حسابداری حقوق و دستمزد

در این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران به پاسخ سوال ” حسابداری حقوق و دستمزد چیست ” خواهیم پرداخت و در کنار آن، از اهمیت سیستم حسابداری حقوق و دستمزد و ویژگی های یک سیستم حقوق و دستمزد خوب بحث خواهیم نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از خدمات آموزش آموزشگاه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی آموزشگاه حسابداری آریا تهران به پاسخ سوال ” حسابداری حقوق و دستمزد چیست ” خواهیم پرداخت و در کنار آن، از اهمیت سیستم حسابداری حقوق و دستمزد و ویژگی های یک سیستم حقوق و دستمزد خوب بحث خواهیم نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از خدمات آموزش آموزشگاه حسابداری تهران استفاده کنید.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست

حسابداری حقوق و دستمزد به زبان انگلیسی Payroll accounting بوده و منظور از آن محاسبه دقیق پرداخت هزینه ای است که بابت فعالیت های کارکنان در هر شرکت یا بنگاه اقتصادی پرداخت می گردد. هزینه حقوق و دستمزد بیانگر سهم نیروی کار (کارگر، کارمند) در تولید محصولات یا ارائه خدمات است. به همین منظور این هزینه به عنوان یکی از عوامل حسابداری بهای تمام شده می بایست اندازه گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل گردد.

منظور از حقوق پرداخت‌ هایى است که ماهانه محاسبه و پرداخت می گردد و نوعا مربوط به پرداخت کارمندان است. منظور از دستمزد، پرداختى و هزینه ای است که مبناى محاسبه آن، ساعت است و شیوه پرداخت به کارگران می باشد. بنابراین با توجه با آنچه گفته شد می توان تعرف حقوق و دستمزد را به شکل زیر ارائه کرد.

حقوق و دستمزد در حسابداری باید توسط منابع انسانی هر شرکت و کارخانه‌ای محاسبه شود که به کارکنان تعلق بگیره و شرایط کار و شرایط استخدام تسهیلات مالی و رفاهی که سازمان در اختیار کارکنان قرار میده،در واقع منابع انسانی در این فرایند هم باید ناظر و هدایت کننده باشد و هم در فرایند محاسبه حقوق و دستمزد باید نظاره‌گر باشد که این یکی از وظایف منابع انسانی شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها می‌ باشد. 

آموزشگاه آریا تهران اقدام به برگزاری دوره تخصصی حقوق دستمزد برای افراد علاقه مند نموده است. برای ثبت نام و استعلام قیمت این دوره می توانید به صفحه دوره حقوق و دستمزد مراجعه کنید.

تعریف حقوق و دستمزد طبق قانون کار

 اگر بخواهیم به صورت خلاصه تعریف حقوق و دستمزد به این مطلب اضافه کنیم باید بگوییم در حقیقت حقوق و دستمزد همون اضافه کاری هزینه غذا، حق اولاد، پاداش، حق مسکن، حق کارگری، بن خرید، عیدی و سنوات و هزینه ایاب و ذهاب و ……… می باشد که به کارمندان یک شرکت یا کارخانه اعطا می شود.

آنچه را که در مقابل کار انجام شده توسط کارکنان اداری، مدیران و ارایه کنندگان هر گونه خدمات مشاوره ای بطور ماهانه به آنها پرداخت می شود حقوق و پرداختی به کارگران ماهر و یا ساده را دستمزد می گویند که برحسب روز، ماه و مقدار تولید می باشد. پس می توان گفت:

” حقوق و دستمزد عبارت است از وجوهی که برای کار انجام شده در طی یک مدت معینی پرداخت یا تعهد می شود”

برای درک درست از تعاریف موجود می توانید علاوه بر این مقاله، مقاله جامع مزد و حق السعی چیست را نیز مطالعه کنید.

دستمزد چیست

دستمزد همان انعام یا خدمتی هستش که کارکنان و کارگران یک مجموعه کاری در ازای کار یا خدمتی که در آن مجموعه کاری انجام می‌ دهند را دریافت می‌ کنند که به صورت حقوق و مزایا این دستمزد به کارمندان پرداخت می‌شود.

