آشنایی با کامپیوتر شخصی و وسایل دیجیتال دستی

آموزش با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات – جلسه اول- آشنایی با مفاهیم پایه رایانه رایانه شخصی (personal computer)  ،رایانه نسبتا کوچک و ارزانی است که برای استفاده کاربران خانگی و اداری طراحی شده است. تا قبل سال ۱۹۸۱ میلادی رایانه ها فقط در مراکز بزرگ علمی، صنعتی و نظامی مورد استفاده قرار می […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: آموزش مجازی
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

آموزش با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات جلسه اول- آشنایی با مفاهیم پایه رایانه

رایانه شخصی (personal computer)  ،رایانه نسبتا کوچک و ارزانی است که برای استفاده کاربران خانگی و اداری طراحی شده است. تا قبل سال ۱۹۸۱ میلادی رایانه ها فقط در مراکز بزرگ علمی، صنعتی و نظامی مورد استفاده قرار می گرفت ولی در این سال،  شرکت IBM با معرفی اولین رایانه شخصی، تحول بزرگی را در دنیا ایجاد کرد به همین علت گاهی به رایانه شخصی اصطلاح IBM PC نیز می گویند. بعد شرکت IBM شرکت های دیگری نظیر شرکت اپل مکینتاش (Appel macintosh) نیز رایانه شخصی تولید کردند. از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در رایانه های شخصی داده شده است و توانایی و قدرت این گونه از رایانه ها بسیار پیشرفت کرده است و به علت کاهش قیمت آنها، استفاده شخصی از آنها در منازل و ادارات رایج شده است. رایانه های دیگری مانند رایانه های سرویس دهنده  (server) ، رایانه های بزرگ (main frame)و سوپر رایانه ها (super computer) نیز وجود دارند که یارانه شخصی محسوب نمی شوند. این رایانه ها با قدرت پردازش بسیار بالا و امکانات وسیعی که دارند در مراکز تحقیقاتی بزرگ، مراکز هسته ای، شرکت های عظیم رایانه ای، سامانه هواشناسی و موسسات بزرگ استفاده می شوند.

رایانه شخصی از نظر ظاهر و کاربرد  به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  •  رایانه های رومیزی (Desktop)
  •  رایانه های کیفی یا روپایی (Laptop)
  • رایانه  های لوحی (Tablet PC)

رایانه های رومیزی (Desktop)

رایانه های رومیزی ازنظر ظاهری به صورتی طراحی شده اند بر روی میز کار قابل نصب و بهره برداری می باشد. این رایانه ها اغلب در محل ثابت نظیر محل کار یا منزل مورد استفاده قرار می گیرند و منبع تغذیه انرژی آنها برق شهری متناوب است.

رایانه های کیفی یا روپایی (Notebook  Laptop)

این نوع از یارانه ها به شکل یه کیف کوچک قابل حمل هستند که هم با برق شهر و هم با باطری کار می کنند. این رایانه ها  از لحاظ امکانات  و توانایی می توانند امکاناتی شبیه رایانه های رومیزی داشته باشند ولی قابلیت استفاده در سفر به کمک باطری قابل شارژ هستند. به این نوع از رایانه ها ، لپ تاپ (Lap tap) یا نوت بوک (Notebook) می گویند.

نوع کوچکتر، سبک تر و ارزان تر از لپ تاپ به ازارعرضه شده اند که نام نت بوک (Netbook) شناخته می شوند و معمولاً قدرت پردازش متوسطی داشته و صفحه نمایش کوچکتری دارند. رایانه های نت بوک بعضی از تجهیزات مانند درایو CD یا درایو DVD را ندارند و معمولاً برای اتصال به اینترنت، اجرای برنامه های سبک، پخش موسیقی، ویرایش فایل های متنی و … استفاده می شوند.

بطور کلی این یارانه ها برای کسانی که اغلب در سفر هستنند و یا کسانی که در خارج از محیط کار یا منزل نیز می خواهند با رایانه کار کنند مناسب هستند.

