مزد چیست | حق السعی چیست | قانون کار | حسابداری حقوق و دستمزد

این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران با کمک مواد قانون کار به پاسخ سوال ” مزد چیست ، حق السعی چیست و مسائل مربوط به مزد ” خواهد پرداخت و در کنار آن، از چگونگی تعیین حداقل مزد کارگران، فوق العاده ماموریت و برداشت کارفرما از مزد کارگر بحث خواهیم نمود. […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران با کمک مواد قانون کار به پاسخ سوال ” مزد چیست ، حق السعی چیست و مسائل مربوط به مزد ” خواهد پرداخت و در کنار آن، از چگونگی تعیین حداقل مزد کارگران، فوق العاده ماموریت و برداشت کارفرما از مزد کارگر بحث خواهیم نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله قبلی ما با عنوان حسابداری حقوق و دستمزد چیست را مطالعه کنید. همچنین می توانید از خدمات زیر نیز استفاده کنید.

تعاریف و مفاهیم مزد و حق السعی بر اساس قانون کار

برای اینکه شما فراگیر عزیز بصورت اصولی با مفاهیم و سوالات مربوط به مزد چیست ، حق السعی چیست و… آشنا شوید ما تعارف لازم را به کمک قانون کار به شما ارائه خواهیم کرد.

حق السعی چیست

 طبق ماده ۳۴ قانون کار کلیه دریافت‌ های قانونی کارگر به اعتبار قرارداد کار، اعـم از مـزد یـا حقـوق، کمک عائله‌مندی، هزینه‌ های مسکن، خواروبار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها را حق السعی می نامند. با توجه به تعریف حق السعی در قانون کار به معرفی مزذ می پردازیم.

مزد چیست-حسابداری حقوق و دستمزد
مزد چیست

طبق ماده ۳۵ قانون کار مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آن‌ها که در مقابـل انجـام کـار بـه کـارگر پرداخت می‌شود.

تبصره ۱ : چنانچه مزد با ساعات انجام کار مـرتبط باشـد، مـزد سـاعتی و در صورتی‌که بر اساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده باشد کـارمزد و چنانچه بر اساس محصول تولید شده و یا میزان انجام کار در زمان معین باشد، کارمزد ساعتی نامیده می‌شود.

مزد ثابت

طبق ماده ۳۵ قانون کار مزد ثابت، عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل. حال که با تعریف مزد ثابت چیست آشنا شدید به تبصره های مربوط به این تعریف هم توجه کنید.

تبصره ۱ :

در کارگاه‌ هایی که دارای طرح طبقه‌ بندی و ارزیابی مشاغل نیستند منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبـع شـغل، مزایـایی اسـت کـه برحسـب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عـادی کـار پرداخـت می‌گردد. از قبیل مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق‌ العاده شـغل و غیره.

تبصره ۲ :

در کارگاه‌ هایی که طرح طبقه‌ بندی مشاغل به اجرا درآمده است مزد گروه و پایه، مزد مبنا را تشکیل می‌دهد.

تبصره ۳ :

مزایای رفاهی و انگیزه‌ ای از قبیل کمک‌ هزینه مسـکن، خواروبـار و کمک عائله‌ مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابـت و مـزد مبنا محسوب نمی‌شود.

 

ماده ۳۸ – برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد، باید بـه زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود.

ماده ۳۹ – مزد و مزایای کارگرانی که به‌ صورت نیمه‌ وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین‌ شده بـه کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام‌ یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

 ماده ۴۰- در مواردی که با توافق طرفین قسمتی از مزد به‌صورت غیر نقدی پرداخت می‌شود، باید ارزش نقدی تعیین‌ شده برای این‌ گونه پرداخت‌ ها منصفانه و معقول باشد.

حق السعی چیست-تعیین حداقل مزد کارگران توسط شورای عالی کار
تعیین حداقل مزد کارگران توسط شورای عالی کار

ماده ۴۱ – شورای عالی کار، همه‌ ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشـور و یا صنایع مختلف با توجه به معیار های ذیل تعیین نماید.

حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهـوری اسـلامی ایـران اعـلام می‌شود.

حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌ های کار محول شده را مورد توجه قـرار دهد، باید به‌ اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

تبصره۱ :

کارفرمایان موظف‌ اند که در ازای انجام کـار در ساعات تعیین‌ شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حـداقل مـزد تعیین‌ شده جدیـد پرداخـت ننمایند و در صورت تخلف، ضامن تأدیه، مابه‌التفاوت مزد پرداخت‌ شده و حداقل مزد جدید می‌باشند.

