت که این خود کاملا مهم و تاثیر گذار است.

در اکثر شرکت های بزرگ به جای کنترل دائمی انبار ها از روش انبارگردانی برای نظارت بر امور انبار ها بهره می گیرد.

 

پیشنهاد ویژه: برای شرکت در کلاس حسابداری با همکاران ما در آموزشگاه آریا تهران تماس بگیرید

 

انبارگردانی در اکسل 

 

انبار گردانی در اکسل نیز از روش هایی است که در برخی از شرکت ها مورد استفاده ماموران حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش حسابدار باید به صورت دستی تمامی کالا های موجود را وارد نرم افزار کرده و طبق آن در هر دوره  یک گزارش کار را تحویل شرکت دهد.

البته این روش دیگر قدیمی شده و در اکثر شرکت های بزرگ و صاحب نام دارای نرم افزار های حسابداری جدایی هستند که البته نرم افزار اکسل می تواند کمک بسیار شایانی را در مدیریت بهتر و بهره وری کامل تر در این نرم افزار ها انجام داد.

 

سخن آخر

در این مقاله به شما گفته شد که انبارگردانی چیست و در واقع انبارگردانی در شرکت های بزرگ جه مسئولیتی است و اینکه شرکت های بزرگ برای دسته بندی کالا های خود و نیز داشتن اطلاعات کافی در هر زمان چگونه این کار را انجام می دهند.