لازم است بدانید در بخش های گوناگون حسابداری مدیر مالی یک شرکت باید از قوانین و دستور العمل های برای تهیه گزارش اطلاعات مالی از آنان پیروی کند که در حقیقت این اصول استاندارد نوعی الگوی انجام کار می باشد که به آن اصول حسابداری می گفته می شود. به منظور آشنایی با اصول حسابداری خواندن مقاله اصول حسابداری چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.  

اهمیت حسابدری حقوق و دستمزد

محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، یکی از پر اهمیت‌ ترین و در عین حال زمان برترین محاسبات بخش‌ های اداری و مالی هر سازمان و شرکتی است. اگر به روند رقابت اقتصادی روبه رشد صنایع مختلف توجه کنید، خواهید دید که، هر شرکتی و سازمانی که دستمزد کارکنان را به صورتی منظم و با رویه ‌ای یکسان می پردازد و همچنین اطلاعات عوامل را به گونه ‌ای بایگانی کند که علاوه بر دسترسی ساده به آنها، بتوانید گزارشات متنوعی هم از این اطلاعات تهیه کند، از یک سو توانسته‌ میزان رضایت کارکنان را افزایش دهد و از سوی دیگر تعامل با مراجع و سازمان ‌های مرتبط (مانند وزارت دارایی، سازمان بیمه و…) را تسهیل کرده است.

همانطور که گفته شد هزینه نیروی کار، بخش اعظمی از بهای تمام شده تولید کالا و خدمات یک موسسه یا یک واحد اقتصادی را به خود اختصاص می دهد. در واقع هزینه حقوق و دستمزد تأثیر قابل توجه ای بر سود واحد های تجاری خواهد داشت. البته اهمیت حقوق و دستمزد در واحد های مختلف متفاوت است ولی به طور معمول هزینه حقوق دستمزد، قسمتی از درآمد های واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص می دهد. بنابراین پر واضح است کسانی که مدیریت شرکت ها، موسسات، و ارگانها را بر عهده دارند باید اطلاعات جامع و کافی در این زمینه داشته باشند یا حسابدارن خبره ای را برای این مهم بکارگیری نمایند.

نرم افزار اکسل یکی از نرم افزار های کابردی در خصوص حقوق و دستمزد می باشد که افراد زیادی به دنبال یادگیری و کار با این نرم افزار هستند. به همین منظور می توانید به صفحه آموزش حقوق و دستمزد در اکسل مراجعه کنید. همچنین شما می توانید برای یادگیری تخصصی نرم افزار اکسل از صفر تا صد همین حالا به صفحه آموزش اکسل در مجتمع فنی آریا تهران مراجعه کنید.  

لیست حقوق و دستمزد

در این قسمت قصد داریم به بررسی لیست حقوق بپردازیم. لیست حقوق اطلاعات کامل پرداختی حقوق که تحت عنوان فیش حقوقی آن را می‌ شناسیم به کارکنان می‌ باشد. در واقع لیست حقوق همون خدمتی هستش که کارکنان یک کسب و کار در یک شرکت یا کارخانه انجام میدن و در ازای اون دوره خدمتی که می‌کنند این این لیست حقوق را دریافت می‌کنند.

به افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته حسابداری هستند و در ارتباط با رشته حسابداری و معدل قبولی در این رشته اطلاعاتی ندارند، توصیه می کنیم مقاله معدل لازم برای رشته حسابداری نهم به دهم را مطالعه کنند.

سیستم حقوق و دستمزد چیست

با توجه به تعاریف بالا، سیستم حقوق و دستمزد به سیستمی متشکل از برخی اجزاء گفته می شود که کار اصلی آن محاسبه هزینه های مربوط به حقوق و دستمز است. بطور کلی اجزء سیستم حقوق و دستمزد بدون در نظر گرفتن اینکه، سیستم برای موسسه بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده  به بخش های زیر طبقه بندی می گردد.