ماده ۴۳ –کارگران کارمزد برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافـت مـزد را دارند و مأخذ محاسبه میانگین کارمزد آن‌ها در روزهای کارکرد آخرین ماه کار آنها است. مبلغ پرداختی درهرحال نباید کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.

ماده ۴۴ –چنانچه کارگر به کارفرمای خود مدیون باشد، در قبال این دیـون وی، تنها می‌توان مازاد بـر حداقل مزد را به‌ موجب حکم دادگاه برداشت نمود. درهرحال این مبلغ نباید از یک‌ چهارم کل مزد کارگر بیشتر باشد.

تبصره۱ :

 نفقه و کسوره افراد واجب النفقـه کـارگر از قاعـده مسـتثنی و تـابع مقررات قانون مدنی می‌باشد.

برداشت کارفرما از مزد کارگر

 طبق ماده ۴۵ قانون کار کارفرما فقط در موارد ذیل می‌تواند از مزد کارگر برداشت نماید:

الف- موردی که قانون صراحتاً اجازه داده باشد.

ب- هنگامی‌که کارفرما به‌ عنوان مساعده وجهی به کارگر داده باشد.

ج- اقساط وام‌هایی که کارفرما به کارگر داده است طبق ضوابط مربوطه.

د- چنانچه در اثر اشتباه محاسبه مبلغی اضافه پرداخت‌ شده باشد.

ه- مال‌الاجاره خانه‌ سازمانی (که میزان آن با توافق طرفین تعیین گردیـده اسـت ) درصورتی‌که اجاره‌ای باشد با توافق طرفین تعیین می‌گردد.

و- وجوهی که پرداخت آن از طرف کارگر برای خرید اجناس ضروری از شرکت تعـاونی مصـرف همان کارگاه تعهد شده است.

تبصره۱ :

 هنگام دریافت وام مذکور دربند (ج) با توافق طرفین بایـد میزان اقساط پرداختی تعیین گردد.

فوق العاده مأموریت چیست

طبق ماده ۴۶ قانون کار به کارگرانی که به‌موجب قرارداد یا موافقت بعدی به مأموریت‌ های خارج از محل خدمت اعـزام می‌شوند فوق‌العاده مأموریت تعلق می‌گیرد. این فوق‌العاده نباید کمتر از مـزد ثابـت یـا مـزد مبنـای روزانـه کارگران باشد، همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت‌ و برگشت آن‌ ها را تأمین نماید.

تبصره۱ :

مأموریت به موردی اطلاق می‌شود که کارگر برای انجام کار حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک‌ شب در محل مأموریت توقف نماید.

در انتها امیدواریم با خواندن این مقاله به برخی پرسش های مزد چیست ؟ حق السعی چیست ؟  و برخی سوالات مرتبط دیگر  پاسخ داده باشیم. برای دریافت اطلاعات و آموزش ها بیشتر به وب سایت آموزشگاه حسابداری آریا تهران سر بزنید.

تخفیف فوری ثبت نام در دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار

درصورتی که شما به فراگیری امور حسابداری علاق داشته و یا مایلید به عنوان یک حسابدار در یک شرکت معتبر مشغول به کار شوید ما دوره حسابداری ویژه بازار کار را به شما معرفی می کنیم. برای ثبت نام در کلاس آموزش حسابداری ویژه بازار کار، آموزشگاه حسابداری آریا تهران را انتخاب نمایید.

2,400,000 تومانثبت نام

تخفیف فوری ثبت نام در کلاس آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

برای ثبت نام در کلاس آموزش حسابداری حقوق و دستمزد ، آموزشگاه حسابداری آریا تهران را انتخاب نمایید.

520,000 تومانثبت نام

تدریس خصوصی حقوق و دستمزد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تدریس خصوصی حقوق و دستمزد در منزل با مشاوره رایگان بهترین سایت حسابداری تماس بگیرید. بهترین خدمات آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته را از ما بخواهید.

آموزشگاه حسابداری آریا تهران

آریا تهران یکی از بهترین آموزشگاه‌های حسابداری غرب تهران بوده و  مفتخر است با برگزاری دوره ‌های آموزشی حسابداری ویژه بازار کار، کارآموزان خود را برای بازار کار آماده می‌کند.

شما علاوه بر شرکت در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد می‌توانید در انتهای دوره مدرک فنی حرفه ای بین المللی دریافت کنید. همچنین در کنار یادگیری حسابداری، با نرم‌ افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حسابداری هلو ، نرم افزار سپیدار و لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید.

بهترین آموزشگاه کامپیوتر غرب تهران (توحید، ستارخان، نواب صفوی، رودکی، کارون، جیحون، آزادی، خیابان فرصت شیرازی، خیابان نصرت، خیابان پرچم(

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید