آشنایی با مفاهیم پایه رایانه | تعریف رایانه | در مورد کامپیوتر بیشتر بدانیم

در این مقاله قصد داریم در مورد کامپیوتر بیشتر بدانیم. به همین دلیل برای آشنایی با مفاهیم پایه رایانه ، در ابتدا به تعریف رایانه خواهیم پرداخت. از قسمت ها مهم کامپیوتر  سخت خواهیم گفت و مقداری در مورد سیستم رایانه ای صحبت می کنیم. همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، مبانی کامپیوتر اولین مهارت […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله قصد داریم در مورد کامپیوتر بیشتر بدانیم. به همین دلیل برای آشنایی با مفاهیم پایه رایانه ، در ابتدا به تعریف رایانه خواهیم پرداخت. از قسمت ها مهم کامپیوتر  سخت خواهیم گفت و مقداری در مورد سیستم رایانه ای صحبت می کنیم.

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، مبانی کامپیوتر اولین مهارت از مهارت های هفتگانه کامپیوتر ICDL  و جزو ابتدایی ترین مفاهیم پایه فناوری اطلاعات می باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله قبلی ما را با عنوان زیر  مطالعه فرمایید.

 

آشنایی با مفاهیم پایه رایانه

انسان همواره درصدد یافتن راهی برای آسان کردن کارهای سخت بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ، ابزارها و ماشین متفاوتی را ساخته است. هر کدام از این ابزارها  و ماشین ها نقش زیادی در پیشرفت و رفاه بشر به عهده داشته اند. زمانی به کارگیری چرتکه توسط چینی ها در امر محاسبات تحول بزرگی محسوب می شد. پاسکال ریاضی دان فرانسوی اولین دانشمندی بود که ماشین حساب مکانیکی را اختراع کرد و به دنبال آن ماشین حسابهای پیشرفته تری ساخته شد. در سال ۱۸۲۲ میلادی چارلز بابیج انگلیسی که بیشتر مردم او را به عنوان پدر علم رایانه می شناسند، اولین ایده ماشین های محاسبه خودکار را مطرح کرد. اولین رایانه محاسباتی  توسط هاروارد ایکن در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM در سال ۱۹۴۴تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. و تا به امروز که سرعت رشد علم و فناوری هر روز از روز قبل بیشتر می شود هنوز انسان درصدد راهی است که کارهای پیچیده خود را آسانتر بکند. در این بین کامپیوتر در عصر حاضر یکی از پر کاربرد ترین وسایل در پیشبرد اهداف علمی است.

 

تعریف رایانه

برای آشنایی با مفاهیم پایه رایانه اولین قدم این است که بدانید رایانه چیست؟ هرکسی ممکن است تعریف رایانه را به شکلی که با آن کار می کند بیان نماید. اما بطر کلی رایانه (Computer) دستگاهی دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است ، که قادر است عملیات ریاضی و منطقی را با سرعت بالا انجام داده و نتیجه را ارایه نمایید. به عبارت دیگر رایانه دستگاهه است که بتواند سه عمل زیر را انجام دهد.

  •  دریافت داده
  • پردازش داده
  •  اعلام نتیجه پردازش (اطلاعات)

 

سیستم System

به مجموعه عناصر واجزای مرتبط به هم که برای رسیدن به یک هدف خاص با یکدیگر کار میکنند ، سیستم یا سامانه یا نظام می گوییم. هر سیستم دارای ۳ بخش اصلی است.

  • ورودی
  •  عملیات
  • خروجی

 

بطور کلی نمای شماتیک سیستم را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

سیستم System

همان طوری که مشاهده می شود در هر سیستم یک سری ورودی وجود دارد که بر روی ورودی ها عملیات خاصی انجام می شود و در نهایت از نتایج آنها، خروجی بوجود می آید.