هر آنچهکه مرتبط با فرآیند پرداخت حقوق کارکنان و مالیات حقوق آنان باشد، سیستم حقوق و دستمزد نیز نامیده می‌ شود. سیستم‌ های حقوق و دستمزد وظایف مختلف و مشخصی دارند که از این وظایف می‌توانیم بگوییم زمانی که پیگیری ساعات کاری کارمند رو انجام می دهیم یا محاسبه حقوق و دستمزد و .. در واقع این سیستم با ورود ساعات کاری و حقوقی کارمندان به طور خودکار محاسبات لازم رو خودش انجام میدهد. برای درک بهترین این موضوع می توانید مقاله سیستم های حسابداری را مطالعه کنید.

اجزاء و عناصر سیستم حقوق و دستمزد

  • دایره کارگزینی
  • دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
  • دایره حسابداری حقوق ودستمزد

رشته مدیریت مالی یکی از بهترین رشته ها با بازار کار بسیار خوب می باشد شما می توانید برای دریافت اطلاعات در خصوص بازار کار این رشته و دروس آن به صفحه دروس رشته مدیریت مالی مراجعه کنید.

ویژگی های سیستم حقوق و دستمزد

  • دارای سرعت بالا در جمع آوری اطلاعات کارکرد پرسنل و ارائه به موقع بودن آن است.
  • دارای دقت بالا در محاسبه مبلغ قابل پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل است.
  • دارای روش های کنترلی مناسبی برای جلوگیری از پرداخت وجوه به شکل غیر قـانونی بـه افـراد سـوء اسـتفاده کننده در آن پیش بینی شده است.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره حسابداری فنی حرفه ای آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن

ماده۷ – قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کـارگر در قبـال دریافـت حـق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کار فرما انجام می دهد.

ماده۹ –برای صحت قرارداد کار در زمان بستن قرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:

الف- مشروعیت مورد قرارداد

ب- معین بودن موضوع قرارداد

ج- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

ماده ۱۰ –قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

الف- نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.

ب- حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج- ساعات کار، تعطیلات و مرخصی ها

د- محل انجام کار

ه- تاریخ انعقاد قرارداد

و- مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.

ز- موارد دیگری که عرف و عادات شغل یا محل، ایجاب نماید.

  •       تبصره:

 در مواردی که قرارداد کتبی باشد، قرارداد در چهـار نسـخه تنظـیم می گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسـخه نـزد کارفرمـا و نسـخه دیگـر در اختیـار شـورای اسـلامی کـار و در کارگاه های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می گیرد.

ماده ۱۱ –طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی آن که الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نمایـد. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کـارگر رابطـه کـار را قطـع نمایـد، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

  •       تبصره:

مدت دوره آموزشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران مـاهر و دارای تخصص بالا سه ماه می باشد.

 خاتمه قرارداد کار:

ماده ۲۱ –قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می یابد:

الف- فوت کارگر

ب- باز نشستگی کارگر

ج- از کار افتادگی کلی کارگر

د- انقضاء مدت در قرارداد های کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن

ه- پایان کار در قرارد ادهایی که مربوط به کار معین است.

و- استعفای کارگر.

 ماده ۲۴ –در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یکسال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بـر اسـاس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.

 ماده ۲۷ –هر گاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین نامه هـای انضـباطی کارگـاه را پـس از تذکرات کتبی نقض نماید کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان ” حق سـنوات ”  به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید.

در واحدهایی که فاقد شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است و در هر مورد از مـوارد یاد شده اگر مسئله با توافق حل نشد به هیأت تشخیص ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیـأت حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف قرارداد کار به حالت تعلیـق در می آید.

 جبران خسارت از هر قبیل و پرداخت مزایای پایان کار:

ماده ۳۱ –چنانچه خاتمه قرارداد کار به لحاظ از کارافتادگی کلی و یا باز نشستگی کارگر باشد، کارفرما باید براساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت، حقوقی به میزان ۳۰ روز مـزد بـه وی پرداخـت نماید.

این وجه علاوه بر مستمری از کار افتادگی و یا بازنشستگی کارگر است که توسط سـازمان تـأمین اجتمـاعی پرداخت می شود.

 ماده ۳۲اگر خاتمه قرارداد کار در نتیجه کاهش توانائی های جسمی و فکری ناشی از کار کارگر باشد (بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهداشت و درمان منطقه با معرفی شورای اسلامی کـار و یـا نماینـدگا ن قانونی کار) کارفرما مکلف است به نسبت هر سال سابقه خدمت، معادل دو ماه آخرین حقوق به وی پرداخت نماید.

مزایای وجود سیستم حقوق و دستمزد

هرچند در حین تعرف حسابداری حقوق و دستمزد چیست به بسیاری مزایای وجود سیستم حقوق و دستمز اشاره شد. اما در زیر بصورت لیستی مختصر به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

  • محاسبه دقیق حقوق بر مبنای هر نفر
  • پرداختی دقیق بر مبنای ساعت کاری
  • محاسبه کسورات حقوق و دستمزد
  • بایگانی اسناد مرتبط با پرداخت به پرسنل

عده زیادی از افراد در خصوص میزان حقوق سال ۱۴۰۳ سوال می پرسند برای اطلاع از هزینه و حقوق سال ۱۴۰۳ می توانید به صفحه حداقل حقوق ۱۴۰۳ مراجعه کنید.

ثبت حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری

لازم است بدانید یک از اصلی ترین ثبت سند در نرم افزار های حسابداری حقوق و دستمزد، ثبت حسابداری حقوق و دستمزد می باشد که در آخر هر ماه با عنوان آخرین سند ثبت می شود. سند حسابداری حقوق و دستمزد را باید به طور دقیق ثبت کنیم که در صورت نیاز بتوانیم از آن استفاده کنیم. ثبت و محاسبه این سند نیاز دقت و استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی با سیستم دستمزد می‌ باشد جهی که از ثبت حسابداری این محاسبات بدست می‌ آوریم همان میزان حقوق کارگران و سازمان امور مالیاتی و سازمان بیمه‌ گر نیز می‌ باشد این محاسبه باید با دقت کامل انجام شود چرا که در صورت بروز خطا می تواند کسب و کار را تهدید کند.

لازم است بدانید حسابداری دارای انواع مختلفی می باشد که شما می توانید برای آشنایی با انواع آن به صفحه انواع حسابداری مراجعه کنید.

در رابطه با ثبت حقوق و دستمزد از ابتدا به سراغ سمت بدهکار سند حقوق و دستمزد می رویم. بخش دیگر از هزینه حقوق بیمه سهم کارفرما و بیمه بیکاری که شامل ۲۳ درصد حقوق مشمول بیمه می باشد در طرف بدهکار در نظر می گیریم.

که شامل هزینه حقوق کارکرد ، هزینه ماموریت ، بن کارگری و اضافه کار است، به علاوه همان ۲۳ درصد بیمه سهم کارفرما در مرحله بعد به سراغ ثبت بستانکار سند حقوق و دستمزد می رویم در سند حسابداری حقوق و دستمزد بستانکار جاری کارکنان و سایر بستانکاران یعنی بستانکاران غیر تجاری می باشند.

جاری کارکنان به مبلغ حقوق قابل پرداخت بستانکار می شود، بستانکاران غیر تجاری و مالیات حقوق و دستمزد به مبلغ کسورات مالیات بستانکار می شود.

بستانکاران غیر تجاری و سازمان تامین اجتماعی به جمع مبلغ ۷ درصد سهم بیمه شده ، ۳ درصد بیمه بیکاری و ۲۰ درصد بیمه سهم کارفرما بستانکار می شود.

نرم افزار حسابداری از مهم ترین مواردی می باشد که برای انجام محاسبات حسابداری از آن استفاده می شود. اگر به دنبال نرم افزار رایگان هستید، می توانید به صفحه نرم افزار حسابداری رایگان مراجعه کنید.

ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری صنعتی

حقوق و دستمزد یکی از هزینه‌های مهمی است که در هر موسسه پرداخت می‌شود، بنابراین می بایست پیش بینی های لازم برای اطمینان از پرداخت صحیح حقوق و دستمزد اجرا گردد.

و از طرفی در حسابداری حقوق و دستمزد در آموزش حسابداری صنعتی اطلاعات لازم می باید به سرعت جمع آوری شده و کسورات و رقم خالص پرداخت به کارکنان محاسبه گردد.

در همین باب می‌بایست برای جلوگیری از پرداخت و افراد انواع سوء مدیریت در نظر گرفته شود.

برای محاسبه آنلاین اضافه کاری در روز تعطیل توصیه می کنیم همین حالا به مقاله محاسبه آنلاین تعطیل کاری مراجعه نمایید.

ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری پیمانکاری

در ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری پیمانکاری،ابتدا باید بدانیم حسابداری پیمانکاری چگونه می‌ باشد. در این قسمت می‌ خواهیم به حسابداری پیمانکاری بپردازیم.

در واقع این نوع حسابداری به ثبت و گزارش پروژه‌ های پیمانکاری مانند: درآمدها پیشرفت پروژه‌ها هزینه‌ها می پردازد. که در واقع گزارش‌ های قانونی و تهیه گزارش درآمد و سود پروژه و ثبت اطلاعات صورت حساب‌ها تهیه می‌ گردد.

برای ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری پیمانکاری از بهترین نرم‌افزار حسابداری که باید فرایند مشخص شده آن به شکل نمودار باشد می توان به نرم‌افزار سپیدار اشاره کرد.

شما می توانید برای شناخت توانایی خود و اطلاع از میزان دانش حسابداری خود در آزمون آنلاین حسابداری آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید. به همین می توانید به صفحه آزمونک حسابداری مراجعه نمایید.

نحوه صدور سند حقوق و دستمزد

قبل از انجام هر کاری در دایره حقوق و دستمزد ابتدا می بایست لیستی از اطلاعات کاری و مالی حرکت کارکنان به دقت تنظیم شود.

و شامل مواردی مانند قراردادهای منعقد شده و میزان دستمزد در نظر گرفته شده در سازگاری مشخص شده و مواردی از این قبیل است.

که از طریق دایره‌های کارگزینی و ثبت اوقات کار سازمان مورد نظر به دایره حقوق و دستمزد ارائه می‌شود.

همچنین کارشناسان دایره حقوق و دستمزد با درنظرگرفتن لیست های دریافتی و اطلاعاتی همچون مدت زمان کارکرد کارکنان و میزان اضافه کاری ها و نوبت کار و بیمه و مالیات تلاش در تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد دارد با وارد کردن این اطلاعات در بخش مربوطه به هر پارامتر در نرم‌افزارهای موجود برای این امر اقدام به تعیین میزان حقوق پرداختی افراد و نهایتا بر اساس این آمارها اقدام به تنظیم و صدور سند حقوق و دستمزد می کنند.

برای سند زدن حقوق و دستمزد باید به این موارد مهم توجه کرد که در سند حسابداری حقوق و دستمزد باید مطرح شوند که عبارتند از سند حسابداری حقوق و دستمزد، نحوه ثبت مساعده یا علی الحساب، گزارشات حقوق و دستمزد کاربرد نرم‌افزار های حسابداری حرفه ای، اثر جرائم و خسارات در سند حقوق و دستمزد می باشد. سند زدن حقوق و دستمزد یکی از اصلی‌ ترین اسناد ثبتی می باشد که در پایان هر ماه به عنوان آخرین سند ثبت می‌ شود که باید در نرم‌افزارهای حسابداری حقوق و دستمزد ثبت شود که نیازمند محاسبه دقیق هستند که باید از نرم‌ افزار های حسابداری شرکتی استفاده شود و هر فردی که این مسئولیت را بر عهده دارد موظف است آموزش حسابداری صفر تا صد را ببیند از جمله حسابداری عمومی و همینطور حقوق و دستمزد سپیدار را آموزش ببیند. شما می توانید برای یادگیری حسابداری به صورت تخصصی به صفحه آموزش حسابداری رایگان مراجعه کنید.

چرا باید در حسابداری حقوق و دستمزد را یاد بگیریم ؟

حال که با مفهموم حسابداری حقوق و دستمزد چیست  آشنا شدید، خوب است بدانید چرا باید در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد شرکت نمایید.

همانطور که بطور مفصل در بالا گفت شد، کسانی که در رشته های حسابداری مالی مشغول به تحصیل هستند و اطلاعات حسابداری را فرا می گیرند یکی از انواع هزینه هایی را که با آن آشنا می شوند هزینه حقوق و دستمزد است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حسابداری مالی به صفحه حسابداری مالی مراجعه کنید.

به تبع آنها روش حسابداری و ثبت هزینه ها را در دفاتر روزنامه و کل فرا گرفته اند ولی باید توجه داشت بحث هزینه و حقوق و دستمزد دارای مطالب خاصی می باشد که اطلاع از برخی قوانین مانند قوانین مالیات و بیمه برای محاسبه و ثبت آن ضروری است.  

بنابراین هر فرد حسابدار یا کسی که در بخش حسابداری حقوق و دستمزد سازمان یا مؤسسه ای کار می کند نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهد داشت.

شما با شرکت در دوره آموزش حسابداری ویژه اشتغال به کار علاوه بر یادگیری حقوق و دستمزد، مبانی پایه یا حسابداری مقدماتی را نیز فرا خواهید گرفت. در کنار این دو، لیست بیمه، اظهارنامه مالیاتی و نرم افزار هلو نیز به شما آموزش داده می شود. علاوه بر آن، از آنجا که آموزشگاه حسابداری آریا تهران زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای فعالیت می کند شما پس از اتمام دوره می توانید مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید.

اگر به دنبال یادگیری نرم افزار هلو هستید، می توانید همین حالا به صفحه آموزش رایگان نرم افزار هلو در آموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید.

حسابرسی حقوق و دستمزد اهداف مهمی نیز دارد که می‌ توان به این موضوعات اشاره کرد در واقع هدف این می‌ باشد که اطمینان لازم به پرداخت‌ های انجام شده به کارکنان یا اعضای سازمان صحیح قانونی و مطابق با قوانین نیز باشد که برای صحت و قابل اطمینان بودن این پرداخت ها باید به حساب سی حقوق و دستمزد پرداخت.

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد

اگر نمی دانید نحوه محاسبه حقوق و دسمزد چگونه انجام می شود با ما در این بخش همراه باشید قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. در واقع حقوق و دستمزد کارمندان بر اساس ۳۰ روز ماه تعیین می شود به طور مثال اگر ماه ۳۱ روز باشد حقوق کارکنان تقسیم بر ۳۰ و پاسخ آن در ۳۱  ضرب می‌ شود. همچنین اگر ماه ۲۹ روز باشد حقوق بر ۳۰ تقسیم و ضرب در ۲۹ ضرب می‌ شود. در واقع هر فرد ۴۴ ساعت در هفته کار می‌ کند. هیچ محدودیتی برای پخش کردن این ۴۴ ساعت کار در روزهای هفته وجود ندارد.

رای پرداختن به این موضوع که مالیات حقوق و دستمزد چگونه محاسبه می‌ شود ابتدا باید بدانیم مالیات حقوق چیست که به معنای ساده یعنی اگر هر شخصی در قبال انجام کاری برای شخص دیگری دستمزد دریافت کند باید مالیات آن حقوق را پرداخت کند. برای بررسی محاسبه مالیات حقوق و دستمزد کارکنان می توان با یک مثال توضیح داد اگر جمع پرداختی مالیات یک کارگر ۱۳ میلیون تومان شد ابتدا معافیت ۱۲ میلیون تومان از آن کسر می‌ شود و باقیمانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات حقوق او مشخص خواهد شد مبلغ مالیات بر درآمد حقوق و پیش واریز حقوق به حساب کارگر از آن کسر می‌ شود که با استفاده از نرم‌افزار حسابداری سپیدار برای محاسبه مالیات حقوق دستمزد می توان استفاده کرد.