رایانه های لوحی (Tablet pc)

رایانه لوحی Tblet pc) ) نوعی رایانه قابل حمل  شبیه نوک بوک است که صفحه نمایش آن لمسی است. معمولاً این رایانه ها به نام stylus دارند که کاربر به کمک این قلم می تواند دستورات لازم را به رایانه وارد کند. این رایانه ها از رایانه های نوت بوک کوچکتر بوده و اندازه ی آن به شکلی است که می تواند با یک دست آن را نگه داشت و با دست دیگر با آن کار کرد.

رایانه های لوحی در دو نوع کلی تولید می شوند.

برخی از آنها مطابق شکل ظاهری شبیه نوت بوک دارند ولی صفحه نمایش آنها لمسی بوده و می تواند درجهات مخلف چرخش داشته باشد.

در بعضی مدلها ، صفحه نمایش می تواند از قسمت صفحه کلید جدا شود.

برخی دیگر از رایانه های لوحی صفحه کلید ندارند و فقط از طریق قلم می توان اطلاعات را در آنها وارد کرد. البته امکان اتصال صفحه کلید به این نوع از رایانه های لوحی وجود دارد.

این رایانه ها برای افرادی که می خواهند رایانه را در محیط کار حمل کنند و همزمان از رایانه نیز استفاده نمایند مناسب است. به عنوان مثال یک مدیر در خط تولید کارخانه ، به راحتی می تواند رایانه لوحی خود را به همراه داشته باشد واطلاعات لازم را درآن ثبت کند.

آشنایی با وسایل دیجیتال دستی

وسایل دیجیتال دستی  (Hand held digital device) ، وسایل جیبی و قابل حملی هستند که معمولاً دارای صفحه نمایش با سایز کوچک می باشد و صفحه نمایش برخی از آنها لمسی بوده و برخی دیگر از صفحه کلید برای ورود اطلاعات استفاده می کنند. به وسایل دیجیتال دستی اصطلاحاً  وسایل موبایلMobail device)) نیز می گویند.

معروف ترین وسایل دیجیتال دستی عبارتنداز:

  •  همکار دیجیتال شخصی (PDA)
  • تلفن همراه (Mobail phone)
  • تلفن هوشمند(Smartphone)
  • پخش کننده ی چند رسانه ایی(multimedia player)

همکار دیجیتال شخصی (PDA)

همکار دیجیتال شخصی (personal digital Assistant (PDA)) نوعی رایانه ی جیبی است که صفحه ی نمایش آن لمسی بوده و به جای صفحه کلید از یک قلم بهره می گیرد. از PDA برای ثبت و نگهداری اطلاعات شخصی استفاده می شود. همچون اغلب رایانه ها ، بیشتر PDA ها می توانند به اینترنت وصل شوند. PDA همانند یک دفترچه یادداشت شخصی است و می توان درآن فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم، فهرست قرارها، نام ها، شماره تلفن ها و نشانی هایی که می خواهیم داشته باشیم، ثبت و نگهداری کنیم.

کاربران این گونه رایانه ها، معمولاَ خبرنگاران و بطور کلی اشخاصی هستند که می خواهند اطلاعاتی را که جمع آوری می کنند بلافاصله در رایانه ثبت کرده و در صورت نیاز آن را از طریق اینترنت ارسال نمایند. در مدل های جدیدتر PDA ، امکان تماس تلفنی، پخش موزیک، موقعیت یاب جهانی (GPS) و امکان اجرا کردن نرم افزارهای مختلف و غیره اضافه شده است. اکثر مدل های اولیه PDA توسط شرکت palm تولید شده اند وبه همین علت  گاهی اوقات به آنها، palm یا palmtop نیز می گویند.

تلفن همراه (Mobile phone)

تلفن همراه (Mobile phone) که در فارسی اصطلاحاً موبایل هم گفته می شود وسیله الکترونیکی جیبی است که برای ارتباطات مخابراتی سیار استفاده می شود. به تلفن های همراه اصطلاحاً تلفن دستی (Had phone)  یاتلفن سلولی(Cell phone) نیز گفته می شود زیرا امکان ارتباط با مشترکین تلفن همراه از طریق آنتن های مخابراتی برقرار می شود و هر آنتن مخابراتی یک ناحیه شش ضلعی فرضی را که سلول نامیده می شود، پوشش می دهد.

برای استفاده از شبکه تلفن همراه، فرد استفاده کننده یا مشترک با خرید سیم کارت در یک شبکه مخابراتی عضو می شود. سپس با قرار دادن سیم کارت در گوشی تلفن همراه، به شبکه ی تلفن همراه متصل شده و از امکانات ارتباطی آن استفاده می کند. قابلیت های شبکه تلفن همراه با توجه به نسل آنها بایکدیگر متفاوت است. معمولاً امکاناتی نظیر تماس تلفنی، ارسال پیام کوتاه، ارسال پیام های چند رسانه ای، اتصال به اینترنت، ارسال و دریافت پست الکترونیکی در اختیار کاربران شبکه تلفن همراه قرار می گیرد. امروزه گوشی های تلفن همراه با قابلیت های مختلف توسط شرکت های متعددی تولید می شود و هر روز به قابلیت های آن افزوده می شود.

تلفن هوشمند (smartphone)

تلفن هوشمند (smart phone) ، تلفن همراهی است که امکانات پردازشی و ارتباط قوی بر روی آن قرار داده شده است. پس از فراگیرشدن استفاده از تلفن همراه و باتوجه به امکانات نسل جدید شبکه های ارتباطی تلفن همراه، شرکت های تولید کننده  گوشی امکانات زیادی را به آن اضافه کردند و به تدریج گوشی تلفن همراه تبدیل به رایانه جیبی کردند به صورتی که بسیاری از امکانات رایانه های شخصی به گوشی تلفن همراه اضافه شد. امکاناتی نظیر داشتن پردازنده، حافظه و سیستم عامل، اجرای برنامه های رایانه ای، بازی رایانه ای، صفحه نمایش لمسی، سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)، امکان استفاده از اینترنت و وب، دوربین فیلم برداری و عکاسی، امکان پخش فیلم و صوت و … بخشی از قابلیت های گوشی های تلفن همراه جدید است. معمولاً به این گونه از گوشی های تلفن همراه، تلفن های هوشمند یا SMART PHONE گفته می شود.

اصطلاح چند رسانه ای (multimedia) به صورت تصویر، انیمیشن، فیلم یا ترکیبی از آنها گفته می شود. پخش کننده چند رسانه ای (multimedia pleyer) دستگاه الکترونیکی جیبی است که فایل های چند رسانه ای را پخش میکند. در اکثر مدل های این دستگاه، صفحه نمایش به اندازه کوچکتری وجود دارد که برای نمایش فیلم و تصویر یا مشاهده لیست فایل ها استفاده  می شود. این دستگاه دارای حافظه ی داخلی بوده که می توان با اتصال به رایانه فایل های چند رسانه ای را به آن منتقل کرد. در برخی از مدل ها، امکان دریافت امواج رادیویی نیز وجود دارد.

امروزه مدل های مختلفی از این وسایل تولید شده است که دارای قابلیت های متفاوت بوده و با اسامی نظیر p3 pelayer,MP4 PLAYER,Ipond و … به بازار معرفی شده است.

آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران

یکی از بهترین آموزشگاه‌های کامپیوتر غرب تهران بوده و  مفتخر است با برگزاری دوره‌های کاربردی آموزش مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات کارآموزان خود را برای بازار کار آماده می‌کند.

در دوره آموزش ICDL آریا تهران، شما به صورت کامل با مهارت های عمومی و حتی بعضی از مهارت های تخصصی کامپیوتر آشنا می شوید. با شرکت در دوره آموزش ICDL آریاتهران به صورت کامل به کامپیوتر و لپتاپ خانگی خود مسلط شوید و از آن ها استفاد کنید.

شما علاوه بر شرکت در دوره آموزش مفاهیم پایه کامپیوتر می‌توانید در دوره آموزش مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر (ICDL) شرکت کرده و در کنار یادگیری آن با ویندوز و اینترنت، با نرم‌افزارهای ورد (Word)، پاورپوینت (PowerPoint)، اکسس (Access)، اوت لوک (Outlook) و همچنین با مفاهیم مبانی کامپیوتر و اینترنت آشنا شوید.

بهترین آموزشگاه کامپیوتر غرب تهران (توحید، ستارخان، نواب صفوی، رودکی، کارون، جیحون، آزادی، خیابان فرصت شیرازی، خیابان نصرت، خیابان پرچم)

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید