فارسی کردن اعداد در ورد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام تایپ کردن متنی در نرم افزار ورد، متوجه شده باشید که با وجود فارسی بودن فونت، اعداد به صورت لاتین تایپ می شوند. اگر می خواهید نحوه فارسی کردن اعداد در ورد را یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را مطالعه […]
  • تعداد نظرات: 17
  • دسته بندی ها: ICDL / Word
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام تایپ کردن متنی در نرم افزار ورد، متوجه شده باشید که با وجود فارسی بودن فونت، اعداد به صورت لاتین تایپ می شوند. اگر می خواهید نحوه فارسی کردن اعداد در ورد را یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را مطالعه فرمایید.

اگر به یادگیری نرم افزار ورد علاقمند هستید و امکان شرکت در کلاس های حضوری آموزش ورد را ندارید می توانید از پکیج آموزش ورد رایگان آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران استفاده کنید.

اعداد فارسی در ورد

یکی از مشکلاتی که افراد هنگام تایپ کردن در نرم افزار ورد به آن بر می خورند، اعداد انگلیسی هستند. متون فارسی که تایپ می کنید ممکن است شامل اعداد و ارقام باشند. به خصوص در نامه های اداری و رسمی، یکسان بودن ساختار نوشته ها و رعایت قواعد نگارشی، اهمیت بسیار زیادی دارند. بنابراین، خوب است نحوه تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد را بلد باشید.

برای فارسی نوشتن اعداد در ورد در نسخه های مختلف این نرم افزار، شیوه عملکرد یکسانی دارید. بنابراین اگر شما از هر یک از نسخه های ورد ۲۰۱۰، ورد ۲۰۱۳ و ورد ۲۰۱۶ استفاده می کنید می توانید از آموزش های ادامه این مقاله استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار مقاله ورد چیست را نیز مطالعه کنید.

اعداد فارسی در ورد
اعداد فارسی در ورد

برای فارسی کردن عدد در ورد، ابتدا باید از بالای صفحه یا منوی تب، به قسمت File بروید. با این کار پنجره ای برای شما باز می شود که شامل چند گزینه است. از بین این گزینه ها، Options را انتخاب نمایید تا بتوانید تنظیمات اعداد فایل ورد خود را تغییر دهید.

در ادامه از قسمت Word Options گزینه Advanced را انتخاب نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری صفر تا صد نرم افزار ورد علاقمند هستید، حتما شرکت در دوره ورد مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

اعداد فارسی در ورد
اعداد فارسی در ورد

پنجره جدیدی برای شما باز می شود که با اسکرول ماوس می توانید قسمت Show Document Content را انتخاب نمایید.

از قسمت Numeral، گزینه Context را انتخاب نمایید و سپس تغییرات اعمال شده را با کلیک کردن روی گزینه ok ذخیره نمایید.

اعداد فارسی در ورد
اعداد فارسی در ورد

با انجام این فرایند می توانید هنگام تایپ اعداد فارسی در ورد را به فارسی تغییر دهید.

در نرم افزار ورد می توانید از قابلیت شماره گذاری صفحات استفاده کنید، برای یادگیری این روش به صفحه شماره گذاری صفحات در ورد مراجعه کنید.

همان طور که مشاهده کردید، در قسمت numeral گزینه های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها برای ایجاد تغییرات خاصی کاربرد دارند:

  • Arabic: با کلیک کردن روی این گزینه تمام اعدادی که تایپ می کنید به صورت انگلیسی نوشته می شوند.
  • Hindi: با کلیکی کردن روی این گزینه همه اعدادی که تایپ می کنید، چه زبان نوشتار شما فارسی باشد چه انگلیسی به صورت فارسی تایپ می شوند.

  • Context: با کلیک کردن روی این گزینه، اعدادی که تایپ می کنید متناسب با فونت شما تایپ می شوند. یعنی اگر در حال انگلیسی تایپ کردن هستید اعداد نیز به صورت انگلیسی و اگر در حال فارسی تایپ کردن هستید اعداد نیز به صورت فارسی تایپ می شوند.
  • System: اگر این گزینه را انتخاب نمایید، اعدادی که در فایل ورد خود تایپ می کنید بر اساس تنظیمات ویندوز شما تعیین می شوند. این تنظیمات را از طریق Control panel سیستم خود و در بخش region and language تعیین نمایید. در صورتی که ساعت ویندوز شما فارسی باشد، اعدادی که تایپ می کنید نیز فارسی و در صورتی که انگلیسی باشد اعداد شما نیز انگلیسی تایپ می شوند.

اگر به دنبال یادگیری ICDL به صورت رایگان و حرفه ای هستید به صفحه آموزش icdl آموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید.

در برخی موارد افراد دچار این مشکل می شوند که هنگام تایپ کردن عدد فارسی در ورد، اعداد به صورتی که می خواهند تایپ می شود ولی وقتی فایل ورد خود را در سیستم شخص دیگری باز می کنند و یا آن را برای کسی ارسال می کنند، اعداد مجددا به صورت انگلیسی نمایش داده می شوند. در چنین حالتی، مشکل از کامپیوتر مقصد است و تنظیمات باید در کامپیوتر مقصد تغییر کنند تا اعداد به صورت دلخواه نمایش داده شوند.

اگر هنگام ذخیره کردن فایل های ورد با مشکلی مواجه شدید به صفحه چگونه فایل ورد را با پسوند docx ذخیره کنیم آریا تهران مراجعه کنید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

ممکن است در یک فایل، اعداد فارسی و انگلیسی زیادی به کار برده باشید و در نهایت قصد داشته باشید که همه این اعداد به یک شکل نمایش داده شوند. یعنی تمام اعدادی که تایپ کرده اید یا به صورت فارسی و یا به صورت انگلیسی نمایش داده شوند. در ادامه به فارسی کردن اعداد انگلیسی در ورد خواهیم پرداخت.

با شرکت در دوره ورد پیشرفته آموزشگاه آریا تهران علاوه بر دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کسب و کار شوید.

در آموزشگاه آریا تهران با شرکت در دوره ها موارد زیر را به طور کامل آموزش خواهید دید:

  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد ۲۰۱۶
  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد ۲۰۰۷
  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد ۲۰۱۰
  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد ۲۰۱۳
  • فارسی کردن اعداد جدول در ورد ۲۰۱۳
  • تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در جدول ورد

برای این که بتوانید از ابزار find and replace برای تغییر اعداد فارسی به انگلیسی و تبدیل عدد انگلیسی به فارسی در ورد استفاده کنید باید ابتدا مقدار numeral را طبق روند توضیح داده شده به Context تغییر دهید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد
تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

سپس در قسمت Home برنامه ورد از بخش Editing قسمت Replace را انتخاب کنید. در پنجره ای که به شما نشان داده می شود، روی قسمت Replace کلیک کرده و گزینه More را انتخاب نمایید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد
تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

راه میان بر برای رسیدن به این مرحله، فشردن کلیدن های Ctrl و F به صورت همزمان است.

پس از کلیک روی گزینه More می توانید گزینه Find What را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Format کلیک نمایید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد
تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

در ادامه فارسی کردن اعداد در وورد، با انتخاب گزینه Language و انتخاب زبان انگلیسی نیمی از راه را طی کرده اید.

سپس می توانید روی گزینه Special کلیک کنید و گزینه Any Digit را انتخاب نمایید. در کادر Find What عبارت ^# را تایپ کنید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد
تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

سپس روی جعبه ای که عبارت Replace With روی آن نوشته شده است کلیک کنید و مراحل قبلی را طی کنید ولی این بار، در قسمت Language زبان فارسی یا Persian را انتخاب نمایید. در مرحله آخر روی گزینه Replace All کلیک کنید.

تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد
تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی در ورد

تمام اعدادی که به صورت انگلیسی تایپ کرده بودید با این کار به فارسی تبدیل می شوند. برای این که بتوانید اعداد فارسی را به اعداد انگلیسی تبدیل کنید، همین مراحل را طی کنید ولی زبان اول و فارسی را جابه جا کنید.

در صورتی که با مشکل تایپ نکردن در ورد مواجه شدید مقاله چرا ورد تایپ نمیکنه برای شما نوشته شده است.

تغییر فونت اعداد در ورد

اگر به دنبال تغییر فونت اعداد در ورد هستید، در ادامه ی مقاله به طور کامل و تصویری توضیح داده ایم.

برای اینکار نیز از ابزار find and replace استفاده میکنیم. ابتدا در سربرگ Home گزینه Replace را انتخاب کنید. سپس روی گزینه More کلیک کنید.

بعد از کلیک روی Find What گزینه Format را انتخاب کرده و سپس روی Font کلیک کنید.

تغییر فونت اعداد در ورد
تغییر فونت اعداد در ورد

بعد از باز شدن کادری جدید در بخش Complex Script فونت متن را انتخاب سپس ok را بزنید.

تغییر فونت اعداد در ورد
تغییر فونت اعداد در ورد

پس از کلیک روی Replace With و دوباره روی Format و Font کلیک کنید. سپس دوباره مانند مرحله قبل در قسمت Complex Script بروید و فونت خود را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Replace All کلیک کرده تا فونت شما در ورد تغییر پیدا کند.

اگر به دنبال دانلود نمونه سوالات ورد هستید به صفحه نمونه سوالات ورد ۲۰۱۶ با جواب آریا تهران مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله آموزش تصویری فارسی کردن اعداد در ورد، نحوه نوشتن عدد فارسی در ورد، فارسی شدن اعداد در ورد، فارسی کردن عدد در word، فرمت اعداد در ورد، آموزش تبدیل اعداد ورد به فارسی و فارسی کردن اعداد در Microsoft Word 2013 را توضیح دادیم. در صورتی که پس از طی کردن این مراحل همچنان مشکلی در تبدیل اعداد داشتید می توانید پرسش خود را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

سوالات متداول
چگونه اعداد را در ورد فارسی کنیم؟

برای نوشتن اعداد فارسی در ورد، ابتدا باید از بالای صفحه، به قسمت File بروید. با این کار پنجره ای برای شما باز می شود. از بین گزینه ها، Options را انتخاب نمایید تا بتوانید تنظیمات اعداد فایل ورد خود را تغییر دهید. در این مقاله به طور کامل روش فارسی کردن اعداد ورد را توضیح داده ایم.

چگونه در ورد اعداد انگلیسی را به فارسی تبدیل کنیم؟

اگر به دنبال تبدیل اعداد به فارسی در ورد هستید، حتما این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مطلب به آموزش فارسی کردن اعداد در ورد به طور کامل پرداخته ایم.