bitmap چیست

همان طور که در مقاله color mode در فتوشاپ توضیح دادیم در نرم افزار فتوشاپ مد های رنگی مختلفی وجود دارد که بر اساس کاربرد میتوان بهترین مد فتوشاپ را انتخاب کرد. رد این مقاله میخواهیم صفر تا صد به شما توضیح دهیم bitmap چیست و تفاوت تصاویر bitmap و vector در چه موردی است. […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همان طور که در مقاله color mode در فتوشاپ توضیح دادیم در نرم افزار فتوشاپ مد های رنگی مختلفی وجود دارد که بر اساس کاربرد میتوان بهترین مد فتوشاپ را انتخاب کرد. رد این مقاله میخواهیم صفر تا صد به شما توضیح دهیم bitmap چیست و تفاوت تصاویر bitmap و vector در چه موردی است.

اگر میخواهید کار با نرم افزار فتوشاپ را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و از مهارت های خود کسب درامد کنید شرکت در کلاس های تخصصی آموزش فتوشاپ آریا تهران با دریافت مدرک بین المللی فنی و حرفه ای را پیشنهاد میکنیم.

اگر میخواهید به صورت رایگان فتوشاپ را یاد بگیرید میتوانید ۵۰ قسمت فیلم آموزشی رایگان را در صفحه آموزش فتوشاپ رایگان مشاهده کنید.

bitmap چیست

با شنیدن عنوان بیت مپ سوالات زیادی مطرح میشود از جمله این که Bitmap در فتوشاپ چیست ؟bitmap چیست و برای چه کابردی مورد استفاده قرار میگیرد ؟ Bitmap در اندروید چیست و آیا تفاوتی با بیت مپ در فتوشاپ دارد یا خیر؟

تصاویر bitmap تصاویری هستند که به صورت پیکسل پیکسل میباشند و رنگ های مربوط به تصویر به صورت پیکسل پیکسل نگاشت میشوند.

به طوری کلی میتوان گفت فرمت های GIF، PNG , TIFF , BMP, JPEG از جمله فرمت هایی هستند که تصاویر را به صوت نقشه بیتی ذخیره میکنند اما در بین این فرمت ها فرمت bmp فرمتی است که بیت مپ را بدون فشرده سازی به عنوان خروجی نمایش میدهد.

به طور کلی اگر میخواهید از بیت مپ در سایت ها استفاده کنید بهتر است فرمت هایی را مورد استفاده قرار دهید که فشرده سازی شده باشند و حجم ان ها کم شده باشد تا سرعت سات تان را تحت تاثیر قرار ندهد.

اگر نمیدانید تصاویر سایت تان بهینه سازی شده اند یا نه میتوانید از سایت gtmetrix کمک بگیرید. در این سایت با وارد کردن آدرس سایت تان میتوانید سرعت سایت را متوجه شوید و میزان حجم تصاویر را نسبت به حجم کل سایت بسنجید و سرعت سایت تان را بهینه سازی کنید.

خب به نظر میرسد که bitmap یکی از بهترین مواردی است که میتوان برای تصاویر بهینه از آن استفاده کرد اما در واقعیت اگر میخواهید تصویری باکیفیت داشته باشید که با بزرگنمایی به صورت بلاکی درنیاید میتوانید از گرافیک های برداری بهره ببرید.

یکی از راه هایی که میتوانید تصاویر bitmap را شناسایی کنید این است که تصویر از دور به صورت بایفیت به نظر میرسند اما با بزرگنمایی و زوم روی آن ها به صورت پیکسل پیکسل در میایند.

bitmap چیست
bitmap چیست

Bitmap در فتوشاپ چیست

تا اینجای مقاله متوجه شدید bitmap چیست و به چه تصاویر bitmap گفته میشود اما سوالی که مطرح میشود این است که bitmap در فتوشاپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مد رنگی Bitmap در فتوشاپ (مطالعه بیشتر: فتوشاپ چیست) در واقع یک مد سیاه سفید میباشد که به صورت پیکسل پیکسل بوده و این پیکسل ها یا سفید هستند یا سیاه و در آن ها طیف خاکستری موجود نمیباشد.

شاید برای شما این سوال پیش آید که تصاویر سیاه سفید بالاخره دارای طیف خاکستری هستند ولی در واقع این تراکم پیکسل ها در نواحی مختلف تصویر باعث میشود طیف خاکستری نیز به چشم بخورد.

مد Bitmap در فتوشاپ حجم پایینی دارد و شما میتوانید از فایل های تصویری در این فرمت برای موقعیت هایی که حجم پایین فایل مد نظر است استفاده کنید. البته شما برای بهینه سازی حجم فایل های خروجی فتوشاپ باید با فرمت های مختلف آن آشنایی داشته باشید و بهترین فرمت را برای این کار انتخاب کنید. اگر نمیدانید فرمت های مختلف فتوشاپ کدامند و مناسب ترین فرمت برای خروجی مورد نظر شما د رفتوشاپ کدام است میتوانید مقاله پسوند فایل فتوشاپ را بخوانید.

اگر شما میخواهید در فتوشاپ از مد رنگی Bitmap استفاده کنید ابتدا باید تصویرتان را به مد رنگی Grayscale ببرید و سپس از طریق منو Image و سپس Mode را انتخاب کرده و بیت مپ را از میان گزینه های موجود انتخاب کنید.

حالت رنگ Bitmap، فقط از رنگ سیاه خالص و سفید خالص تشکیل‌شده و رنگ‌های خاکستری را از نزدیک و دور کردن نقاط سیاه به هم، به وجود می‌آورد. از این مد رنگی بیشتر در حالت چاپ به‌صورت سیلک یا موارد مشابه آن استفاده می‌شود. یعنی اگر در طراحی خود، رنگی را انتخاب کنید، آن رنگ اگر به سیاه نزدیک‌تر باشد به رنگ سیاه، و اگر به سفید نزدیک‌تر باشد به رنگ سفید نمایش داده می‌شود. شاید فکر کنید که از این حالت رنگ استفاده چندانی نمی‌شود، ولی باید گفت که به‌جایش می‌شود از آن به نحو احسن استفاده کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، تصاویر خروجی از حالت رنگ Bitmap، فقط شامل پیکسل‌های سیاه‌وسفید هستند. تصاویری که دارای چنین حالت رنگی باشند، از درجه وضوح کمتری برخوردار خواهند بود. به‌طورکلی در این حالت رنگ نمی‌توان از رنگ‌های دیگر و نیز لایه‌ها و فیلترها استفاده کرد. همچنین هیچ‌گونه تغییری به جزء چرخش ۹۰ درجه یا ۱۸۰ درجه و معکوس کردن در جهت‌های افقی و عمودی اعمال نمی‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، حالت رنگBitmap  کوچک‌ترین حجم اطلاعات برای هر پیکسل را به همراه دارد. و اغلب ابزارهای برنامه فتوشاپ در حالت رنگ Bitmap در دسترس نیستند.

Bitmap در فتوشاپ چیست
Bitmap در فتوشاپ چیست

Bitmap در اندروید چیست

یکی از سوالاتی که مطرح میشود این است که Bitmap در اندروید چیست و آیا تفاوتی با مفاهیمی که تا امروز آموخته ایم دارد یا خیر؟

در اندروید مفاهیم Bitmap و ImageView و drawable مطرح میشود که به طور کلی میتوان گفت در اندروید برای آن که بتوانید یک عکس را تعیین کنید نیاز است میتوان از Imageview به ۴ روش استفاده کرد:

  • ۱- setImageDrawable(Drawable drawable)
  • ۲- setImageBitmap(Bitmap bm)
  • ۳- setImageResource(int resId)
  • ۴- setImageURI(URI uri)

به طور کل میتوان گفت Bitmap در اندروید برای برنامه نویسی به کار میرود و از موضوعیت این صفحه خارج است که بعدا به تعریف آن میپردازیم.

تفاوت تصاویر bitmap و vector

همان طور که گفتیم تصاویر بیت مپ به صورت پیکسلی میباشند اما در مقابل این تصاویر تصاویر وکتور معرفی میشوند. تفاوت تصاویر bitmap و vector در نوع نمایش آن ها میباشد. در واقع تصاویر vector به صورت برداری میباشند و بر اساس معادلات ریاضی این تصاویر نمایش داده میشوند و از رسم خط برای این فرمت استفاده میگردد.

در تصاویر اطلاعات مربوط به هر پیکسل تصویر در یک پیکسل نگاشت میشود و به همین دلیل این نوع تصاویر حجم بیشتری دارند. در تصاویر وکتوری اطلاعات تصویر به صورت فرمول های ریاضی ذخیره میشوند و به پیکسل بستگی ندارد و هرچی تصاویر بزرگنمایی داشته باشند و یا برای جزیی مشاهده کردن تصاویر روی آن ها زوم شود کیفیت آن ها تغییری نمیکند و به صورت بلاک بلاک نمایش داده نمیشوند.

اگر شما میخواهید تصاویری داشته باشید که با بزرگنمایی کیفیت آن ها تغییری نکند و هم چنان با همان کیفیت نمایش داده شوند vector میتواند نیاز شما را تامین کند. در این موارد هرچه شما زوم بیشتری روی تصاویر داشته باشید هم چنان با همان کیفیت نمایش داده میشوند.

از کاربرد های تصاویر وکتور برای طراحی لوگو و طراحی متن های گرافیکی و طراحی آیکون میتوان نام برد. به طور کلی میتوان گفت در موادری که کیفیت تصاویر برای شما مهم است میتوانید از این وکتور استفاده کنید.

در مواردی که حجم تصاویر برای شما مهم است و میخواهید تصاویری داشته باشید که حجم کمتری داشته باشند و بتوانید از آن ها در سایت استفاده کنید bitmap گزینه مناسب تری است.

فرمت های متداول تصاویر Vectorعبارتند از:  AI ، DXF ، EMF ، EPS ، SVG
و فرمت های متداول تصاویر Bitmap عبارتند  از: TIFF، JPEG،  PNG ، GIF  ،BMP

تفاوت تصاویر bitmap و vector
تفاوت تصاویر bitmap و vector

تبدیل عکس به بیت مپ در فتوشاپ

گاهی ممکن است احساس کنید که نیاز است تصاویر بیت مپ خود را به وکتور تبدیل کنید و از مزایای تصاویر وکتوری بهره مند شوید، در این مواقع تبدیل bitmap به vector باید انجام شود.

برای این کار شما باد از منو فتوشاپ وقتی تصویر مورد نظرتان باز است کلیک راست کرده و گزینه Image Trace را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه تصویر شما به صورت وکتوری سیاه و سفید تبدیل میشود اما اگر میخواهید تصویر تان وکتور رنگی باشد باید از منو فتوشاپ گزینه Window و سپس Image Trace را انتخاب کنید.

پنجره ای برای شما باز میشود که در این پنجره گزینه های مختلف را تنظیم کنید تا وکتور دلخواهتان ساخته شود. در نهایت شما باید گزینه Expand را انتخاب کنید تا بتوانید تمام Path ها و Anchor های وکتور را مشاهده کنید و در صورتی که بخشی نیاز به ویرایش داشت آن را تغیر دهید.

تبدیل فایل رنگی به حالت رنگ Bitmap

برای تبدیل یک فایل رنگی به حالت رنگی Bitmap ، ابتدا باید تصویر را به grayscale در فتوشاپ تبدیل کنید. سپس از منوی فرعی Mode در منوی Image ، روی گزینه Bitmap کلیک نمایید. در این حالت کادر محاوره‌ای بیت مپ ظاهر می‌شود. قبل از هر چیز  باید درجه وضوح خروجی و نیز یکی از روش‌های موجود در کادر محاوره‌ای Bitmap انتخاب شود.

شما با شرکت در دوره آموزش فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته علاوه بر یادگیری تمام حالت های رنگی فتوشاپ (Photoshop Color Mode)، با تمام ابزارهای و امکانات نرم افزار فتوشاپ آشنا خواهید شد. فتوشاپ را در معتبرترین آموزشگاه مرکز تهران یاد بگیرید.

سوالات متداول

bitmap چیست؟

تصاویر bitmap تصاویری هستند که به صورت پیکسل پیکسل میباشند و رنگ های مربوط به تصویر به صورت پیکسل پیکسل نگاشت میشوند. با بزرگنمایی این گونه تصاویر شما به صورت بلوک بلوک میتوانید تصویر را مشاهده کنید که این یکی از راه های شناسایی تصاویر بیت مپ میباشد.

تبدیل عکس به بیت مپ در فتوشاپ چگونه است؟

شما میتوانید به روش های مختلف تبدیل عکس به بیت مپ در فتوشاپ را انجام دهید. راحت ترین راه این است که میتوانید روی عکس کلیک راست کنید و گزینه Image Trace را انتخاب کنید. رد این حالت شما یک وکتور سیاه سفید خواهید داشت اما اگر میخواهید وکترو رنگی داشته باشید میتوانید مراحل این راه را در مقاله مطالعه کنید.