طراح گرافیست چیست

گرافیک یکی از رشته های تحصیلی می باشد که امروزه توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است. کارهای هنری و خلق آثار زیبا یکی از ویژگی های اصلی رشته گرافیک می باشد. اگر می خواهید بدانید گرافیست چیست و چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. آنچه در این […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

گرافیک یکی از رشته های تحصیلی می باشد که امروزه توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است. کارهای هنری و خلق آثار زیبا یکی از ویژگی های اصلی رشته گرافیک می باشد. اگر می خواهید بدانید گرافیست چیست و چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گرافیست چیست
گرافیست چیست

گرافیست چیست

گرافیست یعنی چه؟ گرافیست حرفه ای چیست؟ گرافیک چه شغل هایی دارد؟ یک گرافیست چه کارهایی انجام می دهد؟ اگر قصد دارید یک گرافیست شوید، این ها همه سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد.

در مقاله گرافیک چیست درباره مفهوم گرافیک و انواع آن صحبت کردیم. حال می خواهیم به شما بگوییم که شغل گرافیست چیست و چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم؟

در پاسخ به سوال گرافیک چیست به زبان ساده باید بگوییم که گرافیست به انگلیسی به معنای Graphic Designer می باشد که درواقع حرفه ای است که از مهارت های هنری و طراحی برای ایجاد محتوای جذاب بصری برای اهداف مختلف مانند تبلیغات، برندسازی، بازاریابی و ارتباطات استفاده می کند. آنها از عناصری مانند تایپوگرافی، تصاویر، رنگ ها و چیدمان را برای انتقال پیام و برانگیختن احساسات ترکیب می کنند.

گرافیست کار در رسانه های مختلف، از جمله پلتفرم های چاپی، دیجیتال و چند رسانه ای، برای ایجاد طرح هایی برای طیف وسیعی از اهداف مختلف مانند تبلیغات، برندسازی، بازاریابی، سرگرمی و ارتباطات کار می کنند.

در شرکت ها معمولا، مشتری یا مدیران هنری به گرافیست، ایده یا پیامی را برای انتقال بصری آن، ارائه می‌ کند. سپس گرافیست موظف است که از متن، تصاویر و رنگ برای شکل دادن به عناصر بصری استفاده کند.

در صورتی که می خواهید در این رشته تحصیل کنید اما نمی دانید شرایط ورود به رشته گرافیک چیست، حتما مقاله را معرفی رشته گرافیک مطالعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با شغل گرافیست و نمونه کار گرافیست، در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

درآمد گرافیست

یکی از سوالات بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد رشته گرافیک شوند این است که حقوق گرافیست چقدر است؟

درباره حقوق گرافیست در تهران باید بگوییم که این امر وابسته به عوامل مختلفی از جمله تجربه و تخصص گرافیست کار، میزان سابقه کار، نوع شرکت و… می باشد.

یکی از فاکتورهای مهم در میزان حقوق گرافیست در سال ۱۴۰۳، میزان تخصص و مهارت و خلاقیت فرد می باشد. امروزه از آنجایی که بسیاری از شرکت ها به دنبال استخدام افراد متخصص و خلاق هستند، شما به هر میزانی که از تخصص و مهارت بیشتری برخوردار باشید، شانس بیشتری برای دستیابی به فرصت های شغلی خواهید داشت.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال آگهی استخدامی و کاریابی گرافیست هستید، پیشنهاد می کنیم به صفحه استخدام گرافیست مراجعه کنید.

نکته ای که در این قسمت باید ذکر کنیم این است که کسب در آمد از این رشته به دو صورت آزاد و فریلنسری می باشد و در صورتی که در شرکتی استخدام شوید موضوع کاملا متفاوت است. با این حال با توجه به مواردی که مشاهده شد میانگین درآمد کسانی که فیریلنسر کار می کنند از آنهایی که استخدام هستند بیشتر است.

به طور کلی حقوق ثابت گرافیست یا به عبارتی حقوق یک گرافیست ایرانی با سطح تجربه بین سه تا پنج سال به طور میانگین ۸،۹۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه می باشد. لازم به ذکر است که حقوق این افراد از ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) می تواند متغیر باشد.

درباره حقوق گرافیست در ترکیه باید بگوییم که با توجه به اطلاعات به‌ دست ‌آمده در سال ۲۰۲۲، بیانگر این است که متوسط حقوق گرافیست سایت در ترکیه، تقریبا ۴۹۶۰ لیر است. همچنین، حداقل این دستمزد ۲۲۸۰ و حداکثر حقوق گرافیست حرفه ای نیز، ۷۸۹۰ لیر می باشد.

پیشنهاد ویژه: مجتمع فنی آریا تهران اقدام به برگزاری کامل ترین دوره آموزش طراح گرافیک رایانه ای کرده است. جهت شرکت در این دوره به صفحه آموزش گرافیک کامپیوتری مراجعه نمایید.

چگونه بدون دانشگاه رفتن گرافیست شویم

اگر شما وارد رشته گرافیک شده باشید یا می خواهید به صورت مستقل و بدون تحصیلات آکادمیک اقدام به یادگیری مبانی گرافیک نمایید از شما انتظار میرود بتوانید کار های زیر را انجام دهید.

  • طراحی لوگو
  • طراحی کاتالوگ و بروشور
  • طراحی سایت (UI & UX)
  • طراحی جلد و تصویر سازی
  • طراحی شخصیت و کاراکتر سازی
  • طراحی پوستر
یک گرافیست چه نرم افزارهایی باید بلد باشد
یک گرافیست چه نرم افزارهایی باید بلد باشد

یک گرافیست چه نرم افزارهایی باید بلد باشد

یک گرافیست چه نرم افزارهایی باید بلد باشد؟ یک گرافیست چه چیزهایی باید بلد باشد؟ طراحان گرافیک باید در استفاده از ابزارهای نرم افزاری مختلف برای ایجاد محتوای بصری به طور مؤثر مهارت داشته باشند.

انتخاب نرم افزار اغلب به وظایف و پروژه های خاصی که روی آنها کار می کنند بستگی دارد. در اینجا برخی از نرم افزارهای ضروری که گرافیست فریلنسر و حتی گرافیست خارجی معمولا از آنها استفاده می کنند آورده شده است:

CorelDraw یکی از نرم افزارهای کاربردی در زمینه طراحی و گرافیک می باشد که یادگیری آن می تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند.

داشتن سیستم قدرتمند یکی از ابزارهای مهم برای هر طراح گرافیست محسوب می شود. اگر به دنبال خرید بهترین سیستم برای طراحی گرافیک هستید، به صفحه بهترین کامپیوتر برای کارهای گرافیکی مراجعه کنید.

Adobe Illustrator

برای گرافیست شدن، شما می بایست به نرم افزار Adobe Illustrator تسلط یابید چرا که این نرم افزار یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد و مهم در صنعت گرافیک است. این نرم‌ افزار از خانواده محصولات Adobe Creative Cloud است و برای ایجاد تصاویر و گرافیک‌ های برداری (وکتوری) استفاده می‌ شود.

به عنوان یک نرم‌ افزار اصلی در طراحی گرافیک، Adobe Illustrator دارای ویژگی‌ ها و کاربردهای مختلفی است که به گرافیست طراح لوگو اجازه می‌ دهد تصاویر با کیفیت بالا و قابل تغییر در اندازه بسازند.

کاربردهای اصلی Adobe Illustrator عبارتند از:

  • ایجاد لوگوها و برندهای با کیفیت بالا که می‌ توانند در اندازه‌ های مختلف استفاده شوند.
  • طراحی نمادها و آیکون‌ ها که در برنامه‌ ها و وب‌ سایت‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
  • ایجاد تصاویر برداری برای مواد چاپی مانند بروشورها، پوسترها و کتب.
  • طراحی و ایجاد الگوها و پترن‌ های مختلف برای مواد گرافیکی.
  • ایجاد تصاویر برداری برای توسعه‌ وب و طراحی وب سایت.

با توجه به کاربردهای گسترده Adobe Illustrator در طراحی گرافیک، این نرم‌ افزار تبدیل به یکی از ابزارهای برجسته در این صنعت شده است و طراح و گرافیست می تواند از آن برای انجام کارهای خلاقانه و حرفه‌ ای خود استفاده کند.

پیشنهاد ویژه: مجتمع فنی حرفه ای آریا تهران برگزار کننده دوره های کاربردی و مهارت محور آموزش گرافیک می باشد که با حضور اساتید برتر کشور و ارائه مدرک فنی حرفه ای ارائه می شود. برای شرکت در دوره های آموزش گرافیک به صفحه آموزش گرافیک با مدرک بین المللی مراجعه نمایید.

Adobe Photoshop

Adobe Photoshop نیز یکی دیگر از نرم‌ افزارهای بسیار معروف و اساسی برای گرافیست صنعتی می باشد. این نرم‌ افزار نیز از خانواده Adobe Creative Cloud می‌ باشد و برای ویرایش و تغییر تصاویر، ایجاد ترکیب‌ های تصویری، اصلاح رنگ‌ ها، اعمال افکت‌ های ویژه و ایجاد اثرات بصری مختلف استفاده می‌ شود.

علاوه بر این اگر یک گرافیست اینستاگرام هستید، می توانید برای ویرایش حرفه ای تصاویر، از این نرم افزار استفاده کنید.

از کاربردهای اصلی این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویرایش و اصلاح تصاویر دیجیتالی با تغییر رنگ، کمیاب کردن نویز، تصحیح نورپردازی و غیره.
  • ایجاد تصاویر ترکیبی با ادغام عناصر مختلف تصویری.
  • ایجاد تصاویر و طرح‌ های گرافیکی برای وب و مواد چاپی.
  • طراحی تصاویر برای توسعه‌ وب سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی.
  • ایجاد تصاویر و مواد گرافیکی برای تبلیغات و بازاریابی.
  • ایجاد تصاویر و افکت‌ های ویژه در طراحی محتوا و مواد چندرسانه‌ ای.

نرم‌ افزار Adobe Photoshop به دلیل ابزارهای قدرتمند و توانایی‌ های گسترده‌ ای که در ویرایش و ایجاد تصاویر دارد، به یکی از نرم‌ افزارهای برتر و مورد استفاده حرفه‌ ای در زمینه‌ های طراحی گرافیک، عکاسی، تولید محتوا و ویرایش تصاویر تبدیل شده است.

نکته: اگر قصد دارید بعنوان یک گرافیست کتاب کودک کار کنید، یادگیری این نرم افزار می توانید برای شما بسیار پرکاربرد باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین شرکت برای طراحی بنر می باشید، تا از این طریق بتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید، سفارش طراحی بنر خود را به ما بسپارید.

Adobe InDesign

Adobe InDesign نیز یکی دیگر از نرم‌ افزارهای مهم و پرکاربرد در صنعت طراحی گرافیک و طراحی چاپ است که برای ایجاد طرح‌ های چاپی، انتشارات، مجلات، کتاب‌ ها، بروشورها و سایر مواد چاپی استفاده می‌ شود.

InDesign به طراحان اجازه می‌ دهد تا متن‌ ها، تصاویر، جداول، نمودارها و سایر عناصر گرافیکی را با هم ترکیب کرده و چیدمان دقیق و حرفه‌ ای برای مواد چاپی ایجاد کنند.

از ویژگی‌ های مهم InDesign می‌ توان به مدیریت استایل‌ ها و فرمت‌ بندی‌ های مختلف، سیستم‌ های شماره‌ گذاری، ویژگی‌ های خاص برای کتاب‌ ها و مجلات (مانند صفحه‌ بندی چندستونه) و امکان ایجاد انتشارات تعاملی و دیجیتالی اشاره کرد.

کاربردهای اصلی Adobe InDesign شامل موارد زیر می باشد:

  • طراحی و چیدمان کتاب‌ ها، مجلات، روزنامه‌ ها و سایر مواد چاپی.
  • ایجاد بروشورها، فولدرها، کاتالوگ‌ ها و موارد تبلیغاتی چاپی.
  • ایجاد کتب الکترونیکی و مواد چاپی تعاملی با افزودن لینک‌ ها و انیمیشن.
  • ایجاد صفحه‌ بندی و چیدمان وب سایت‌ ها و رسانه‌ های دیجیتالی.
  • تهیه فایل‌ های چاپی با استانداردهای دقیق و نیازهای چاپ.

نرم‌ افزار Adobe InDesign به گرافیست گرافیک امکان ایجاد محتواهای چاپی با کیفیت و حرفه‌ ای را می‌ دهد و برای همکاری با چاپخانه‌ ها و انتشارات نیز بسیار مفید است.

این ها فقط نمونه هایی از نرم افزارهای پرکاربرد برای یک گرافیست حرفه ای می باشد. از دیگر نرم افزارهای حرفه ای برای گرافیست مذهبی کامپیوتری، می توان به Affinity Designer، Procreate، Affinity Photo، Canva و… اشاره کرد.

اگر به رشته گرافیک کامپیوتری علاقه مند هستید و می خواهید درباره این رشته اطلاعات کاملی کسب کنید، حتما مقاله گرافیک کامپیوتری چیست را مطالعه کنید.

چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم
چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم

چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم

همانطور که می دانید گرافیست بودن شغلی است که باید در آن ارتباط خوبی با دیگران داشته باشید، درواقع شما باید نظر دیگران را بپرسید و از علاقه افراد دیگر با خبر شوید.هنگامی که رابطه خوبی با دیگران داشته باشید می توانید این عملیات رو سرعت ببخشید و علاقه عموم مردم را بدست آورید.

داشتن روحیه تیمی بالا به شما کمک می کند تا بتوانید هر سلیقه ای را راضی نگه دارید و بهترین طرح های ممکن را خلق کنید.

یک شخص گرافیک باید خلاقیت بالایی داشته باشد تا بتواند در ذهن خود با رنگ ها و شکل ها بازی کند و بهترین طرح ممکن را در تصوراتش ایجاد کند.

بروز بودن یکی دیگر از نکاتی است که فرد گرافیک باید به آن دقت کند، مردم دیگر حوصله چیز های تکراری ندارند و همگی به دنبال اتفاق های جدید و تازه هستند. هنگامی که یک گرافیست آنلاین بروز باشد می توانید خیلی بیشتر با طرح خود ارتباط برقرار کند و در نتیجه درصد رضایت بسیار بیشتری را از سمت مشتریان خود دریافت کند.

به طور کلی تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای سایت نیازمند آموزش، توسعه مهارت ها، ساخت نمونه کارها و کسب تجربه عملی است.

در صورتی که قصد خرید کارت گرافیک دارید اما نیاز به راهنمایی بیشتری در این باره دارید، می توانید با مطالعه مقاله کارت گرافیک چیست، با انواع کارت گرافیک کامپیوتر آشنا شوید و درنهایت بهترین کارت گرافیک را خریداری کنید.

اگر می پرسید چگونه گرافیست شویم، باید ابتدا آموزش های لازم را کسب کنید. شما می بایست درباره اصول طراحی، تئوری رنگ، تایپوگرافی، چیدمان و ترکیب بندی را مطالعه کنید. علاوه بر این باید نحوه استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند Photoshop، Illustrator، InDesign که در مطالب بالا درباره آن توضیح دادیم را یاد بگیرید و تسلط پیدا کنید.

علاوه بر توسعه مهارت‌ های فنی، یکی دیگر از موارد مهمی که برای پاسخ به سوال چگونه گرافیست موفقی باشیم باید به آن اشاره کنیم، کسب تجربه عملی است. یک گرافیست موفق به دنبال کارآموزی در شرکت های طراحی، آژانس های تبلیغاتی یا سایر سازمان های مرتبط با کار خود است. تجربه عملی به شما در درک فرآیندهای طراحی دنیای واقعی و همکاری با متخصصان کمک می کند.

در آخر برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای در تهران، می توانید با چند گرافیست معروف مانند گرافیست صادقی آشنا شوید و یا درباره زندگی نامه آن ها و تجربیاتشان بخوانید.

جمع بندی

در این مقاله به ارائه مطالب کامل و جامعی درباره شغل گرافیست پرداخته شده است و به تمامی سوالات شما از جمله گرافیست یعنی چی، گرافیست چیکار میکنه، چگونه یک گرافیست خوب شوم، گرافیست فریلنسر چیست و… توضیح دادیم.

اگر همچنان سوال یا ابهامی درباره شغل گرافیست یا حقوق گرافیست دارید، می توانید در بخش نظرات مطرح کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
گرافیست کار چیست؟

کار یک گرافیست شامل ایجاد و طراحی محتواهای گرافیکی است که برای انتقال اطلاعات، ایجاد اثرات بصری و جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود. گرافیست‌ها از ترکیب عناصر مختلف مانند تصاویر، متن، رنگ‌ ها، فرم‌ ها و انیمیشن‌ ها برای ایجاد طراحی‌ های زیبا و جذاب استفاده می‌ کنند. کارهای گرافیست به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

چگونه می توان گرافیست شد؟

برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ ای، علاوه بر شرکت در دوره های آموزشی مرتبط، می بایست درباره کاربرد نرم افزارهای مختلف گرافیک مطالعه کنید و ااقداماتی که در مقاله ذکر شده است را انجام دهید.

گرافیست به زبان انگلیسی یعنی چه؟

گرافیست به زبان انگلیسی به معنای Graphic Designer می باشد که در این مقاله به طور کامل درباره این شغل توضیح داده ایم.