مثلا سیستم یک کارخانه را نظر می گیریم. در یک کارخانه مواد خام اولیه همان ورودی است که برای تولید مورد نیاز است در داخل کارخانه کارگران و دستگاه ها بروی مواد اولیه عملیات مختلفی انجام میدهند که در نهایت یک محصول تولید می شود که این محصول را خروجی می گوییم.

 

سیستم رایانه ای

سیستم رایانه ای نوعی سیستم است که در آن داده ها از طریق ورودی به سیستم وارد شده و  پس از پردازش، حاصل پردازش داده ها که اطلاعات نامیده می شود  از طریق خروجی در دسترس کاربر قرار می گیرد.

 

داده  Date 

مجموعه دانستنی هایی هستند که سیستم رایانه ای روی آن پردازش انجام می دهد تا نتیجه مورد نظرحاصل شود. مثلا مشخصات کارمندان در یک سیستم حقوق و دستمزد، نوعی داده است.

 

پردازش   process  

مجموعه اعمالی که به روی داده ها انجام می گیرد تا هدف سیستم بدست آید ، پردازش (process) نامیده می شود. پردازش میتواند به صورت های زیر باشد. :

  • بسیار ساده( مانند :جمع کردن دو داده)
  • پیچیده (مانند : محاسبه حقوق کارمندان)
  • بسیار پیچیده (مانند: تحلیل عکس های ماهواره ای هواشناسی)

 

اطلاعات information 

حاصل پردازش داده ها را اطلاعات (information) می گوییم. به عبارت ساده تر خروجی یک سیستم رایانه ای اطلاعات محسوب می شود.  مثلا در سیستم حقوق و دستمزد ، فیش حقوقی کارمندان ، اطلاعات محسوب می شود.

 

 بلوک دیاگرام سیستم رایانه ای

بلوک دیاگرام سیستم رایانه ای را در شکل زیر مشاهده می کنیم. در بخش ورودی ، داده وارد سیستم می شود. سپس طی عملیات پردازش ، داده به اطلاعات تبدیل می شود. در نهایت اطلاعات توسط بخش خروجی در اختیار کاربر قرار می گیرد. در تصویر زیر قیمت هایی از بخش های ورودی و خروجی کامپیوتر نیز نمایش داده شده است.

 بلوک دیاگرام سیستم رایانه ای

علوم کامپیوتر

در بحث آشنایی با مفاهیم پایه رایانه یکی از مهمترین بخش ها شناخت قسمت های مهم یک کامپیوتر است. به طور کلی هر کامپیوتر دارای دو جنبه متفاوت می باشد که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با هم هستند. این دو جنبه شامل  قسمت سخت افزارای کامپیوتر   Hardware  و قسمت نرم افزاری  Software است.

 

سخت افزار کامپیوتر  Computer Hardware

به کلیه ی اجزای فیزیکی  و قابل لمس رایانه، سخت افزار کامپیوتر یا Computer Hardware گفته می شود. سخت افزار رایانه مجموعه ای از قطعات ومدارک الکترونیکی و مکانیکی است. دراین فصل به تدریج با قطعات اصلی رایانه آشنا می شویم.

سخت افزار کامپیوتر  Computer Hardware

نرم افزار  Software 

به کلیه برنامه ها و دستور العمل هایی که برای  ارتباط با رایانه  و استفاده از آن به کار می رود نرم افزار یا به عبارتی  software گفته می شود. رایانه یک ماشین الکترونیکی-مکانیکی است که به تنهایی قادر به انجام هیچ عملی نیست. و فقط بوسیله ی دستور العمل ها و فرمان هایی که انسان به آن می دهد کار می کند. نرم افزار رایانه از لحاظ فیزیکی قابل لمس و مشاهده نیست. هر نرم افزار به منظور کار مشخصی ساخته می شود. مثلا نرم افزار فتوشاپ توسط افرادی که در آن زمینه گرافیکی فعالیت می کنند، ساخته و استفاده می شود. از این نرم افزارهای گرافیکی، طراحان و گرافیست ها برای ایجاد تصاویر گرافیکی بهره می گیرند. در تصویر زیر نمایی از نرم افزار گرافیکی فتوشاپ (Photoshop) را مشاهده می کنیم.

نرم افزار گرافیکی فتوشاپ (Photoshop)

خوب است بدانید که خود نرم افزار ها به دو دسته تقسیم می شوند. نرم افزار های سیستمی و نرم افزار های کاربردی

 

نرم افزار های کاربردی :

نرم افزار هایی هستند که کاربران کامپیوتر برای رفع نیاز های خاص خود از آن ها استفاده می کنند . همانند نرم افزار  Photoshop  و یا نرم افزار اتوکد AutoCAD که جهت ترسیم نقشه از آن استفاده م گردد.

 

نرم افزار های سیستمی :

نرم افزار هایی هستند که برای بهره برداری از سخت افزار و سایر نرم افزارها بکار گرفته می شوند. دو نمونه مهم از نرم افزار های سیستمی، سیستم عامل و مترجم می باشد.سیستم عامل یا System Operating یکی از مهم ترین برنامه های سیستمی است که مدیریت کامپیوتر و دستگاه های جانبی آن را به عهده دارد. همانند سیستم عامل Dos ، Windows ، Unix ، Novel … 
مترجم یا Compiler  نرم افزاری است که برنامه های نوشته شده توسط برنامه نویسان را که به یکی از زبان های برنامه نویسی نوشته شده است، به زبان قابل فهم کامپیوتر که زبان ماشین  Language Machine  نامیده می شود ، تبدیل می نماید.

 

در مورد کامپیوتر بیشتر بدانیم

برای اینکه در مورد کامپیوتر بیشتر بدانید، در کنار شرکت در دوره های کامپیوتری ما، می توانید مقالات آموزشی زیاد را در آموزشگاه مجازی ما مطالعه کنید.

 

برای آشنایی با مفاهیم پایه رایانه بهترین آموزشگاه کامپیوتر تهران را انتخاب کنید

ما در بهترین آموزشگاه کامپیوتر غرب تهران در  دوره آموزش ICDL جامع علاوه بر تدریس شیرین و کاربردی آشنایی با مفاهیم پایه رایانه ، ۶ مهارت مهم کامپیوتر دیگر را بصورت کاربردی و بازار کاری به شما آموزش خواهیم داد. از مزیت های شرکت در دوره آموزش ای سی دی ال آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران گرفتن مدرک ICDl فنی حرفه ای است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اخذ مدرک ICDL فوری سایر مطالب ما را مطالعه فرمایید.

تخفیف فوری ثبت نام دوره آموزش ICDL

همین امروز در دوره آموزش ICDL جامع شرکت کنید. 

2,500,000 تومانثبت نام

 

تخفیف فوری ثبت نام دوره آموزش ICDL در جه ۲

فرصت را از دست ندهید. همین امروز در دوره آموزش ICDL درجه ۲ شرکت کنید. مدرک معتبر فنی حرفه ای دریافت کنید.

 

کلاس خصوصی مبانی کامپیوتر در منزل

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاس خصوصی مبانی کامپیوتر در منزل با مشاوره رایگان آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران تماس بگیرید.

 

آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران

یکی از بهترین آموزشگاه‌ های ICDL تهران بوده و  مفتخر است با برگزاری دوره‌های کاربردی آموزش مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات کارآموزان خود را برای بازار کار آماده می‌کند.

شما علاوه بر شرکت در دوره آموزش مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر (ICDL) ش در کنار آشنایی با مفاهیم پایه رایانه ، ویندوز و اینترنت، با نرم‌افزارهای ورد (Word)، پاورپوینت (PowerPoint)، اکسس (Access)، اوت لوک (Outlook) آشنا شوید.

بهترین آموزشگاه کامپیوتر غرب تهران (توحید، ستارخان، نواب صفوی، رودکی، کارون، جیحون، آزادی، خیابان فرصت شیرازی، خیابان نصرت، خیابان پرچم)

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید