روان شناسی رنگ های خنثی

امروزه رنگ ها در زندگی ما نقش های زیادی دارند. آیا تا به حال دنیای بدون رنگ را تصور کرده اید؟ بسیار دنیای کسل کننده و بی روح می شود. درختان و گل ها بدون رنگ بسیار دلگیر می شوند. دیگر کسی از دیدن رنگ ها انرژی نمی گیرد. در این قسمت می خواهیم بررسی […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: نقاشی
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

امروزه رنگ ها در زندگی ما نقش های زیادی دارند. آیا تا به حال دنیای بدون رنگ را تصور کرده اید؟ بسیار دنیای کسل کننده و بی روح می شود. درختان و گل ها بدون رنگ بسیار دلگیر می شوند. دیگر کسی از دیدن رنگ ها انرژی نمی گیرد. در این قسمت می خواهیم بررسی کنیم که رنگ خنثی چیست؟ دسته ای از رنگ ها وجود دارند که به آن ها رنگ های خنثی گفته می شود. رنگ های خنثی مانند یک مکمل هستند و به کار بردن آن ها در طیف رنگی باعث می شود اشکالات کار پوشیده شود. برای مثال اگر ازیک رنگی بیش ازحد استفاده کرده باشید با گذاشتن یک رنگ خنثی به راحتی می توانید از شدت آن کم کنید تا کار شما حرفه ای تربه نظربیاید. نمونه هایی از رنگ های خنثی عبارتند از: سیاه، سفید، خاکستری یا طوسی، قهوه ای، قهوه ای روشن، کرم یا عاجی. کاربرد رنگ های خنثی از تنوع بسیار بالایی برخورداراست. مثلا: رنگ سفید با القای حس پاکی همراه است و بیش تر برای سایت های پزشکی و فروشگاه ها استفاده می شود و یا مثلا از رنگ قهوه ای که یک رنگ خنثی و گرم به شمار می آید برای دکورهای چوبی استفاده می شود.

پیشنهاد ویژه: برای آموزش نقاشی به کودک خود می توانید از ثبت نام در کلاس نقاشی خوب برای کودکان شروع کنید.

روانشناسی رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی باعث افزایش روشنایی فضای خانه و آپارتمان می شود. استفاده از واژه امن شاید برای این رنگ ها بد نباشد زیرا هیچ گاه کهنه و قدیمی نمی شوند. اولین قدم برای طراحی فضای خانه شناخت رنگ های خنثی می باشد. رنگ های سیاه، سفید وخاکستری سه رنگ اصلی رنگ های خنثی در روانشناسی هستند. رنگ سفید و سیاه معنای سادگی را به بیننده القا می کنند. رنگ سفید عموما نماد تمیزی وکمال را منتقل می کند و رنگ مشکی نماد قدرت و رمزآلود بودن می باشد. ترکیب رنگ سیاه وسفید که خاکستری می باشد حس آرامش و کسل کنندگی را القا می کند. امروزه از رنگ های خنثی در فرش، موکت و مبلمان و دیوار استفاده زیادی می شود. انتخاب رنگ خنثی برای دیوار، کار نسبتا مشکلی به  شمار می آید. بسیاری از افراد توانایی ریسک کردن ندارند و برای این کارترجیح می دهند که از رنگ های بژو کرم یا سفید استفاده کنند، اما ما در اینجا تصمیم داریم که تعدادی رنگ خنثی را جهت دادن تنوع به شما معرفی کنیم.

رنگ طوسی گرم یکی از این رنگ ها می باشد. این رنگ تناژ آبی آن حذف شده است. بسیاری از کارشناسان استفاده از این رنگ را برای طراحی دکوراسیون داخلی مناسب نمی دانند.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا کرم رنگ خنثی است؟ پاسخ ما به شما بله می باشد. این رنگ هم کاربرد های فراوانی هم در دکوراسیون و هم در طراحی لباس دارد.ازاین رنگ می توان درتمامی دکوراسیون های سنتی، کلاسیک ومدرن استفاده نمود و به سادگی می توانید توسط آن رنگ کافی را به فضای خود بدهید. یکی دیگراز این رنگ ها که جلوه ویژه ای می تواند به فضای مورد نظرشما بدهد رنگ فیلی است. این رنگ خنثی و کمی سرد می باشد. این رنگ بیشترمناسب دیوارهایی است که زود به زود کثیف می شوند چرا که آلودگی ها را کمتر نمایش می دهد.

روانشناسی رنگ های خنثی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ های خنثی درطراحی سایت

بسیاری از طراحان سایت، انتخاب رنگ خنثی را در اولویت کاری خود قرار می دهند چرا که کنارهم قرارگرفتن رنگ خنثی درکناردیگررنگ ها موجب می شود که فشارکمتری به چشم وارد شود.یکی دیگر از کاربرد های رنگ خنثی درطراحی سایت، اهمیت دادن به برخی بخش ها می باشد برای مثال: دریک سایت برخی ازدکمه ها ازاهمیت زیادی برخوردارند، مانند دکمه خرید و ثبت نام.این دو دکمه به هیچ عنوان نباید با رنگ های خنثی طراحی شوند.رنگ های خنثی درطراحی سایت بیشتربرای پس زمینه ایفای نقش می کنند.این رنگ ها اصولا به همراه رنگ های روشن تر، ترکیب می شوند اما به تنهایی هم می توان از آنها استفاده کرد.رنگ سیاه قدرتمند ترین رنگ خنثی است و اغلب در طراحی های هیجانی و ناراحت کننده به کارمی رود. بسته به رنگی که در کنار آن به کار می رود می تواند فضای مدرنیته یا سنتی برای بیننده ایجاد کند. اما  در حالت کلی از این رنگ برای قسمت های کاربردی استفاده می شود. رنگ سفید در مقابل رنگ سیاه قرار دارد. این رنگ در هنگام ترکیب با سایر رنگ ها این امکان را به آن ها می دهد که ظهوربهتروبیشتری داشته باشند. رنگ قهوه ای یکی دیگر از رنگ های خنثی می باشد. ازاین رنگ بیشتردرپس زمینه استفاده می شود. این رنگ را دربافت های سنگی و دکوراسیون چوبی می توان دید. رنگ بعدی که درادامه به تحلیل آن می پردازیم خاکستری می باشد. در بعضی موارد از خاکستری روشن به جای رنگ سفید و از خاکستری تیره به جای رنگ سیاه می توان استفاده کرد.

یشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیش تر در این زمینه مقاله روان شناسی رنگ در طراحی سایت را مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای شروع یادگیری طراحی سایت از شرکت در دوره طراحی سایت شروع کنید.

رنگ های خنثی در پوشاک

برخی از افراد استفاده از رنگ خنثی را در لباس های خود خسته کننده می دانند. اما ست کردن با رنگ های خنثی کار بسیار راحتی می باشد. برای مثال رنگ های خنثی مانتو تنوع بسیار بالایی دارند. مانتو ها در طرح های ساده تک رنگ و یا طرح دارو رنگی دوخته می شوند. به طورکلی بهتراست مانتو های ساده به رنگ خنثی را با شال و روسری رنگ کرم و یا رنگ سرد ست کنید. با این کار به استایلتان روح می بخشید. مانتو ساده تک رنگ را می توانید با شال و روسری به رنگ مکمل اش ست کنید یا از رنگ های کنار هم در چرخه رنگ استفاده کنید. ساده ترین راه این است که مانتویتان را با شال و روسری همرنگ ولی کمی روشن تر یا تیره تر ست کنید. در مانتو های طرح دارمانند مانتوهای چهارخونه و… نیز بهتراست از رنگ های استفاده شده در طرح پارچه مانتو برای شال و روسری ویا اکسسوری های تان استفاده کنید.

اگر به این مطلب علاقه داشتید، پیشنهاد می کنیم مقاله روان شناسی رنگ و تفاوت rgb و cmvk را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

چگونه لباس های خنثی و روشن بپوشیم؟


برای اینکه در استایل خود هم رنگ خنثی و هم رنگ روشن را به کارببرید می توانید از رنگ های گفته شده استفاده کنید. رنگ های سفید، بژ، وانیلی، خاکستری روشن و… گزینه های بسیارخوبی برای اینکارهستند.

بعد از برنزه کردن پوست از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

استفاده از طیف های دریا در این مورد مناسب است. رنگ های مرجانی و فیروزه ای رنگ های بسیار خوبی برای فصل تابستان هستند.

آرام بخش ترین رنگ جهان چیست؟

رنگ های بر پایه آبی را رنگ های ارامش بخش می دانند و یکی از آرامبخش ترین رنگ ها از دید مردم رنگ سورمه ای است.