یکی از دوره های تخصصی آموزشگاه آریا تهران آموزش نرم افزار سپیدار می باشد که شما می توانید برای یادگیری این نرم افزار به صورت تخصصی به صفحه آموزش گام به گام نرم افزار سپیدار مراجعه کنید.

آنچه در سیستم حقوق و دستمزد یاد خواهید گرفت

بطوری کلی کسانی که در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد شرکت با مفاهیمی زیر آشنا می شوند.

  •  توان شناخت سیستمهای کنترلی حقوق و دستمزد
  • شناخت قوانین بیمه
  • شناخت قوانین مالیات مرتبط با حقوق و دستمزد
  • شناخت قوانین کار، قانونی همچون، اضافه کاری و مأموریت
  • آشنایی با تهیه اسناد و مدارک ثبت لیست های حقوق و دستمزد
  • و سایر مواردی که در دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد  با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

در انتها امیدواریم با خواندن این مقاله به پرسش های حسابداری حقوق و دستمزد چیست ؟ اهمیت سیستم حقوق و دستمزد در حسابداری ؟  و بسیاری دیگر از سوالات شما درباره حسابداری پاسخ داده باشیم. برای دریافت اطلاعات و آموزش ها بیشتر به وب سایت آموزشگاه حسابداری آریا تهران سر بزنید. ما یکی از معتبرترین سایت حسابداری ایران هستیم برای آشنایی بیشتر با این سایت می توانید به صفحه سایت حسابداری مراجعه کنید. همچنین شما می توانید در این سایت بهترین مقالات در خصوص حسابداری را نیز مطالعه کنید به همین منظور به صفحه بهترین مقالات حسابداری رایگان مراجعه کنید.

تفاوت حقوق و دستمزد چیست

تفاوت حقوق و دستمزد چیست در واقع برای پرداختن به این دو موضوع باید به این به این نکته اشاره کرد که دستمزد هزینه‌ ای است که بر پایه ساعت کاری می باشد و حق الزحمه کارکنان طبق ساعت کاری که خدمت کرده‌اند پرداخت می‌ شود اما حقوق در قبال کارهایی که کارکنان ام می‌دهند پرداخت می‌ شود و مبالغ حقوق مطابق با قراردادی که میان کارفرما و کارگر بسته شده است به صورت ماهانه پرداخت می‌ شود.

لازم به ذکر است یکی از بهترین دوره های مناسب بازار کار که در آریا تهران برگزار می باشد دوره نرم افزار هلو می باشد که شما می توانید برای مشاهده جزییات و استعلام هزینه این دوره به صفحه دوره نرم افزار هلو مراجعه کنید. 

حقوق و دستمزد شامل چه مواردی است

برای پرداختن به این موضوع حقوق و دستمزد شامل چه مواردی است باید بگوییم به این موضوع که ابتدا باید حسابداری حقوق و دستمزد که شامل مواردی همانند: کسر مالیات،ایاب و ذهاب، حق اولاد، مسکن، خوار و بار، بن کارگری، دستمزد خالص و ناخالص حقوق، سود سالانه پاداش و پورسانت، کسر از حقوق حق بیمه و مزایای غیر نقدی کارفرما و ……… شامل می‌ شوند و بر عهده کارفرما می باشد که این موارد در قرار داد فیش حقوقی ذکر خواهد شد.

عده زیادی از افراد به دنبال نمونه سوالات حسابداری هستند شما می توانید برای آشنایی با نمونه سوالات حسابداری به صفحه نمونه سوالات حسابداری مقدماتی شهرام روزبهانی در آموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید.

سوالات متداول

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

محاسبه دقیق پرداخت هزینه ای است که بابت فعالیت های کارکنان در هر شرکت پرداخت می شود.

payroll چیست؟

حقوق و دستمزد به انگلیسی: Payroll می باشد که در ابتدای مقاله در خصوص آن توضیح داده ایم.

سیستم حقوق و دستمزد چیست؟

سیستم حقوق و دستمزد به سیستمی متشکل از برخی اجزاء گفته می شود که کار اصلی آن محاسبه هزینه های مربوط به حقوق و دستمز است.