فرآیند حسابداری فروش

فرآیند حسابداری فروش، حساب برگشت از فروش، حساب برگشت از فروش و تخفیفات، حساب تخفیفات نقدی فروش، حسابداری موجودی کالا، و تکمیل چرخه حسابداری مباحثی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر در مورد فرآیند حسابداری فروش چیزی نمی دانید با ما همراه شوید. در این مقاله به آموزش حسابداری فروش و ثبت فروش در حسابداری خواهیم پرداخت تا هیچ ناگفته ای در مورد مباحث حسابداری فروش باقی نماند.

پیشنهاد ویژه : درصورت نیاز به خدمات حسابداری فروش، بهترین مجموعه حسابداری تهران در خدمت شماست. برای ارائه درخواست و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۲۰۰۵۵۵۰۳ تماس بگیرید.

حسابداری فروش چیست

حسابداری فروش چیست

همانطور که از اسم موضوع پیداست، این بخش از حسابداری به عنوان یکی از انواع حسابداری در ارتباط مستقیم با فروش است. در اصطلاحات تخصصی حسابداری، به کلیه عملیات حسابداری مرتبط با فروش کالا و برگشت فروش کالا، که در طی آن عملیات، اسناد فروش و برگشت از فروش مرتبط، دسته بندی و تبدیل به سند حسابداری می گردد، حسابداری فروش می گویند.

فراموش نکنید که حسابداری فروش فقط با فروش در ارتباط بوده و مهمترین واحد در واحدهای تابعه حسابداری است. به دلیل اهمیت این بخش، در اکثر شرکت هایی که دارای خدمات بالای فروش کالا هستند، واحدی بنام واحد حسابداری فروش مستقر می شود. اما چرا؟

چون عملکرد صحیح این بخش در ارائه صحیح گزارش سود و زیان بسیار حائر اهمیت بوده و در مجموع اطلاعات حسابداری فروش ۵۰ درصد گزارش یک سال مالی و گزارش سود و زیان را تکمیل می کند، در ادامه صفر تا صد حسابداری فروش شرح می دهیم.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سود و زیان انباشته را مطالعه کنید.

شغل حسابداری فروش

همانطور که در تعریف حسابداری فروش گفته شد، شغل حسابداری فروش و ثبت حسابداری برگشت از فروش از مشاغل حوزه مالی و بازرگانی بوده و جز رشته های فنی حرفه ای نیز محسوب می شود و نیاز به توانایی های از قبیل ثبت و صدور فاکتورهای فـروش، وصـول مطالبـات مـشتریان، صدور اسناد حسابداری مربوط به فروش داخلی و خارجی، کنترل تراز مـشتریان و … دارد. استاندارد حسابداری فروش بـا مدیر فروش و بازاریابی، مسئول بازاریابی و فروش خارجی، مدیر مالی، کارمند فروش و مـسئول کنتـرل انبـار محـصول در ارتباط خواهد بود.

آینده شغلی حسابدار فروش

بعد از یادگیری و تسلط به شغل حسابداری فروش و دارا بوده حداقل یک سال سابقه کاری در این حوزه شغلی و سابقه در سایر حوزه های حسابداری امکان ارتقا به سمت رییس حسابداری و مدیر مالی وجود خواهد داشت. در این مورد خواندن مقاله حسابداری مالی خالی از لطف نیست.

اگر قصد مهاجرت نیز داشته باشید، کشور استرالیا می تواند مقصد خوبی باشد. چرا که طی ۵ سال گذشته میزان رشد استخدام حسابرسان در مقایسه با متوسط همه مشاغل (۱۰.۲%) ۱۷.۷ درصد، یعنی بالاتر از حد متوسط، بوده است. پیش بینی می شود در سال های آینده نیز استخدام در این شغل رشد خیلی خوبی داشته باشد. در این مورد نیز خواند مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران جالب است.

تحصیلات مورد نیاز

بجز علاقمندان به حسابداری که با گذراندن دوره های تخصصی حسابداری می توانند وارد این شغل شوند، تمام فارغ التحصیلان رشته های حسابداری، حسابرسی، مدیریت نیز توانایی بدشت آوردن این شغل را دارند، در آموزشگاه حسابداری آریا تهران نیز دوره های حسابداری فروش به همراه ارائه مدرک فنی حرفه ای بین المللی ارائه می شود، و هنرجویان دوره حسابداری فروش می توانند با بجز علاقمندان به حسابداری که با گذراندن دوره های تخصصی حسابداری می توانند وارد این شغل شوند، تمام فارغ التحصیلان رشته های حسابداری، حسابرسی، مدیریت نیز توانایی بدشت آوردن این شغل را دارند، در آموزشگاه حسابداری آریا تهران نیز دوره های حسابداری فروش به همراه ارائه مدرک فنی حرفه ای بین المللی ارائه می شود، و هنرجویان دوره حسابداری فروش می توانند با استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی خود نیز اقدام به مهاجرت نمایند.

وظایف حسابدار فروش

وظایف حسابدار فروش

با توجه به تعرف بالا، وظیفه اصلی حسابدار فروش کنترل اطلاعات فروش اعم از کالا و خدمات و تبدیل این اطلاعات به گزارش های قابل فهم به ذی نفعان درون سازمانی و برون سازمانی است.

بطور کلی شرح وظایف حسابداری فروش را به شکل زیر می توان بررسی کرد.

وظایف تخصصی حسابدار فروش

  1. تسلط به حسابداری بازرگانی به روش دائمی و ادواری
  2. تسلط به حسابداری به روش و تعهدی
  3. ثبت اسناد فروش کالا یا خدمات
  4. توانایی ثبت پیش فاکتور
  5. تبدیل پیش فاکتور به فاکتور
  6. ثبت فاکتورهای دستی در نرم افزار حسابداری
  7. ثبت فاکتورهای برگشت از فروش
  8. ثبت فاکتورهای ضایعات و مواد فاسد شدنی
  9. ثبت فاکتورهای فروش کالای امانی
  10. ارسال پرینت حساب مشتریان بصورت دوره ای و ……

حالا همین وظایف را می توان در ادامه از منظر کنترل همین وظایف برشمرد.

پیشنهاد مطالعه: در همین راستا می توانید مقاله ثبت های حسابداری را مطالعه کنید.

وظایف حسابدار فروش از جهت کنترل عملیات حسابداری

  1. کنترل حواله خروج با فاکتور صادره
  2. کنترل حساب های مشتریان و ارائه گزارشات لازم
  3. کنترل فروش های امانی و ثبت فاکتورهای فروش آنها در موعد مقرر و سایر کنترلهای محوله به واحد حسابداری فروش

حالا دوباره همین وظایف را از منظر نگهداری از مدارک ثبت فروش می توان به شکل زیر بیان کرد

وظایف حسابداری فروش جهت نگهداری اسناد و مدارک فروش

  1. نگهداری کلیه اسناد فروش.
  2. گرفتن بک آپ دوره ای از نرم افزار حسابداری فروش. ( یکی از نرم افزار های خوب فروش، نرم افزار حسابداری هلو است، برای یادگیری این برنامه حتما از آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو رایگان استفاده کنید.
  3. نگهداری حساب مشتریان.
  4. نگهداری و طبقه بندی هر گونه اسناد و مدارک مرتبط براساس خواست شرکت.

با توجه به شرح وظایف فوق ثبت های حسابداری فروش و در نظر گرفتن ارتباط وظایف تخصصی، کنترلی و نگهداری، می توان در ادامه وظایف بخش حسابدرای فروش را از دیدگاهی دیگر بررسی کرد.

وظایف حسابدار فروش از جهت هماهنگی

  1. هماهنگی با واحد فروش جهت صدور فاکتور فروش
  2. هماهنگی با انبار جهت زمان صدور فاکتور فروش و خروج کالا براساس آیین نامه های داخلی شرکت
  3. هماهنگی با انبار از لحاظ موجودی و ارتباط فیمابین
  4. هماهنگی با حسابداری خزانه جهت نحوه تسویه حساب مشتری
  5. هماهنگی با انبار جهت خروج کالای ضایعاتی و فاسد شدنی از موجودی انبار و….

برای کسب اطلاعات مفید در مورد انبار و انبار داری حتما مقاله جامع حسابداری انبار را مطالعه کنید.

وظایف حسابدار فروش در رابطه با ارائه گزارشات

  1. گزارش میزان فروش کالا
  2. گزارش سود ناخالص در دوره های مورد نظر شرکت
  3. گزارش تحلیلی از فروش بر اساس خواست مدیریت و …

وظایف حسابدار فروش در ارتباط با سایر افراد و واحدهای مرتبط

  1. همکاری با واحد مدیریت در جهت ارائه گزارشات کامل
  2. همکاری با واحد حسابرس داخلی
  3. همکاری با ممیزین و حسابرسی های مالیاتی و بیمه
  4. همکاری با مشتریان در جهت رفع ابهام حساب های فیمابین
  5. همکاری با واحد فروش برای ثبت فاکتور های و رارئه گزارشات
  6. همکاری با انبارها و ….

پیشنهاد مطالعه: در رابطه با موضوعات بالا خواند مقاله اصول حسابرسی چیست پیشنهاد می شود

وظایف حسابدار فروش برای ارتقا سطح علمی خود

فراموش نکنید که در هر سمتی از شغل حسابداری باشید می بیت دائما اطلاعات خود را افزایش داده تا بتواند کارایی بیشتری برای سازمان خود داشته و درآمد بیشتری کسب کنید. بنابراین نکات زیر را درنظر داشته باشید.

  • شرکت در کارگاه های آموزش حسابداری عملی و کاربردی. در این خصوص ما آموزشگاه حسابداری آریا تهران را به شما معرفی می کنیم.
  • آشنایی با حسابداری روز دنیا. در این خصوص مطالعه مقالات حسابداری آریا تهران پیشنهاد می گردد.
  • آمادگی عملی و کاربردی جهت کمک به سایر واحدهای مالی.
  • داشتن برنامه ریزی در جهت پیشرفت کاری و ورود به سایر سیمتهای مالی. در خصوص یادگیری حسابداری مالیاتی از اولویت های شما باشد.
  • عضویت در جوامع و انجمن های تخصصی مالی و حسابداری
  • عضویت در گروهها و کانالهای تخصصی مالی و ….

وظایف اخلاقی و حرفه ای حسابدار فروش

  • عدم خروج اطلاعات مربوط به مشتریان شرکت
  • عدم بروز افشای میزان فروش و سود شرکت به رقبا و سایرین
  • دقت در حساب مشتریان جهت جلوگیری از تضییع حقوق شرکت
  • مدیریت جهت افزایش فروش کالا و خدمات پر فروش. در این خصوص خواندن مقاله حسابداری مدیریت چیست پیشنهاد می شود.
  • پیشنهاد خلاقانه و کمک به سایر واحدهای مالی در صورت لزوم و ….
فرآیند حسابداری فروش

فرآیند حسابداری فروش

انجام حسابداری فروش بدون اطلاع از فرآیند حسابداری فروش نشدنی است. بنابریان اگر قصد فعالیت در شغل حسابداری را دارید می بایست، رویه ها مربوط به حسابداری فروش را به ترتیب و بطور کامل بشناسید.

فراموش نکنید، همانطور که در مقاله حسابداری چیست گفتیم، کسب و کارها با توجه به نوع و حوزه فعالیت آنها به دسته های تولیدی، بازرگانی، خدماتی و… تقسیم می شوند. بنابراین دارید فرآیند رویه های مختلفی بوده و حسابدار فروش باید مهمترین آنها را بشناسد.

در ادامه به معرفی اسناد مثبته و فرایند حسابداری فروش خواهیم پرداخت.

در همین رابطه خواندن مقاله جامع اصول حسابداری خالی از لطف نیست.

ثبت درخواست فروش

یکی از عملیات و فرآیند فروش، درخواست فروش می باشد. طی این عملیات، واحد فروش درخواست فروش کالا و خدمت را به واحد تولید یا برنامه ریزی ارسال کرده و سفارش تولید کالا بر اساس این درخواست صادر می گردد.

فراموش نکنید که درخواست فروش جزو اسناد مثبته ای که رویداد حسابداری باشد محسوب نمی گردد پس برای آن ثبت حسابداری صادر نمی گردد ولی به عنوان سند مثبته و مبنا جهت بایگانی ضروری است.

ثبت پیش فاکتور فروش

پیش فاکتور فروش و ثبت فاکتور فروش در حسابداری نیز یک سند مثبته فروش است که در مواقع مورد نیاز از طرف متقاضیان کالا و یا خدمات ما، برای اطلاع کامل از ریز قیمت ها و تایید مدیریت درخواست می شود.

پیش فاکتور فروش نیز مانند درخواست فروش به تنهایی دارای سند حسابداری نمی باشد ولی اگر بر اساس آن پرداختی صورت بگیرد نیازمند سند حسابداری خواهد بود.

برای مثال ممکن است بر اساس پیش فاکتور ارسالی ثبت فروش در حسابداری صنعتی به مشتری، مشتری مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به ما پرداخت کند، به همین دلیل پیش فاکتور به عنوان سند مبنا باید در بایگانی سند حسابداری قرار داده شده، یا اینکه ما بر اساس اطلاعات پیش فاکتور فاکتور فروش رسمی صادر کنیم. بنابریان باید پیش فاکتور صادره را به عنوان سند مثبته سند حسابداری بایگانی نمایید.

قرارداد فروش

یکی از رویدادها و عملیات مهم فروش که در بسیاری کسب و کارها رایج است، استفاده از قرارداد فروش می باشد. با استفاده از قرارداد فروش که دارای اطلاعات و مفادی خاص است، شرکت تعهد می کند در ازای دریافت مبلغی خاص، کالایی را در تعداد مشخص با قیمت مشخص به مشتری تحویل نماید.

توجه داشته باشید که قرارداد فروش نیز به تنهایی دارای ثبت حسابداری نیست، ولی اگر در مفاد قرارداد و در بند شرایط پرداخت، پیش پرداخت ذکر شده باشد و مشتری متکلف به پرداخت پیش پرداخت باشد در این صورت دارای سند حسابداری خواهد بود. در این حالت یک نسخه از قرارداد حتما باید تحویل امور مالی گردد تا در صورت لزوم به محتویات آن دسترسی داشته باشد.

ثبت فاکتور فروش

صدور فاکتور فروش مهمترین رویداد و عملیات مرتبط با واحد فروش است. فاکتور فروش برخلاف موارد فوق از آن دسته اسناد مثبته ای است که دارای سند حسابداری می باشد.

در واقع فاکتور فروش همان صورتحسابی است که شما برای مشتری ارسال کرده و سند قانونی است که نمایانگر درآمد شما می باشد. از همین رو باید بدانید در صورتی که صدور فاکتور فروش به دریافت وجه منتج نگردد فاکتور فروش قابلیت ابطال شدن را دارد.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری کامل فرآیند حسابداری فروش، می توانید در دوره حسابداری بازار کار مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید. تا علاوه بر یادگیری صفر تا صد حسابداری، مدرک بین المللی نیز دریافت کنید.

برگشت از فروش

برگشت از فروش زمانی اتفاق می افتد که مشتری از کالای خریداری شده رضایت نداشته یا کالای ارسالی از طرف شرکت دارای ایراد بوده باشد و مشتری آن را مرجوع نماید.

در این حالت برای کالای فروش رفته می بایست فاکتور برگشت از فروش صادر کرد و سند حسابداری آن نیز باید صادر گردد.

برگشت از فروش دارای سند حسابداری است و حتما باید فرم رسید انبار که نشان دهنده مرجوعی کالا به انبار هست به فاکتور ضمیمه گردد.

ثبت سند حسابداری فروش

ثبت سند حسابداری فروش

همانطور که بالاتر ذکر شد ما در حسابداری فروش پنج رویداد مهم به شرح ذیل داریم:

  • درخواست فروش
  • پیش فاکتور فروش
  • قرارداد فروش
  • فاکتور فروش
  • فاکتور برگشت از فروش

همچنین همانطور که توضیح دادیم برخی از رویدادها در شرایط خاص داری ثبت حسابداری بوده و برخی نیز سند حسابداری نداشته و صرفا به عنوان اسناد مثبته نگهداری می شوند. در ادامه به شیوه ثبت حسابداری این اسناد خواهیم پرداخت.

فراموش نکنید که ثبت سند حسابداری فروش موجودی کالا و ثبت سند خرید و فروش از پرکاربردترین اسناد در حسابداری بوده و در سازمان هایی که محصول یا خدماتی خاص عرضه می کنند یک سند غالب است. ثبت حسابداری فروش کالا چند فرآیند ساده دارد که با هم آنها را مرور خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای یادگیری کامل ثبت های حسابداری می توانید مقاله انواع ثبت های حسابداری را مطالعه کنید.

ثبت سند حسابداری فاکتور فروش

ثبت سند فروش کالا فاکتور فروش به شکل زیر است:

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ حسابهای دریافتی ****
۲ فروش ****

در صورتی که شرکت دارای انبار باشد و کالای خریداری شده توسط مشتری، از انبار شرکت خارج شده و برای مشتری ارسال گردد ثبت های حسابداری زیر نیز انجام می گردد:

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ بهای تمام شده کالای فروش رفته ****
۲ موجودی محصول(کالا) ****

ثبت سند حسابداری برگشت از فروش

ثبت حسابداری فاکتور برگشت از فروش به شکل زیر است:

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ برگشت از فروش و تخفیفات ****
۲ حسابهای پرداختنی ****

در صورتی که کالای خریداری شده توسط مشتری، از انبار خارج شده باشد، هنگام مرجوع شدن کالا به شرکت، ثبت های حسابداری زیر نیز صادر می گردد:

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ موجودی محصول (کالا) ****
۲ بهای تمام شده کالای فروش رفته ****

مثال عملی حسابداری فروش

مثال حسابداری فروش: فرض کنید شرکت آریا تهران به شرکت تله تیچرز ۴ محصول هر کدام به مبلغ ۱۰۰۰ ریال فروخته است و در مجموع فروش ۱۰۰۰ ریال نیز به تله تیچرز تخفیف داده شده.

قبل از ثبت سند حسابداری فروش فوق به این نکته توجه داشته باشید که، به طور کلی تخفیفات فاکتور فروش باید پیش از محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده و مالیات بر ارزش افزوده بر روی قیمت نهایی هر کالا محاسبه می شود.

با توجه به نکته فوق ثبت سند حسابداری فوق به شکل زیر است:

شرح بدهکار بستانکار
حسابهای دریافتنی تجاری ۳۲۷۰ ریال
برگشت از فروش و تخفیفات ۱۰۰۰ ریال
درآمد از فروش ۴۰۰۰ریال
مالیات و عوارض ارزش افزوده ۲۷۰ ریال

نکته قابل توجه دیگر در این مورد این است که اگر قرار است مبالغی دیگر به فاکتور اضافه شود مثل هزینه حمل و نقل، این مبالغ باید پیش از محاسبه ارزش افزوده اضافه و محاسبه گردد.

همچنین بدانید که، اگر براساس توافق انجام شده، فروشنده، هزینه حمل کالای فروش رفته را پرداخت نماید، این هزینه به عنوان هزینه های فروشنده تلقی می شود و تحت عنوان هزینه حمل کالای فروش رفته ثبت می شود.

دقت کنیم که هزینه حمل کالای فروش رفته ارتباطی با بهای تمام شده کالای فروش رفته ندارد. چون این هزینه در سود و زیان به عنوان هزینه های توزیع و فروش گزارش می شود ولی هزینه حمل کالای خریداری شده از آنجا که در بهای تمام شده کالای خریداری شده دخالت داده می شود روی بهای تمام شده کالای فروش رفته تاثیر می گذارد.

برای فهم درست این قضیه مقاله بهای تمام شده چیست را مطالعه کرده و یا در دوره آموزش حسابداری صنعتی عملی آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

در ادامه مثال بالا حال فرض کنید از چهار کالای فروخته شده در بالا یکی توسط مشتری برگشت داده شود. در این حالت ثبت زیر صادق است.

شرح بدهکار بستانکار
برگشت از فروش و تخفیفات ۱۰۰۰ ریال
مالیات و عوارض ارزش افزوده ۹۰ ریال
حسابهای دریافتنی تجاری ۱۰۹۰ ریال

حساب معین مورد نیاز برای سند های حسابداری فروش

با توجه به شیوه ثبت های سند حسابداری فروش که پیش تر ذکر کردیم، حساب های معین مورد نیاز برای اسناد وابسته به نیاز و تشخیص حسابدار به شرح زیر است:

  • حساب هایی که بدهکار می شوند:

حسابهای دریافتنی و برگشت از فروش و تخفیفات

  • حساب هایی که بستانکار می شوند:

مالیات و عوارض ارزش افزوده درآمد ها

با توجه به شیوه های ثبت بالا، در سمت بدهکار اسناد فروش دفتر معین، حساب های دریافتنی و تفصیل مرتبط با آن می تواند مربوط به افراد حقیقی و حقوقی طرف حساب شرکت باشد. در سمت بستانکار دفتر معین درآمدها نیز می توان تفصیل کالاها یا گروه کالا یا تامین کننده کالا را درج کرد.

پیشنهاد مطالعه: درصورتی که در مورد حساب معین و کاربرد آن اطلاعاتی ندارید، حتما مقاله حساب معین چیست را مطالعه کنید. همچنین در همین راستا خواندن مقاله حساب تفصیلی چیست نیز مناسب است.

ذکر این نکته لازم است که با استفاده از نرم افزار های حسابداری فروش می شود از ثبت تفصیل کالا ها در معین درآمدها چشم پوشی کرد. با داشتن یک نرم افزار فروش خوب گزارشات لازم فروش بر اساس کالاهای تهیه، و بسته به تشخیص بخش حسابداری و مالی شرکت کدینگ حسابداری مناسب برای حساب های بالا تعیین می شود.

برای خرید نرم افزار حسابداری بهترین نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید.

کدینگ حسابداری فروش

کدینگ حسابداری فروش زیر یک کدینگ پیشنهادی است.

گروه کل حساب کل معین تفصیل
دارایی ها حساب های دریافتنی حسابهای دریافتنی تجاری اشخاص
درآمدها درآمدهای عملیاتی برگشت از فروش و تخفیفات گروه کالا
درآمدها درآمدهای عملیاتی درآمد از فروش گروه کالا
بدهی ها مالیات های پرداختنی درآمد از فروش مالیات و عوارض ارزش افزوده

برای اطلاعات بیشتر در مورد کدینگ کالا، مقاله کدینگ استاندارد حسابداری را مطالعه کنید.

حسابداری فروش کالا

تا اینجای کار به سوال حسابداری فروش چیست پاسخ داده و با برخی مباحث حسابداری فروش آشنا شدید. در ادمه برای تکمیل شدن موضوع در مورد حسابداری فروش کالا بطور مفصل توضیح خواهیم داد.

در راستای توضیح بالا، باید بدانید که اکثر شرکت های تجاری در جریان چرخه فروش خود روش های مختلفی را برای فروش کالا به کار می گیرند. این روش ها ممکن است به صورت نقد، نسیه (اعتباری)، از طریق پیش دریافت، اقساطی و یا امانی انجام شود.

توجه داشته باشید که فروش فقط به یکی از این روش ها محدود نمی شود و احتمال دارد به بخش فروش به صورت ترکیبی از عملیات نقد و نسیه و یا نقد و اقساط استفاده کند. به همین خاطر در ادامه به تشریح روش های فروش خواهیم پرداخت.

انواع فروش در حسابداری

در مجموع ما به چند روش زیر فروش را انجام خواهیم داد:

  • فروش نقدی
  • فروش نسیه
  • فروش از طریف پیش فاکتور
  • فروش اقساطی
  • فروش امانی

فروش نقدی

در این نوع فروش هم زمان با تحویل کالا، وجه آن از مشتری دریافت خواهد شد.

فروش نسیه

در این نوع فروش هنگام تحویل کالا، مشتری تعهد می کند که وجه آن را در زمان معینی (با توافق طرفین) پرداخت کند.

فروش از طریق پیش دریافت

در این نوع فروش طبق قرارداد و قبل از تحویل کالا به مشتریان، مبلغی از آنان دریافت می شود، به این مبلغ دریافت شده، پیش دریافت فروش می گویند. پیش دریافت فروش ممکن است معادل بخشی از بهای کالا ویا کل بهای آن باشد.

فروش اقساطی

در فروش اقساطی مبلغ فروش کالا به صورت اقساط توسط مشتری پرداخت می شود. در این حالت ممکن است در زمان فروش کالا، مشتری بخشی از مبلغ را به صورت نقد پرداخت کرده و باقی مانده مبلغ، قسط بندی شود.

فروش امانی

در این نوع فروش، مالک کالا یا اصطلاحا ” آمر “، کالا را برای فروش به شخص دیگری که در اینجا “حق العمل کار” نام دارد ارسال می کند. حق العمل کار، کالای دریافتی را به نیابت از طرف آمر به فروش می رساند و درصدی از مبلغ فروش را به عنوان کارمزد دریافت می کند.

ثبت حساب فروش

موسسات بابت هر قلم کالایی که به فروش می رسانند درآمد کسب می کنند، این درآمد در حسابی به نام فروش یا فروش کالا ثبت می شود حساب فروش مشابه حساب درآمد در موسسات خدماتی است و بر اثر فروش نقد و فروش نسیه کالا بستانکار می شود و در پایان دوره مالی مانده بستانکار دارد وقتی در موسسه یا شرکت اقلامی را به فروش می رسانیم باید حساب فروش را بستانکار کنیم.

همانطور که در مقاله تعریف اصول حسابداری گفته شد، فرایند شناسایی درآمد فروش کالا مطابق با اصل تحقق درآمد است. بر اساس این اصل درآمد بدون توجه به زمان دریافت وجه نقد شناسایی می شود.

برای اغلب شرکت ها، زمان مناسب برای شناسایی درآمد، زمان تحویل کالا به مشتری است. به عنوان مثال در فروش نقدی، درآمد هم زمان با دریافت وجه نقد شناسایی می شود، یا در فروش نسیه بعد از تعهد خریدار مبنی بر پرداخت وجه نقد می توان نسبت به شناسایی درآمد اقدام کرد.

دقت کنید که حساب فروش در تعریف حسابداری فروش فقط برای فروش کالا مورد استفاده قرار می گیرد ،برای فروش اثاثه و ساختمان این حساب ثبت نمی شود ماهیت حساب فروش برای موسسات همانند حساب درآمد برای موسسه بستانکار است.

ثبت حسابداری فروش نقدی

ثبت حسابداری فروش نقدی برای مثلا دو عدد صندلی:

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ نقد و بانک ****
۲ فروش کالا ****
۳ بابت فروش نقدی دو عدد صندلی

ثبت حسابداری فروش نسیه

ثبت حسابداری فروش نسیه برای مثلا صندلی

ردیف شرح بدهکار بستانکار
۱ حسابهای دریافتنی ****
۲ فروش کالا ****
۳ بابت فروش نسیه صندلی

در سیستم ادواری هنگام فروش کالا تنها یک سند معادل مبلغ فروش صادر می شود ولی در سیستم دائمی علاوه بر ثبت مبلغ فروش باید سند بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز صادر شود.

آموزش حسابداری فروش

دوره آموزش حسابدار فروش در مجتمع فنی آریا تهران با ارائه مدرک معتبر فنی حرفه ای برگزار می شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره آموزشی و دریافت مدرک فنی حرفه ای ادامه این مطلب را دنبال نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با همکاران ما در مجتمع فنی آریا تهران تماس بگیرید. ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۶

دوره آموزش حسابداری فروش pdf در آموزشگاه حسابداری آریا تهران تحت نظر بهترین اساتید حسابداری فروش برگزار می شود، تمامی مباحث این دوره آموزشی که متناسب با نیاز های بازار کار رشته حسابداری تهیه و تنظیم شده است و همچنین با ارائه مدرک معتبر فنی حرفه ای و قابل ترجمه شما علاقه مندان به حسابداری را مهیای ورود به بازار کار این رشته پر درآمد خواهد کرد.

شما علاوه بر شرکت در دوره فوق می توانید از سایر خدمات آموزش حسابداری در آریا تهران، از جمله دانلود فیلم آموزش حسابداری خرید و فروش استفاده کنید.

سرفصل های دوره آموزش حسابدار فروش

سرفصل های دوره آموزش حسابدار فروش، مطابق با نیاز های بازار کار و استاندارد های سازمان فنی حرفه ای به صورت زیر می باشد، البته قبل از مطالعه این سرفصل ها می توانید با مشاهده نمونه سوالات عملی حسابداری مقدماتی فنی حرفه ای با جواب نیز با نیز با آزمون فنی و حرفه ای حسابداری فروش نیز بیشتر آشنا شوید.

  • توانایی ثبت و صدور فاکتور فروش

در این مرحله روشهای ثبت فاکتور فروش، چگونگی ثبت اسناد و جزئیات مورد نیاز جهت ثبت، سیستم مکانیزه مورد عمل و نحوه ثبت اسناد در آن و… آموزش داده خواهد شد

  • توانایی ثبت و صدور اسناد حسابداری فروش

در این قسمت آشنایی با روش صدور اسناد حسابداری، صدور اسناد حسابداری فروش به صورت فواصـل زمـانی قابـل قبـول جهت کنترل حسابها و وضعیت فروش و… توضیح داده خواهد شد.

  • توانایی کنترل تراز مشتریان

در این مرحله آشنایی با مفهوم تراز مشتری، چگونگی روش کنترل تراز مشتری، چگونگی کنترل تراز مشتری در هر فاکتور فروش و مورد بررسی قرار خواهد کرفت.

  • توانایی انجام پیگیری لازم جهت وصول مطالبات مشتریان

در این بخش با روشهای ارتباط موثر با مشتریان جهت وصول مطالبات، اصول، فنون و راهبردهای اجرای مذاکره و ارتباط با مشتری، جنبه های اخلاقی و غیر اخلاقی فنون مذاکره، عوامل مؤثر بر بهبود ارتباطات، اصول اولویت بندی مطالبات جهت وصول و مورد بحث قرار خواهد گرفت

  • توانایی کنترل اسناد مالی جهت رفع مغایرت ها

در این بخش از آموزش ها، آشنایی با اصول کنترل اسناد حسابداری، چگونگی روشهای رفع مغایرت از اسناد در خداقل زمان، آشنایی با قوانین حسابداری فروش و… حاصل می شود.

  • توانایی بایگانی و نگهداری اسناد حسابداری فروش

در این مرحله اصول و روشهای بایگانی مدارک و سوابق، نحوه محافظت و تعیین درجه اهمیت مدارک و سوابق، روشهای تهیه فایل پشتیبان از مدارک نرم افزاری و… مورد بررسی قرار می گیرد.

  • توانایی تهیه گزارشات مالی مورد نیاز

برای این کار می بایست آشنایی با نرم افزار Excel و Access و نحوه تهیه گزارش از سیستم مکانیزه یا دستی مورد عمل حاصل شود.

برای یادگیری سریع نرم افزار excel همین حالا در دوره اکسل کاربردی شرکت کرده و یا از فیلم آموزش اکسل استفاده کنید.

توضیحات بیشتر

تخفیف در حسابداری فروش

همانطور که در ثبت ها مشاهده کردید ما از اصطلاح حساب برگشت از فروش و تخفیفات استفاده کردیم. اما چرا از این دوه استفاده کردیم درصورتی که برگشت از فروش داری یک مفهوم و تخفیفات یک مفهوم دیگر است؟

تعریف تخفیف

تخفیف در حسابداری فروش کاهش در قیمت کالای فروخته شده است که از طرف فروشنده به خریدار داده می شود تا خریدار از برگرداندن کالا منصرف شود و از فسخ معامله جلوگیری شود.

علت این امر یکسان بودن ماهیت این دو در حسابداری است. و چون هر دو ماهیت بدهکار دارند ی توان حساب هر دو را یکی در نظر گرفت. اما تخفیفات چیست؟

انواع تخفیف در فروش

۱) تخفیف تجاری فروش : گاهی فروشنده به دلیل جلب مشتری تغییر شغل یا تغییر فصل کالا را به قیمت ارزانتری به فروش میرساند .

۲) تخفیف چانه‌زنی : در خرید بر اساس توافق فروشنده و خریدار تخفیفی داده میشود این تخفیف باعنوان تخفیف چانه‌زنی در دفاتر ثبت می شود.

۳) تخفیف نقدی : گاهی فروشنده کالایی را به صورت نسیه می فروشد و مهلتی را برای پرداخت مبلغ فاکتور تعیین می کند اما برای تسریع وصول مطالبات خود تخفیفی را برای مشتریانی که پیش از موعد مبلغ را پرداخت کنند در نظر می گیرد مثلاً فروش نسیه ای که مهلت پرداخت آن ۶۰ روز می باشد ولی اگر بدهی خود را ۳۰ روزه پرداخت نمایند شامل ۱۰ درصد تخفیف می شود که این تخفیفات در دفاتر نشان داده میشود.

۴) تخفیفات به علت عیب و نقص : گاهی کالاها دارای عیب و نقص و یا ایرادی هستند که فروشنده به علت سرگرفتن معامله تخفیف ای را برای این کالاها در نظر می گیرند که کالا برگشت داده نشود هم معامله صورت گیرد.

حساب تخفیفات نقدی فروش

حساب تخفیفات نقدی فروش در حسابداری فروش برخی از موسسات برای تسریع در وصول مطالبات ناشی از فروش نسیه کالا به مشتریانی که طی مدتی معین از تاریخ و معامله مبلغ فاکتور فروش را پرداخت کنند درصدی از مبلغ فاکتور را تخفیف می دهد

انتقاد از این روش برای فروش نسیه کالا موجب می شود که مبلغ مطالبات تجاری کاهش یابد و همچنین احتمال سوخت مطالبات کم شود تخفیفات نقدی که مشتریان در طول دوره مالی از آن استفاده می کنند

به حساب تخفیفات نقدی فروش بدهکار می شود همچنین حساب تخفیفات نقدی فروش ایکس آب کاهنده درآمد فروش است که مانده بدهکار دارد و برای تعیین رقم فروش خالص از مانده حساب فروش کم میشود

حسابداری موجودی کالا

حسابداری موجودی کالا موسسات بازرگانی همواره باید مقدار متناسبی از کالای مورد نیاز مشتریان خود را در انباری و فروشگاه به عنوان موجودی داشته باشد چون مقدار کالای موجود بر اثر خرید و فروش کالا دائماً تغییر می کند

ضمن اینکه موسسات بازرگانی باید روش حسابداری مناسبی را برای اطلاع از موجودی کالای خود به کار برد در واقع موجودی کالا اجناسی است که در جریان عادی فعالیت و قصد فروش خریداری و نگهداری می‌شود

و بر اثر خرید و فروش کالا تغییر می کند برای حسابداری موجودی کالا در موسسات بازرگانی دو روش اصلی وجود دارد که عبارتند از روش ثبت دائمی و روش ثبت ادواری موجودی کالا.

تکمیل چرخه حسابداری

تکمیل چرخه حسابداری در فرآیند حسابداری فروش در موسسات بازرگانی و موسسات خدماتی یکسان است پس از آنکه تمام معاملات و عملیات مالی در دفاتر حسابداری سرد شد چرخه حسابداری را می توان با استفاده یا بدون استفاده از کاربر تکمیل کرد

از آنجا که کاربرگ اطلاعات لازم را برای تهیه صورت های مالی و ثبت عملیات مربوط به اصلاح و بستن حسابها به طور یکجا فراهم و تهیه سریع و به موقع صورت‌های مالی را تسهیل می‌کند چرخه حسابداری موسسات بازرگانی با استفاده از کاربر تکمیل می شود

مراحل حسابداری موسسات بازرگانی همانند و موسسات خدماتی به شرح زیر انجام می شود

  • تهیه تراز آزمایشی
  • تهیه کاربرگ
  • تهیه صورتهای مالی
  • اصلاح حسابهای دفتر کل
  • بستن حسابهای موقت
  • تهیه تراز آزمایشی اختتامی

ثبت خرید و فروش در حسابداری

برنامه حسابداری خرید و فروش، ثبت خرید و فروش در حسابداری و سند فروش در حسابداری اهمیت فراوانی دارد. عملیات ثبت های حسابداری خرید و فروش نه تنها به سازمان کمک می‌کند تا ترازنامه مالی خود را به‌روز کند، بلکه ثبت فروش نسیه در حسابداری به مدیران اطلاعات دقیق و معتبری ارائه می‌دهد تا در فرآیندهای تصمیم‌گیری مالی و استراتژیک بهتر عمل کنند.

انواع ثبت سند فروش

در بخش زیر با انواع ثبت سند و ماهیت فروش در حسابداری آشنا خواهید شد.

پیگیری درآمدها و هزینه‌ها:

با ثبت صحیح و دقیق خرید و فروش، سازمان می‌تواند درآمدها و هزینه‌های خود را به‌درستی رصد کند. این اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا در فرآیندهای بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی بهتر تصمیم بگیرند و به طور کلی عملکرد مالی سازمان را بهبود بخشند.

تحلیل عملکرد تجاری:

با ثبت خرید و فروش، می‌توان عملکرد تجاری سازمان را به صورت دقیق تحلیل کرد. این تحلیلات به مدیران کمک می‌کند تا دریابند که کدام محصولات یا خدمات درآمدزایی بیشتری دارند و کدام‌ها بهبود نیاز دارند. این اطلاعات اساسی برای استراتژی‌گذاری و بهینه‌سازی فرآیندهای تجاری است.

ردیابی موجودی:

با ثبت خرید و فروش و ماهیت خرید و فروش در حسابداری، سازمان می‌تواند موجودی موجود در انبارها و سایر اماکن را ردیابی کند. این اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا موجودی را بهینه‌تر مدیریت کنند.

نرم افزار حسابداری خرید و فروش

بهترین نرم افزار حسابداری خرید و فروش یک نرم‌افزار است که برای مدیریت و ثبت تراکنش‌های مالی مربوط به عملیات خرید و فروش در یک سازمان یا کسب و کار استفاده می‌شود.

بهترین نرم افزار حسابداری فروش به شما امکان می‌دهد تا تراکنش‌های مربوط به فروش محصولات و خدمات را ثبت کرده و موجودی، درآمد، هزینه‌ها و سود و زیان مربوط به این عملیات را مدیریت کنید.

نرم‌افزار حسابداری خرید و فروش امکانات متنوعی را فراهم می‌کند، از جمله:

ثبت سفارشات خرید و فروش:

شما می‌توانید جزئیات سفارشات خرید و فروش را، از جمله محصولات، تعداد و قیمت واحد را در سیستم وارد کنید.
صدور فاکتورها: نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا فاکتورهای خرید و فروش را به صورت الکترونیکی یا چاپی صادر کنید.

مدیریت موجودی:

شما می‌توانید موجودی محصولات خود را در نرم‌افزار ثبت کنید و به روز رسانی کنید تا همیشه اطلاعات دقیقی در مورد موجودی محصولات خود داشته باشید.

مدیریت حسابها:

شما می‌توانید حسابهای خریداران و فروشندگان خود را در نرم‌افزار ثبت کنید و تراکنش‌های مالی مربوط به آنها را پیگیری کنید.

گزارش‌دهی:

نرم‌افزار حسابداری خرید و فروش گزارش‌های مالی متنوعی را از جمله صورت‌های مالی، گردش مالی و عملکرد فروش را به صورت خودکار تولید می‌کند.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله به بالا بردن دانش شما نسبت به حسابداری فروش  کمک کرده باشد، لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون این مطلب آموزش با ما در میان بگذارید، چرا که نظرات و راهنمایی های شما همواره چراغ راه ما خواهد بود. ما در یکی از بهترین سایت های حسابداری تهران منتظر پیام های شما هستیم، ضمنا شما می توانید با شرکت در آزمون حسابداری فنی حرفه ای هم مدرک معتبر این رشته را اخذ نمایید.

سوالات متداول

هدف حسابداری فروش چیست؟

همانطور که در متن مقاله کاملا توضیح داده شد، فروش مهمترین عملیات حسابداری شرکت‌های بازرگانی و تولیدی، بوده و قسمت اعظم ثبت های حسابدرای را نیز به خود اختصاص می دهد. شما به کمک یادگیری حسابداری فروش مدیریت حسابداری این بخش را بر عهده خواهید گرفت.

کاربرد حسابداری فروش در امور مالی شرکت ها؟

همانطور که در سوال قبل توضیح داده شد، صورت سود و زیان به عنوان مهمترین صورت مالی در حسابداری حاوی دو عنصر اصلی درآمد و هزینه می باشد. حسابداری فروش کالا و ارائه خدمات در زمینه محاسبه و گزارشگری قسمت درآمد صورت سود و زیان کمک بسیاری می کند. و کاربرد اصلی این نوع حسابداری همین است.

چطور می توانم از آموزش حسابداری فروش استفاده کنیم؟

شما با شرکت در دوره های حسابداری آموزشگاه آریا تهران، بصورت کامل و حرفه ای با این مبحث آشنا خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس های آموزشگاه تماس بگیرد. ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۶

روش حسابداری ادواری و دائمی در ثبت حسابداری فروش تاثیری دارد؟

بله. در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است. مثلا در سیستم ادواری هنگام فروش کالا تنها یک سند معادل مبلغ فروش صادر می شود ولی در سیستم دائمی علاوه بر ثبت مبلغ فروش باید سند بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز صادر شود.